A gombatermesztés biológiai védekezésen alapuló módszerét dolgozták ki az SZTE részvételével

Mikor érdemes az öregecske rútert cserélni – elmondjuk!
2021-10-22
Együttműködési megállapodást kötött az NKFIH, az ITM és a PM a kutatás-fejlesztés támogatására
2021-10-22

A gombatermesztés biológiai védekezésen alapuló módszerét dolgozták ki a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és az Új Champignons Kft. szakemberei egy uniós támogatással megvalósított kutatás-fejlesztési program keretében – tájékoztatta a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága az MTI-t.

A csaknem 900 millió forintos összköltségvetésű projektben – amelyhez 656 millió forint uniós támogatást kaptak – a cég szakemberei az SZTE Mikrobiológiai Tanszékének munkatársaival dolgoztak együtt.

Azt vizsgálták, miként alkalmazható az ökológiai szemlélet a gombatermesztés és -feldolgozás minden fázisában. A komplex kémiai, higiéniai, kórtani felmérések eredményeit szintetizálva a csiperkegomba-termesztés új, innovatív, biológiai védekezésen alapuló technológiáját dolgozták ki.

Ehhez kapcsolódik egy digitális képelemzésen alapuló kórokozó- és kártevő-monitoringrendszer is. A termesztéstechnológia korszerűsítésével olyan gombaalapú funkcionális élelmiszertermékeket fejlesztettek, amelyek kedvező táplálkozás-élettani hatásokkal rendelkeznek. A kidolgozott dúsítási eljárások eredményeként emelt mikroelem- és D-vitamin tartalmú gomba, valamint gombaőrlemények előállítása is lehetővé vált.

A vállalkozás honlapján szereplő adatok szerint a 2009-ben létrehozott Új Champignons Kft. a kezdetektől komposzt- és gombacsíra-előállítással, gombatermesztéssel és gombakonzerv-gyártással foglalkozik. A cég a Heves megyei Demjénben működő telephelyén 12 hőkezelőben mintegy 10 ezer köbméteres kapacitással állít elő gombakomposztot. A friss gomba termesztése mintegy 17 400 négyzetméter alapterületen korszerű hűtő-fűtő és páratartalom-szabályozó rendszerrel üzemeltetett, többségében polcos rendszerű, automatizált házakban folyik.

A nyilvános cégadatok szerint a magyar magántulajdonban álló vállalkozás tavaly 2,038 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami mintegy 200 millió forinttal maradt el az előző évitől. A vállalkozás vesztesége tavaly csaknem 154 millió forint volt, 2019-ben az adózott eredmény azonban meghaladta 188 millió forintot.