Virtuálisan látogatható A bomlás virágai – Fejezetek a Hórusz Archívumból című kiállítás

Szélsebes csúcsdöntés – a jövőben még hevesebb, de komótosabban haladó hurrikánok jöhetnek
2020-11-25
Kutatók éjszakája – Online programok tartanak a SZTAKI-ban
2020-11-25

Virtuálisan látogatható A bomlás virágai – Fejezetek a Hórusz Archívumból című kiállítás

A bomlás virágai – Fejezetek a Hórusz Archívumból címmel nyílt kiállítás kedden; a Műcsarnok tárlata, amely Kardos Sándor Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr privátfotó-gyűjteményéből ad válogatást, virtuálisan bejárható, és online tárlatvezetések keretében is megtekinthető.

A kiállítás kedd esti online megnyitóján Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója elmondta: amikor több évtizeddel ezelőtt Kardos Sándor elkezdte gyűjteni a képeket, többnyire feleslegessé vált fotókat, műtermi, régi fotókat, üveglemezeket, filmeket és papírképeket szedett össze, ami ma már tízezres léptékű gyűjteményt jelent.

Az igazgató köszöntőjében Susan Sontagot idézte, aki azt mondta, hogy a fotó csak töredék.

Ilyen töredékek válogatását látjuk itt is

mondta, hozzátéve:

az látható a kiállításon, hogy hogyan foglalkoztak a fotóval az elmúlt évszázadban a privát fotókat használó és készítő egyszerű emberek. Nemcsak műtermekben csináltattak képeket, hanem ők maguk is készítettek felvételeket.

Ebből kiválasztani azt, ami azt a bizonyos töredéket egy világegésszé rakja össze, szociálpszichológiai és szociográfiai mesterfeladat, amit a gyűjtemény fantasztikusan képvisel

fogalmazott.

Mint mondta, a válogatásnak van egy olyan esztétikai dimenziója is, hogy megbomlik valahol a papírkép kémiai, biológiai egyensúlya és olyan eltolódás keletkezik, amitől gyönyörű új képek születnek. Megfelelően annak, hogy nemcsak gondolati értelemben hoz létre esztétikumot a fotó, hanem egy olyan nem előre kalkulálható dimenzióban is, mint ami a véletlen – mondta.

A kiállítást megnyitó Bereményi Géza író kiemelte: a hetven fotóból álló, a mai válságos időkhöz nagyon is jól illeszkedő kiállítás csupa mechanikusan befolyásolt vagy elrohadt negatívból áll.

Talált, észrevett, megértett fényképekből áll

mondta, hozzátéve, hogy Kardos Sándor látta meg, fedezte fel, állította művészi sorrendbe, tárta a közönség elé a képeket.

Mint mondta, a kiállítás fotói három témakörbe csoportosíthatók: mechanikus beavatkozás történt a fotóban, a negatív magától megváltozott vagy a fotó új tartalmat nyert a körülmények változása miatt. Csak az összeállításukba és a felfedezésükbe avatkozott be Kardos Sándor, egyébként magukért beszélnek a képek – hangsúlyozta.

Arról beszélt, hogy láthatók szándékos képi beavatkozást tartalmazó, roncsolt fényképek, amelyeknek bizonyos szereplőit kiradírozták, arctalanná tették. A második csoportba tartozó, véletlenül megrongálódott képek esztétikája megváltozott a nem megfelelő kidolgozásnak vagy tárolásnak köszönhetően és így a hiba – például a penész, a gomba, a megolvadt vagy a megrepedt emulzió – a fotók lényegi alkotóelemévé vált. A harmadik csoportba sorolt képek esetében a történelem folyamán, a körülmények változása következtében a fotó új értelmet nyer.

Kardos Sándor kiállítása igazi fotóművészeti kiállítás, amennyiben azt mutatja meg, hogy a jelen időnek, a megörökített pillanatnak, micsoda rafinált köze van az örökléthez

mondta, hozzátéve: ez a meglátás vagy inkább átható belátás különösen jelentős most a világjárvány idején.

A kiállítás, amelynek kurátora Haris László fotóművész, a http://mucsarnok.hu/panoramafoto/bomlas_viragai/ linken érhető el és járható be virtuálisan.

MTI
MTI

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Weboldalunk bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel gyűjt névtelen látogatottsági információkat. Az Elfogadom gombra kattintva a webhely használatával Ön elfogadja a weboldal sütikre vonatkozó aktuális adatévelmi irányelveinket. További információért kattintson ide.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close