Szupernagytömegű fekete lyuk hálójában lévő galaxisokat észleltek
2020-10-02
Háromszázmillió éve ciripelnek a tücskök
2020-10-03

Bach aluljáróban és kémiaórán is hat!

A napjainkban a járvány miatt pótkoncertekkel zajló Bach Mindenkinek Fesztivál néhány év alatt a Kárpát-medence legnagyobb klasszikus zenei fesztiváljává nőtte ki magát – mondta a Tudás.hu-nak Kovács Zalán László fesztiváligazgató. A tubaművész szerint jó lenne, ha Johann Sebastian Bach muzsikája minél több embert megérintene, hiszen ő az egyetemes zeneirodalom egyik origo pontja.

Johann Sebastian Bach milyen hangszeren játszott és szerzett zenét a barokk korban német földön: klavikordon, csembalón, az akkor c-vel írt clavier-on vagy zongorán?

Legautentikusabb hangszerként a csembaló maradt az utókorra abból a korból, de az említettekhez még egy csomó egyéb korabeli billentyűs hangszert hozzá lehetne sorolni, mert akkoriban nem voltak olyan, mindenki számára egyforma, globális hangszerek, mint ma. Azok csak a 19. század végére, a 20. század elejére alakultak ki. Egy hangszerépítő a saját billentyűs hangszerét úgy építette meg, ahogy tudta. És ötven kilométerrel odébb, egy másik településen élő hangszerész szintén a saját tudása, elképzelése szerint alakította ki a maga hangszerét. Bachnak számos billentyűs hangszere volt otthon. Az egyik hangszernek kicsit lágyabb hangja volt, a másiknak keményebb, az egyik egy-manuálos volt, tehát egy billentyűsor volt rajta, a másik két-manuálos, két billentyűsorral, akadt, amelyiken a hangok már kalapács-mechanikával szólaltak meg, de volt, amelyiken pengetéssel. Ezeket rendszeres házimuzsikálások alkalmával használták. Akkor már tartottak a nagyobb szalonokban szalonkoncerteket, és Bach nem csak templomi műveket írt szinte minden héten, hanem szalonzenét és világi kantátákat is.

A 18. század első felében milyen presztizse volt a zeneszerzői, karnagyi hivatásnak?

A szakmán kívül nem számított nagy művészi értéknek. A zeneszerzőt gyakorlatilag az iparosok közé sorolták. Persze neki nem cipőket kellett darabszámra legyártania, vagy nem téglákat kellett egymásra pakolnia, hanem kottákat kellett adnia a kórusnak, zenekarnak. De ugyanolyan elvárás volt az irányában, mint mondjuk a cipőkészítőnél, mennyiséget kellett „termelnie”. J. S. Bachnak nagy volt a családja, az első felesége meghalt, majd újra nősült, a két feleségnek húsz gyermeket nemzett, és tíz gyermeke érte meg a felnőttkort. Tehát mindig nagy családot kellett eltartania. Legaktívabb korában, amikor például a weimari herceg alkalmazottja, vagy Kötchenben karmester, illetve a lipcsei Tamás-templomban karnagy volt, viszonylagos jómódban élhettek, de annyi pénzt nem tudott felhalmozni, hogy a halála után a család kiegyensúlyozott élete tovább tartson. Ismeretes, hogy az özvegyét végül szegényházba vitték és tíz évvel Bach halála után koldusasszonyként halt meg.

Különös, hogy az az ember, akinek a muzsikájában valamiféle földöntúli teljességet és harmóniát érzünk – a mindennapokban egy űzött iparos volt.

Ez az életforma számára nyilván természetes volt. Élt, szeretett, templomba járt, gyermekeket és zenét teremtett, tanított és muzsikált, eltartotta a családját, és mindezzel szinte akaratlanul részévé vált a mindenségnek. És bár az volt az elvárás, hogy minden vasárnapra új művet írjon a templomi együttes számára, a zsenialitása, a teológiai tudása és a hite ezt a feszített munkát is egyedülálló magasságokba emelte. Pedig mindez iszonyú áldozatokba került. Hiszen akkoriban még egyik városból a másikba utazni is nagyon sok időbe és fáradságba telt. Egy anekdota szerint, J. S. Bach, amikor egyszer meg akarta hallgatni Boxtehudét egy másik településen, több száz kilométert gyalogolt. Gondolom, komponálni meg nagyrészt csak éjszaka, gyertyafény mellett tudott és maga körmölte, másolta, a kottáit. Természetesen, ha elrontott valamit, azt az oldalt kezdhette elölről. De olyan töméntelen mennyiségű darabot írt, hogy ez időben csak úgy volt lehetséges, hogyha, amikor a fejében megszületett egy darab, zseniálisan előre átlátta az egészet, a szerkezetet, a dallamokat, a variációkat, az ellenpontokat, és ahogy elkezdte leírni, már nem hibázott. Úgy képzelem, a művek egyszerűen „kiáradtak” belőle.

Érdekes, hogy J.S.Bach felmenői is jórészt muzsikusok voltak és a fiai is szinte kivétel nélkül azok lettek.

Czeizel Endre genetikus sokat foglalkozott kutatásaiban a művész-géniuszokkal. A zeneszerző zsenik különösen izgatták, mert míg a költő zsenik általában indifferens családból jönnek, előttük, utánuk nincs kiemelkedő költői tehetség, addig a zeneszerzőknél gyakran családi halmozódás fedezhető fel. A Bach- család férfi ágán mutatkozó több generáción át tartó tehetség-áradatot „piramis modellnek” nevezte a Zeneszerzők, gének csodák című művében. Megállapította, hogy a különleges képesség nemzedékről nemzedékre nő, majd a csúcsot elérve csökkenni kezd a rendkívüli talentumok aránya. Nos, a Bach-családban vitathatatlanul J. S. Bach volt a csúcs. S bár a halála után néhány évtizedig csak muzsikus fiai és a szakmabeliek emlékeztek rá, egyszer csak jött egy szintén zseniális fiatalember, Felix Mendelssohn, és húsz évesen újra bemutatta, elvezényelte a Máté-passiót. Ezzel pedig ismét magasra repítette Johann Sebastian Bach-ot. A reneszánsza ma is tart.

Az Ön ötlete volt, hogy kellene egy Bach- fesztivált rendezni?

Azt, hogy Magyarországon legyen egy ilyen rendezvény, én találtam ki, de egy amerikai kezdeményezés, a Bach in the Subways program adta az ötletet. Ennek keretében már egy évtized óta március 21-én, Bach születésének évfordulóján több országban is tucatnyi zenész kimegy az utcára, az aluljárókba, közterekre és Bach muzsikát játszik az embereknek. Mi ezt egy idő után átalakítottuk. Látva mind a zenészek, mind a közönség évről évre fokozódó tetszését, összefogtuk a programokat, sajátos arculatot adtunk az eseménynek, számos hangszert vittünk sok-sok helyszínre, és elkezdtünk egy igazán nagyszabású fesztivált szervezni Bach muzsikája köré. Szabadtéren, aluljárókban is játszunk mindmáig, ahol hárfa, csembaló, zongora, még sípos orgona is megjelenik, de iskolákban, templomokban és más közösségi terekben, sőt a legrangosabb koncerthelyszíneken is tartunk hangversenyeket.

De már túllépték a határokat is …

A környező magyarlakta települések tucatjaira tudtuk elvinni programjainkat. A Bach Mindenkinek Fesztivál néhány év alatt a Kárpát-medence legnagyobb ilyen jellegű fesztiváljává nőtte ki magát annak is köszönhetően, hogy Kossuth- és Liszt-díjas zeneművészek, egyetemi oktatók, népszerű előadók, az ország vezető zenekarai és énekkarai csatlakoztak hozzánk (most már fellépők ezreiről beszélhetünk), és mindenki honorárium  nélkül vállalta a fellépést, mint ahogy minden koncertünk is ingyenes a közönség számára. Tavaly több mint negyvenezren látogattak el a rendezvényeinkre, ez ismeretlen nagyságrend volt idáig a komolyzenei fesztiválokon. Sajnos az idei programot a járvány megcsonkította, főként az interneten keresztül és egy-egy külső helyszínen, illetve mostanában tudunk pótelőadásokat tartani, ahogy lehetséges. Eredetileg 100 fölötti településen, közel 500 ingyenes koncert  szerepelt a tervekben.

