Csillagász: elenyésző az esélye az Apophis becsapódásának

Kutatók éjszakája – Online programok tartanak a SZTAKI-ban
2020-11-25
Példa nélküli részletességgel feltérképezték Magyarország felszínmozgásait
2020-11-25

Csillagász: elenyésző az esélye az Apophis becsapódásának

Elenyésző az esélye annak, hogy az Apophis nevű aszteroida 2068-ban becsapódjon a Földbe – erről Boldog Ádám csillagász beszélt.

A csillagász arra a hírre reagálva mondta ezt, amely szerint, az egyiptomi káosz és zűrzavar istenéről elnevezett Apophis aszteroida előreláthatólag 48 év múlva vészes földközelségbe kerülhet.

Ez az Apophis már sokszor megrémített minket: először 2004-ben, amikor körülbelül 2,7 százalékos esélye volt annak, hogy becsapódik

idézte fel a csillagász, hozzátéve, hogy azóta többször újrakalkulálták a pályáját, és a számítások azt mutatják, hogy ennek egyre kisebb az esélye.

Ez azt jelenti, hogy 1:150 000-hez az esélye annak, hogy a 350 méteres égitest 2068-ban becsapódjon.

Ha ezt százalékban fejezzük ki, az 0,00067 százalék, ami rendkívül kicsi, így ettől nem kell pánikba esni ötven év múlva sem

fejtette ki Boldog Ádám.

Kérdésre válaszolva elmondta, hogy az Eiffel-torony méretű aszteroida becsapódása komoly lokális károkat okozna. Egy aszteroida károkozásának a mértéke függ az összetételétől, valamint attól is, hogy hova csapódik be és milyen szögben érkezik – magyarázta.

Ebben az esetben nagyjából tudjuk, hogy egy kőmeteoritról van szó, alacsony fémtartalommal, ezzel már lehet kalkulálni

fűzte hozzá. A csillagász szerint amennyiben a szárazföldbe csapódna be, akkor nagyjából egy 5 kilométeres kráter jönne létre. A pusztítás hatása viszont ennél sokkal nagyobb lenne. Ha óceánba csapódna a meteorit, hatalmas szökőárt indítana el, amelynek a hatósugara ezer kilométeres is lehet – tette hozzá.

Előre össze kell gyűjteni minden információt, hogy amikor feltűnik egy ilyen égitest, már elegendő tudással rendelkezzünk róla

mondta. Így például fontos információ, hogy milyen az aszteroida kémiai összetétele és milyen a fényvisszaverő képessége – mondta a Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont munkatársa.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük