A Roszatom leányvállalata leszállította a nukleáris üzemanyagot a Budapesti Kutatóreaktor számára

A bélbaktériumok szerepét vizsgálják a testsúly szabályozásában magyar kutatók
2020-09-17
Az emberi életkor biológiai maximuma 120 év, az ehhez vezető egészséges életmódot azonban jó már gyerekkorban elkezdeni
2020-09-17

A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó vállalata, a TVEL Részvénytársaság leszállította a nukleáris üzemanyagot a Budapesti Kutatóreaktor (BKR) számára az MTA Energiatudományi Kutatóközponttal 2019-ben aláírt szerződés alapján – közölte a Roszatom budapesti irodája

.

A tájékoztatás szerint a novoszibirszki vegyi üzemben előállított VVR-M2 üzemanyag-kazetták a következő néhány évben fedezik a BKR üzemanyag-szükségletét.

A közleményben ismertetik, hogy a Budapesti Kutatóreaktorhoz szállított üzemanyagot tudományos és gyakorlati kutatásokra használják az atomfizika és az anyagtudomány területén, beleértve a magyarországi atomenergetikai fejlesztéseket célzó kutatásokat is.

Oleg Grigorjev, a TVEL kereskedelmi és nemzetközi üzletfejlesztési alelnöke a közleményben hangsúlyozta, büszkék a Magyarországgal fennálló hosszú távú együttműködésre, amely az atomenergia és a tudomány számos területére kiterjed. Ebben a kapcsolatban a Budapesti Kutatóreaktor különleges helyet foglal el, hiszen a létesítmény több mint 60 éve orosz nukleáris üzemanyagot használ.

A TVEL alelnöke szerint a kutatóreaktor fontos szerepet játszik abban, hogy Magyarországon az atomfizika területén jelentős tapasztalat halmozódhatott fel az elmúlt évtizedekben.

A magyar szakemberek részt vesznek az atomerőművek nukleáris üzemanyagának fejlesztését célzó projektekben, így a Paksi Atomerőmű üzemeltetésével és az új blokkok üzemanyagának fejlesztésével kapcsolatos vizsgálatokban is – közölte Oleg Grigorjev.

A Budapesti Kutatóreaktor Közép-Európa legnagyobb teljesítményű kutatóreaktorainak egyike, a szovjet VVER-projekt alapján épült reaktort 1959-ben helyezték üzembe, azóta többször is teljeskörűen modernizálták. A reaktor eddigi teljes üzemideje alatt végig orosz gyártású üzemanyagot használt, 2012 óta a BKR aktív zónáját kizárólag alacsony dúsítottságú üzemanyaggal töltik fel.

A Roszatomhoz tartozó TVEL a világ 13 országának 73 energiatermelő reaktorát látja el nukleáris üzemanyaggal, és 10 ország kísérleti reaktorának is szállít üzemanyagot. A TVEL által gyártott üzemanyaggal működnek az orosz atomjégtörő flotta hajói is.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük