Pénzügyi személyiségünk titkai – így kezelik pénzüket a felnőttek

Felmérés: a magyarok több mint fele heti 3 órát sem mozog
2022-09-29
Corvinus-kísérlet: a munkáltatók felével-harmadával alulértékelik egy idős álláskereső képességeit
2022-09-30
Show all

Pénzügyi személyiségünk titkai – így kezelik pénzüket a felnőttek

Magyarországon hiánypótló kutatássorozat eredményeit publikálta a Pénziránytű Alapítvány, mely a hazai pénzügyi kultúra elmúlt hat évi fejlődéséről is látleletet adhat. A közel 50 ezer kitöltő válaszait feldolgozó pénzügyi személyiségteszt kutatás részleteiről cikksorozatban számolunk be.

A Pénziránytű Alapítvány 2015-ben indította útjára a pénzügyi személyiségteszteket, melyeket jelentős érdeklődés övezett már a kezdetektől mind a kitöltők, mind a szakma részéről. A teszt kitöltői ugyanis azonnal visszajelzést kaptak pénzügyi személyiségjegyeik dimenzióiról. Az évek alatt összegyűlt háttéradatok pedig lakossági szinten mutatják meg szemléletesen hogyan is állunk pénzkezelés terén.

Cikksorozatunk előző részében bemutattuk, hogyan fejlődött a pénzügyi személyiség kutatása és mit, hogyan mérnek a Pénziránytű pénzügyi személyiségtesztjei. A teszteket három korcsoport: a felnőttek, az általános iskolás korú gyerekek és a középiskolások számára dolgozta ki az Alapítvány. Sorozatunk második részében a felnőttek válaszait feldolgozó, beszédes eredményeket mutatjuk be.

A felnőtt válaszolók takarékosak és beosztók

A felnőttek tesztje során 36 mindennapi pénzügyi döntési helyzetben kell a válaszadónak egy ötfokozatú, ún. Likert skálán értékelni saját pénzügyi magatartását. A felnőttek eredményeit már 2015-ben – akkor még mindössze 3000 válaszoló adatait feldolgozva- elemezte az Alapítvány, most pedig megnéztük azt is, hogy a közel 25 ezer felnőtt eredményei hogyan árnyalják a képet. Jelen kutatás szerint a többség hasonlóan szereti kézben tartani a pénzügyeit, mint 2015-ben, pontosan tudja, hogy mennyi pénze van, és mennyit költhet. Emellett nem szeretnek pazarolni, és hajlandók spórolni, ha nagyobb kiadás vár rájuk. Tartózkodnak az adósságoktól, a kölcsönöktől és a hitelektől. Pénzügyi szempontból tehát viselkedésük egyik oldalról védetté teszi őket akár váratlan helyzetek esetén, de a kép természetesen ennél sokkal árnyaltabb.

Az is látszik a válaszok megoszlásából, hogy 2022-ben sajnos kevésbé tudunk ellenállni a fogyasztói csábításoknak, mint 2015-ben. Ugyanakkor kevésbé küzdünk anyagi gondokkal (számlák befizetése, nyomasztó adósság, hóvégi kölcsön stb.), mint korábban. Mindkét tényező hátterében a pénzügyi tudatosság növekedése mellett nem elhanyagolható a lényegesen jobb gazdasági környezet: magasabb foglalkoztatás és jövedelem, kisebb mértékű eladósodottsági szint.

Hat előre definiált személyiségdimenzió

A kérdőív 36 állítása összesen hat, elméleti szinten előre definiált személyiségprofilt értékelt. Mind a hat dimenziót hat-hat állítással járta körbe a teszt. Ezek alapján minden kitöltő visszajelzést kapott, mely dimenziókban milyen pontszámot ért el, és hogyan értékelhetők az eredmények.

Árérzékenynek bizonyult a kitöltők alig 9 százaléka. Akik magas pontszámot kaptak az Árérzékeny dimenzióban, azok pontosan tudják, minek mennyi az ára, össze is hasonlítják az árakat, hajlamosak sokáig válogatni egy-egy termék megvásárlása előtt, ugyanakkor nehezen állnak ellen, ha valamit kedvező áron kínálnak.

Beosztónak bizonyult a válaszadók közel 25 százaléka. A beosztók azok, akik gondosan gazdálkodnak a pénzükkel, nincsenek adósságaik és a számlákat is időben befizetik. Alaposan végiggondolják egy-egy vásárlás előtt, hogy mire is van szükségük. Ez az egyik terület, ahol a felnőttek magatartása a legjobb mintázatot mutatja.

Mértéktartó, fegyelmezett mindössze a kitöltők 5 százaléka. A mértéktartók azok, akik nem költekeznek feleslegesen, annyit költenek, amennyit terveztek, mértékkel szórakoznak, vásárolnak és az önjutalmazás sem jellemző rájuk. Ebben a dimenzióban teljesítettek a legkevésbé jól a felnőttek.

Takarékos a válaszadók 8,9 százaléka. Ők nem dobják ki a még használható holmikat, és ha kevés a pénzük, spórolnak. A visszajárót nem veszik félvállról, és nem vesznek meg azonnal mindent, ami megtetszik nekik.

Dolgosnak számít a válaszadók 7,5 százaléka. Ők rendet tartanak a háztartásukban, főznek, uzsonnát készítenek, és szeretteiket is maguk készítette ajándékkal lepik meg. Ha több pénzre van szükségük, pluszmunkát vállalnak, és nem a szerencsére alapoznak.

Tudatosként éli életét a válaszolók 25,5 százaléka. Pontosan tudják, mennyi pénzük van, mindig van elég megtakarításuk, számon tartják a kiadásaikat, készítenek bevásárló listát és nem lepődnek meg a fizetendő összegen, hiszen előre tervezték azt. Ez a dimenzió az, amelyikben a legjobb eredményt produkálták a felnőtt kitöltők.

Tapasztalati úton definiált személyiségtípusok

A 2022-es kutatás során a hat előre definiált személyiségdimenzióhoz tartozó állítások és a köztük lévő statisztikailag igazolható kapcsolatok alapján kirajzolódtak a válaszolók tapasztalati úton nyert személyiségdimenziói is. Ezek alapján a következő nyolc személyiségjellemzővel írhatók le a hazai felnőtt válaszolók:

Kispénzű sérükenyek

A kispénzű sérülékenyeknek gondja van a számlák időben történő befizetésével, és úgy érzik, nyomasztóan sok az adósságuk. Hónap végén gyakran kérnek kölcsön, és így a váratlan kiadásokra sem mindig jut elég pénzük. Nem tudják a jövedemüket beosztani, és azzal sincsenek tisztában, mire megy el bevételük. Jellemzően egyetértenek „A sárga csekkek sírba visznek” állítással.

Pénznyelők

A pénznyelőknél a „Carpe diem” szemlélet dominál, azaz a szórakozás és a barátok, valamint az önajándékozás és a „menő cuccok” fontosak számukra. Ami megtetszik nekik, azt meg is veszik. A kockázatvállalás is megjelenik ebben a dimenzióban, hiszen erősen egyetértenek a „Szeretem kipróbálni a szerencsémet” állítással is.

A rend értéket teremt

Ez a dimenzió a pénzügyi személyiség szempontjából az egyik legpozitívabb, a pénzügyi kultúra magas szintjét leginkább ez írja le. A Rend értéket teremt kategória az előre definiált személyiség profilok közül érinti a tudatos, az árérzékeny, a dolgos és a beosztó dimenziókhoz tartozó állításokat is. Tisztában van a saját pénzügyi helyzetével, egyben az árakkal is, megtervezi vásárlásait, valamint rendet tart háztartásában.

Gyűjtögetők

A gyűjtögetők azok, akik sokszor impulzív módon vásárolnak, és egy-egy rendrakás során szembesülnek azzal, milyen sok felesleges dolgot halmoztak fel a háztartásukban. Rossz szokásaik viszik a pénzt, a mértéktartásban pedig nem jeleskednek.

Szorgalmas kreatívak

A szorgalmas kreatívak azok a válaszadók, akik maguk készítette ajándékkal lepik meg szeretteiket, csomagolnak uzsonnát és főzni is szeretnek, ezáltal pedig spórolni is tudnak. A pénzügyi személyiség szempontjából pozitív megítélés alá esnek.

Reagálók

A reagálók akkor cselekszenek, amikor már gond van, tehát nem az előrelátás, a proaktivitás jellemzi pénzügyi magatartásukat, hanem csak az utólagos tűzoltás. Természetesen azt pozitívan értékeljük, hogy ilyenkor viszont dolgosan és takarékosan állnak a problémához, ugyanis plusz munkát vállalva, vagy spórolással gyűjtenek pénzt.

Költekezők

A dimenzióba azok tartoznak, akik sokat költenek egészséges ételekre, nem igazán válogatnak, ha meg akarnak venni valamit, az impulzus vásárlás jellemző rájuk és a visszajáróval sem foglalkoznak. Ha még valami használható, de már nincs rá szükségük, kidobják. Összességében rövidtávon gondolkodnak, így pénzügyi tudatosság szempontjából nem előnyös a magatartásuk.

Család- és otthoncentrikusak

A

Mindent meg akarok adni a gyermekeimnek

és a

Szeretem, ha a lakásban jó meleg van

állításokkal való egyetértés nagyon jól jellemzi ezt a személyiségdimenziót. Pénzügyi személyiség szempontjából azért kérdéses magatartásuk, mert az állítások mögötti otthoncentrikus tartalom nem megfontolt gazdálkodásra utal.

A tapasztalati úton nyert személyiségdimenziók segítségével kialakult személyiségcsoportokról és arányaikról ebben a cikkben már olvashattak: https://tudas.hu/otbol-negy-csalad-kepes-valsagallo-penzugyi-strategiat-kidolgozni/

A 2015-ös és a 2022-es kutatási adatokat összevetve összességében kijelenthető, hogy folyamatosan javul a hazai felnőttek pénzügyi kultúrája, de sajnos jövedelemszinttől függetlenül még mindig akadnak, akik egyik napról a másikra élnek, és nehezükre esik a pénz beosztása. Ezen a téren sokkal tudatosabbnak tűnnek a fiatalabb generációk, de erről részletesen a cikksorozat következő részében olvashatnak.

 

Szerzők: Németh Erzsébet szociálpszichológus, egyetemi tanár és Bukucs Zsuzsanna, Pénziránytű alapítvány kommunikációs szakértő

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.