10 egészen meglepő italtrend

Itt a nyár, ilyenkor jellemzően többet iszunk. Most nem is feltétlenül csak az alkoholra gondolunk, hanem a nagyobb mennyiségű vízbevitelre, a hűsítő limonádékra, de azért persze sokaknak a nyári élményekhez alapvetően hozzátartozik egy könnyebb alkoholos ital, legyen az fröccs, hideg sör, vagy éppen valamilyen koktél. Ám, ha kilépünk a saját fogyasztási szokásainkból, és megnézzük a globális trendeket, alighanem meg fogunk lepődni azon, hogy merre megy a világ.

A nemzetközi italtrendekről évről évre nagyon sokféle elemzés jelenik meg, például a Glimpse trendkövető oldalon többféle bontásban rákereshetünk az irányokra,.de nagyon érdekes az alkoholpiac tendenciáit követő IWRS elemzése is.

1. Kevesebb alkohol, több egészség!

Lássuk ezek után a fő trendeket!

Bármennyit is panaszkodunk például Magyarországon az alkoholizmusra, mint népbetegségre, valójában – nem tagadva persze a probléma súlyosságát –

évek óta egyre kevesebbet iszik a fejlett világ.

Ez a trend ráadásul a közeljövőben is folytatódhat,

az alkoholmentes és az alacsony alkoholtartalmú italok piacain növekedés várható, de a magasabb alkoholtartalmú italok piacán visszaesés prognosztizálható.

Természetesen ez csak egy átlagos trend, ahol sok a fiatal, ahol erős az urbanizáció, ahol szélesedik a középosztály, például India, Dél-Afrika, valamint számos délkelet-ázsiai és latin-amerikai ország esetében, egész gyors is lehet az italpiac bővülése.

Természetesen az alkoholos italok piacának mérete elsősorban a népességgel van kapcsolatban, így a legnagyobb értéknövekedés a következő években India, Kína, Brazília, Mexikó, Dél-Afrika, Vietnam és Nigéria piacain várható.

Ugyanakkor a kevesebb ivás különösen igaz a fejlett országok fiataljaira, és bár ilyenkor „öregesen” rávághatjuk, hogy persze, mert ma már drogoznak a fiatalok, de ez sem igaz. Ne akarjunk pesszimisták lenni folyton, a fiatalok minden kimutatás szerint évről, évre egészségtudatosabbak, kevesebbet dohányoznak, kevesebbet isznak, érdemben kevesebb koffeint fogyasztanak, miközben divat edzőterembe járni és követni valamilyen egészséges étkezési szokást.

2. A leszokási módozatok

Számos összetevője van annak, hogy a fiatalok miként kontrollálják a fogyasztásukat. Hiszen általánosságban is igaz, hogy a mértékletesség amolyan mainstream kulturális jelenség lett. Ilyen összetevők:

  • az alacsonyabb fogyasztás,
  • a kevesebb italfajta alkalmanként,
  • a száraz hónapok,
  • az új típusú ivási helyzetek.

Aligha kell ezeket megmagyarázni, de tényleg érdekes, hogy

10 fiatalból ma 4 gyakorlatilag nem iszik, jelentősen megnőtt a nagy ivók rovására a „könnyű” ivók aránya, és népszerű lett az ideiglenes absztinencia.

A fogyasztók fele tart valamilyen száraz időszakot, még azt is mérik, hogy leginkább novemberben, vagy januárban.

Szintén meglepő, hogy arról is van adat, hogy a fogyasztók egyre inkább egyetlen italtípusra korlátozzák a fogyasztásukat egy adott alkalom során. Miközben még pár évvel ezelőtt is bőven 2 felett volt az a szám, hogy egy este egy fiatal hányféle alkoholt fogyaszt, ma már 2 alatt van, vagyis sokan ténylegesen egy félét, míg néhányan 2-3 félét kóstolnak.

Talán felsorolásunkból még a leginkább az utolsó pont szorul magyarázatra. Ez arról szól, hogy átalakulnak az alkohol fogyasztás helyszínei is. A formális, hatalmas italfogyasztások helyett a lazább és spontánabb helyzetek, a nappali (akár egy villásreggeli során elfogyasztott) alkohol nyer teret. Nevesítve a prosecco, a rozé bor, a keserűk.

Végül magyar szemmel furcsa, de főleg az Egyesült Államokban terjed a józan bárok rendszere is, itt ugyanúgy felnőttek ihatnak, ismerkedhetnek, a környezet is felnőttes (gyerekmentes), de valójában nem alkoholosak az italok.

3. Még mindig a prémium

Az italpiac évek óta tartó trendje, hogy a fogyasztók egy kicsit csökkentik a mennyiséget anélkül, hogy értékben csökkentenék az alkoholfogyasztásuk értékét.

Ahogy ellép a világ a jobb italok irányába, annak határozott nyertesei a prémium sörök és a ciderek.

Általában is igaz, hogy a bolti, otthoni fogyasztás kicsit visszaszorul arányaiban, miközben az online vásárlások aránya nő, de a Covid kényszerű kitérője után ismét bővül a gasztronómiai fogyasztás, vagyis a fogyasztók többet és jobbakat isznak, amikor elmennek vacsorázni, vagy szórakozni.

A termékek közötti arányeltolódásban az is jellemző, hogy a prémiumtermékek nyertesei a skót whisky, a legismertebb likőrök és a neves pezsgők.