Mi a tapasztalat, olyan embereket is sikerült megérinteni a muzsikával, akik Bachot korábban talán nem is ismerték?

A külső helyszíneken rengetegen meghallgatják Bach muzsikáját, olyanok is, akik egyáltalán nem járnak koncertterembe. Talán nem azért nem járnak, mert a klasszikus zenei stílussal szemben van ellenérzésük, hanem mert nem így szocializálódtak gyerekkoruktól, a koncertre járás valamiféle sznob, úri szokásnak tűnt a számukra, önmagukat nem érezték odavalónak. De amikor odavisszük hozzájuk a zenét, rögtön kiderül, hogy az bizony hatással van rájuk. Akár másfél-két órán keresztül hallgatják egyre nagyobb figyelemmel, talán érzelmileg is megérintve a váltakozó zeneműveket. Egyébként ez a művészek számára is nagy élmény.

Úgy gondolja, hogy a huszonegyedik században újfajta módszerekkel kell az emberekhez eljuttatni a klasszikus zenét?

Azt gondolom, ha képzeletben lebontjuk a koncerttermek falait, akkor a klasszikus zenével való találkozás az emberek minden eddiginél nagyobb tömegei számára válhat fontos eseménnyé. Ettől a hagyományos koncertek jelentősége nem csökken, sőt, valószínűleg megindulhat egyfajta átjárás is. De fontosak további formák is. Szerveztünk sok iskolai fellépést, rendhagyó órákat, hangszerbemutatókat, speciális gyermekprogramokat is. Például – mivel köztudott, hogy Bach a zene mellett latint, és reál tantárgyakat is tanított,  mert ez is jelentősen hozzájárult a maga korában az egzisztenciális megítéléséhez – szerveztünk például  kémiaórát is nagy sikerrel, amelyen Bach-zenére zajlottak kísérletek olyan anyagokkal, amelyeket Bach is ismerhetett. A mi Kárpát-medencei fesztiválunk a határokon innen és túl a hátrányos helyzetű települések lakóitól az úri szalonok közönségéig szinte mindenhová elvitte Bach muzsikáját.

Tulajdonképpen miért tartják olyan nagyra Johann Sebastian Bachot?

A nyugati zenének, minden későbbi, akár mai zenei stílusnak is ő az ősatyja, egyik kiindulási pontja. Még a jazzmuzsikusok is előképüknek tekintik Bach zenéjének számos elemét. A barokk műfajok előtti gregorián zene és a zenei invenciók voltak az előfutárok, de minden korábbi próbálkozás és zenei eredmény J. S. Bach muzsikájában teljesedett ki. Olyan zenei szerkezeteket, akkordokat és elemeket épített bele a műveibe, mint korábban előtte senki. A muzsikája egyszerre áhítatosan emelkedett és nagyon is földi, emberi. Amellett, hogy a koncertekről természetesen a kantátáit, a nagy passiókat, a h-moll misét, a Karácsonyi óratóriumot, az orgonadarabjait ismerjük leginkább, azért pedagógiai célra is nagyon sok művet írt. És ezek a füzetek, ha énekelni vagy bármilyen hangszeren játszani tanul valaki, kikerülhetetlenek. Bach olyan a zenében, mint az autóban a kormány. Nélküle nincs haladás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Weboldalunk bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel gyűjt névtelen látogatottsági információkat. Az Elfogadom gombra kattintva a webhely használatával Ön elfogadja a weboldal sütikre vonatkozó aktuális adatévelmi irányelveinket. További információért kattintson ide.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close