Az erdőtalajjal borított játszótér erősíti a gyerekek immunrendszerét

2020-10-17
Gauss – a matematika fejedelme
2020-10-17

Az erdőtalajjal borított játszótér erősíti a gyerekek immunrendszerét

Az aszfalt helyett erdőterületről származó talajjal és növényekkel borított játszótér erősíti a gyerekek immunrendszerét – állapították meg finn és cseh kutatók

A Science Advances című folyóiratban publikált tanulmány alapjául szolgáló korábbi kutatások eredményei azt sugallják, hogy az autoimmun betegségek, úgy mint gyulladásos bélbetegségek, 1-es típusú diabétesz, ekcéma és asztma, világszerte megnövekedett arányának egyik oka, hogy a gyerekek nem találkoznak olyan természetes anyagokkal, amelyek biztosítják az immunrendszerük megfelelő érését.

Ezen elmélet szerint a porral, földdel és pollennel való rendszeres érintkezés erősíti az immunrendszert a gyermekkorban – olvasható a Medicalxpress című tudományos hírportálon.

A kutatók szerint a városiasodott területek egy részén élő gyerekeknél a legmagasabb a kockázata annak, hogy nem kerülnek kapcsolatba ilyen természetes anyagokkal, ami magyarázatot adhat arra, hogy esetükben miért magasabb az autoimmun betegségek előfordulási aránya.

Az elmélet letesztelése érdekében a kutatók eltávolították az aszfaltot két finn nagyváros több napközi otthonának játszóteréről és a helyére erdőkből származó tőzeget fektettek le, valamint bokrokkal és mohával gazdagították a területet.

A gyerekek onnantól kezdve ezen a zöldterületen játszottak, amikor kint voltak a szabadban.

A kutatók a természetes anyagok betelepítése előtt, valamint az új zöldterület használatának 28. napján is megvizsgálták a gyerekek immunrendszerét.

A szakemberek ugyan elismerik, hogy a tanulmányukba bevont alanyok száma alacsony – mindössze 75 fő -, ám az elképesztő adatok megkövetelték az eredmények publikálását.

A gyerekek mikrobiomjának – az emberi bőr felszínén és testüregeiben élő hatalmas számú mikroorganizmus – jelentős gyarapodása mellett, a kutatók pozitív változást észleltek bizonyos proteinek és sejtek (regulatórikus T-sejtek és gyulladásgátló citokinek) esetében, ami a jóval erősebb immunrendszerrel rendelkező embereknél jellemző.

A szakemberek szerint további vizsgálatokra van szükség annak megerősítéséhez, hogy az ilyenfajta környezeti változtatások jótékony hatással vannak a gyermekek egészségére.
.