4. Hagyjuk most az alkoholt: éljen a fitness!

Három évtizede egy gimnáziumi osztályból a döntő többség rendszeresen bulizott, akár veszélyesen sokat ivott, és egy-két különc fitnessterembe járt, gyúrt. Ma talán inkább fordított ez az arány, nagyon sok a jó alakú, „kipattintott” fiatal.

Mindez az italkultúrában is visszaköszön, a leggyorsabban növekvő italszegmensek egyike az egészségtudatos italok, a speciális szódák, sportitalok.

A Z generációs fogyasztók – igaz ez talán nem annyira Magyarországra jellemző – új impulzusokat várnak el az italoktól, nem a gyors hangulatváltozásokat okozó alkoholra, vagy a löketszerűen élénkítő kávéra esküsznek, hanem például a stresszoldó, nyugtató italokra, mint amilyen a kannabidiol (röviden CBD).

A fiatalok ezekkel a kendertartalmú, de nem illegális termékekkel képesek finomhangolni az érzéseiket, a megfelelő időben tudnak nyugodtak, élesek, koncentráltak és éberek lenni.

A mi régiónkban ezt a hatást a legtöbben azért még az energiaitalokkal érik el, amelyek nagyjából 30-40 éve jelen vannak az italpiacon.

5. Divat lett az allergia

Természetesen nem szeretnénk érzéketlenek lenni az ételallergiásokkal, hiszen az nagyon kellemetlen lehet. De meglepő módon nagyon sokan csak amolyan rotáció, italkultúrájuk színesítése miatt fogyasztanak például rizs-, zab-, mandula-, pisztácia-, vagy hasonló alternatív tejeket. Az ilyen tejek a kávék, a gabonapelyhek és a turmixok piacán is megjelentek, de úgy, hogy a fogyasztók döntő többsége azért tehéntejet is fogyaszt, ha úgy adódik.

6. Hódít a víz

A palackozott italok szegmensében továbbra is hódít a víz . Természetesen van, ahol a csapvíz nem is iható. Ugyanakkor, ahol a csapvíz iható, a valójában nem feltétlenül jobb minőségű palackozott vizekért szívesen fizetnek a fogyasztók, pedig az árkülönbség mennyiségre vetítve 2000-szeres. A szinte ingyenes csapvíz és a nagyjából üdítőárban kapható PET-palackos víz közötti árkülönbség miatt ez a trend tűnik talán a legkevésbé racionálisnak.

7. Szívószál-keringő

Jöjjön most pár olyan trend, ami nem magáról az italról, csak annak csomagolásáról szól! Az Európai Unión kívül járva, akár nosztalgikus érzésünk is lehet, ha a PET-palackról le lehet csavarni a kupakot, esetleg műanyag szívószálat adnak a shake-hez.

A szívószál még mindig globális térnyerésben van, például azért, mert higiénikusnak tűnik, vezetés közben könnyebb így inni, de van, aki abban is hisz, hogy bizonyos italok (vörösbor, kávé) ivása közben így elkerülhető a fogelszíneződés.

Ám a műanyag szívószálak európai kitiltása óta nincs igazán jó megoldás, a papírból készített szívószálak eláznak, az otthonokban jól elmoshatók, de éttermekben nem higiénikus a fém szívószálak, most az üveggel is próbálkoznak.
8. Ahol megy a dobozos és ahol nem

A praktikus csomagolás miatt terjed a fémdobozos koktél, egy fesztiválra, szabadtéri piknikre egy alumíniumdobozos whiskey-kóla könnyű, tartós csomagolás és jobban szállítható, mint a kellékek külön szállítása, majd kevergetése.

Ugyanakkor a dobozos, vagy papírtartályos bor még nem tudott kijönni a „ciki” kategóriából. Meglepő módon a kis kiszerelésű, látszólag a kisfogyasztáshoz jobban illeszkedő kis üveges bor és pezsgő sem lett népszerű.

9. Szodzsu: világital Dél-Koreából

Ismét egy olyan trendről, ami Magyarországon nem észlelhető, de nyugaton igen.

Hirtelen nagyon népszerű lett a koreai alkohol, a szodzsu, amely rizsből, burgonyából, árpából készült párlat. A viszonylag alacsony alkoholtartalmú koreai ital a világ egyik leggyorsabban növekvő keresletű alkoholfajtája lett.

Vannak országok, ahol drágább engedély kell a rövid italokat is értékesítő helyeknek, a szodzsu amolyan átmenet, a boros helyek is kínálhatják, de kicsit komolyabb imázsa van.

És álljon itt egy meglepő adat, lehet, hogy az oroszok, a lengyelek, a moldávok a világ legnagyobb ivói, összesített alkoholmennyiségben ők isznak a legtöbbet, de abban Dél-Korea a világelső, hogy egy átlagos felnőtt egy hét alatt hány pohár alkoholt iszik meg. Csak hát a 20 szodzsu azért nem olyan ártalmas, mint a 15 vodka.

10. A fehér trendi, a vörös már nem

Még mindig zajlik a „fehéredés”.- Az élet a fehér italtól a fehér italig tart – véli egy bölcsesség, vagyis a csecsemő a tejjel kezd és a bölcs öreg megérkezik a fehér borhoz. Ebben újabban globálisan is van igazság, egyre több fogyasztó választja a könnyedebb, frissítőbb, világosabb borokat.

Ennek egy izgalmas trendje, hogy egyes népszerű vörösborok, például a Malbec vagy a Cabernet Sauvignon fehér változatai lettek népszerűek. A fehér változatokat a vörös szőlő finom préselésével és a héj korai eltávolításával készítik.

További hírek