Zöldségpálinka Floridából, a magyar Lánchíd főzdéből

A Hold szénkibocsátására utaló bizonyítékok kétségbe vonják az égitest születésének teóriáját
2020-08-02
Bővítette termelési kapacitását a Kecskeméti Konzerv Kft.
2020-08-03

A rovat támogatója:

Zöldségpálinka Floridából, a magyar Lánchíd főzdéből

A dél-floridai Oakland Park városában egy felvidéki magyar család főzi Florida első pálinkáit azt a missziót vállalva, hogy a Lánchídról elnevezett főzdéjükön keresztül megismertesse az amerikaiakkal, milyen is az igazi magyar pálinka. Bár a Náhori család csak tavaly nyitotta a ChainBridge Distilleryt, termékeik a vilmoskörte pálinkától a bazsalikomos vodkán át a sárgarépapálinkáig számos elismerést kaptak. A koronavírus miatt most nem könnyű a helyzetük, de kínálatuk bővítésével és termékfejlesztéssel próbálnak előre menekülni.

Náhori Ágnes, a ChainBridge Distillery egyik tulajdonosa a növekedés.hu-nak elmondta: Szlovákiában, Királyhelmecen éltek, férje családjának ott volt szőlője több mint 15 évig, de bort csak maguknak készítettek. Férje eredetileg villamosmérnök, Ágnesnek pedig virágüzlete volt. 1999-ben mentek ki Amerikába, akkor még Ohioba, ahol 2017-ig éltek. Férje továbbra is villamosmérnökként, ő pedig ingatlanosként dolgozott. A kiköltözés okairól azt mondja: fiuknak és lányuknak szerettek volna biztosabb jövőt, mert az ő környékükön Szlovákiában nem volt sok munka- és tanulási lehetőség.

Féltünk attól, hogy más országban keresnek majd munkalehetőséget, nem akartuk egyedül hagyni őket, így költözött az egész család.

Tartottak a váltástól:

nehéz volt elmenni a semmibe, nem tudtuk a nyelvet sem

mondja Ágnes.

De milyen a magyar ember? Dolgozik és dolgozik..

mosolyog. A nyelvet megtanulták, gyermekeik sikeresen vették az iskolai akadályokat, szerettek ott élni. Ekkor még felmerült, hogy visszaköltöznek, de aztán gyermekeik is elkezdtek kinn dolgozni, így ott maradt az egész család.

Kinyit a Lánchíd főzde

2017-ben költöztek Floridába, mert lányuk ott kapott munkát, és nem akart visszamenni Ohioba, így,

hogy továbbra is egybetartsuk a családot, mi is ideköltöztünk.

Ez megint nagy váltás volt, mintha egy másik országba költöztek volna, és Floridában az ingatlan is drágább volt. Ágnesnek és férjének munkája sem volt, szerettek volna egy üzletet nyitni, csak azt nem tudták, milyet.

Mivel odahaza foglalkoztunk borral, főztünk pálinkát, úgy döntöttünk, megpróbáljuk ezt idehozni.

A Chain Bridge, vagyis Lánchíd elnevezésre is egy Magyarországot és Amerikát összekötő kapocsként tekintenek, szeretnék megismertetni a magyar pálinkát és annak készítési folyamatát az amerikaiakkal. 2016-ban kezdték meg a beruházás előkészítését, az engedélyek beszerzését, majd az építkezést, és 2019 márciusában nyitották meg a ChainBridge Distilleryt. Az üzlet és a kóstolóhely nagyjából 100 négyzetméter, a főzde pedig további mintegy 250 négyzetméter. Főzőiket és minden, a főzéshez szükséges kelléket Magyarországról szereztek be, és az építkezés során is magyar vállalkozókkal dolgoznak; Floridában mintegy 100.000 magyar él.  A Lánchidat ábrázoló festményt a vendégtérben lévő falon szintén egy magyar festő készítette.

Az Egyesült Államokban mindenhol más törvény vonatkozik az alkoholelőállításra és forgalmazásra. Floridában alapvetően háromlépcsős a folyamat: a legyártott italt a forgalmazó veszi meg, és ő adja el az éttermeknek, üzleteknek. Floridában elég sok főzde van, pálinkát azonban előttük senki nem készített itt. Egyébként nagyon nehéz Floridában a pálinkák alapanyagául szolgáló gyümölcsöt megvásárolni, hiányzik a magyar gyümölcs – mondja Ágnes, hozzátéve, hogy ők is nagykereskedésből szerzik be, mert a termelők inkább kisebb mennyiségben szeretik értékesíteni, és azt preferálják, ha a vevő szedi le, és családostul időt tölt a farmjukon. Körtéhez például különösen nehéz hozzájutni, már egy éve nem találnak.

A ChainBridge Distilleryben alma-, áfonya-, banán-, vilmoskörte és szilvapálinkát készítenek, de van zöldségpálinkájuk sárgarépából, valamint céklából. Utóbbi kettő készítése nem egyszerű, nem csoda, hogy a világban kevesen kísérleteznek vele: a zöldségek kemények, nehéz ledarálni őket, egy 375 ml-es sárgarépapálinkához pedig majdnem 10 kiló répa szükséges. Zöldségpálinkáikból 33 dollárba kerül egy 375 millis üveggel.

Díjeső már az első évben

A Náhori család egyfajta missziót is vállalt azzal, hogy a pálinkát megismertetik a floridaiakkal. Nem mindenkinek ízlik: a színes-szagos-édes, likőrösebb, koktélosabb jellegű italokhoz szokott amerikaiak sokszor furcsának találják, hogy egy átlátszó italról van szó, el kell nekik magyarázni, hogy ez miért ilyen – mondja Ágnes. Különösen kedvelik azonban a szilva- és a répapálinkát, valamint a bazsalikomos vodkát.

Az indulás évében a kézműves gyártókat reprezentáló nonprofit szervezet, az American Craft Spirits Association vilmoskörte-pálinkájukat a legjobb amerikai kézműves pálinkaként díjazta, míg bazsalikomos vodkájuk bronzérmes lett. Mindkettőből 30 dollárba kerül egy üveggel, csak a kiszerelés más: utóbbiból a 750 ml-esért, a körtepálinkából (és egyéb gyümölcspálinkákból) a 375 ml-esért kérnek ennyit. Sárgarépapálinkájuk bronzérmes lett a kis kézműves főzdéket képviselő American Distilling Institute versenyén. Ágnes megjegyzi, hogy nincs nagy árrés a termékeken, nem akarnak hirtelen meggazdagodni, hosszú távú építkezésben gondolkoznak

Holnap majd jobb lesz

Újdonságként már gint is főztek, hordóban érlelt rum és a likőr készítése is a tervek között szerepel: minden italcsoportból szeretnék egy-egy termékkel bővíteni a kínálatukat. Jelenleg a termékinnovációval, kínálatuk bővítésével menekülnek előre, mert a koronavírus az ő dolgukat sem könnyíti meg.

Bevételeik nagy része a csoportos, akár 80 fős kóstolásokból, és a főzdetúrákból származik, italaik többségét pedig egyelőre szinte kizárólag a főzdében értékesítik. Nagyjából 100-120 liter a heti főzési kapacitás. Van ugyan forgalmazójuk, de a koronavírus jelenleg blokkolja a terjeszkedésüket: azok az éttermek, ahová már bekerültek termékeik, épp zárva vannak, a turisták elmaradnak, és az üzletek sem az újdonságnak számító pálinka termékekből készleteznek, ráadásul a jogszabályi előírások miatt webshopot sem üzemeltethetnek egyelőre. Kisebb, 6-10 fős csoportokat ugyan fogadhatnak, nyitva is vannak, de nem jönnek a turisták. Július végi beszélgetésünk idején Ágnes azt mondta, napi 10.000 új koronavírusos eset van csak Floridában. Összességében azért optimisták: a tavalyi, induló évvel szemben idén néhány százalékkal még a koronavírus ellenére is jobb a forgalmuk,

de még nem tartunk ott, ahol szeretnénk. De mindig reménykedünk, hogy ha ma rossz volt, akkor holnap jobb lesz.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük