Minden a Google-lal kezdődött és a Google-lal fog végződni – Az internet végének kezdete

Minden a Google-lal kezdődött, és nagyon úgy néz ki, hogy a Google-lal fog végződni is. A cég az évezred elején forradalmasította az internet használatát az akkor még jól működő keresőjének általánossá tételével, most, illetve a közeljövőben pedig a saját, jól felfogott, anyagi érdekeit követve általánossá teszi a generatív MI felhasználását – amivel okafogyottá válik az eredeti tartalom-előállítás. Ezt a rossz előérzetet fejtjük ki az alábbiakban.

Elöljáróban néhány fogalmat meg kell magyaráznunk.

Generatív mesterséges intelligencia (genMI, ebben a cikkben a továbbiakban MI): nagy tömegű, általános témájú, bemeneti tartalom feldolgozásával létrehozott, „új” tartalom, számítógép hozza létre válaszul a felhasználó természetes nyelvi utasítása(i)ra. A tartalom legtöbbször szöveges, de egyre gyakrabban találkozhatunk MI-eredetű hangzó (beszéd, zene) és videó (mozgóképes és hangzó) tartalommal. Az „új” tartalom „értelme” a bemeneti anyagtól és az utasítástól függ, a bemeneti anyag tartalmának statisztikai jellemzői befolyásolják, nem az értelme, a bemeneti tartalom (egyelőre?) nem „tudás”, nem az adatok között fennálló a természeti és/vagy társadalmi törvényszerűségek alapján jön létre, ezek az „új” tartalmat csak közvetve, statisztikailag befolyásolják. Ezért az új tartalom gyakran téves, számos szempontból kifogásolható, bár nyelvtanilag és stilisztikailag hibátlan.

Keresésoptimalizálás (seach engine optimalisation, SEO): a fogyasztásra szánt tartalom olyan kialakítása (megkomponálása), hogy a keresőszolgáltatások minél gyakrabban megtalálják. A SEO az utóbbi évtizedekben az online tartalomgyártást kiszolgáló fontos szolgáltatássá vált, mert az online tartalomgyártás fő anyagi forrása a reklámbevétel, amelyet a hirdetők minden erejükkel a találati számok függvényévé akarnak tenni. Mivel a keresőszolgáltatások (Google, Facebook – Meta, Microsoft – Bing, Yahoo, Aol, DuckduckGo stb.) működési módja egyrészt szigorúan titkos, másrészt gyakran (évente többször) átláthatatlan módon és irányokban változik, a találati számokat gyakorlatilag lehetetlen átlátható, előre megjósolható módon befolyásolni. Az biztos, hogy a találatok számát elsősorban a címben előforduló szavak, másodsorban a tartalom első harmadában (az első képernyőn) olvasható szavak befolyásolják. A szavak „sikere” (magas találati aránya) az értelmük és a Maslow-piramis alsó szintjeihez való fogalmi kötődésüktől (is) függ: „jó” cím lehet például: „Véres csecsemőt szült a kislány a luxusautóban”. Ezt a jelenséget a médiaszakértők az „internet növekvő figyelemfüggősége” szókapcsolattal jellemzik.

A SEO-szolgáltatások és a keresőszolgáltatók között amolyan ágyú-páncél verseny zajlik, az utóbbiak az MI miatt nyerésre állnak. Vegyük észre a SEO és az MI szóközpontúsága közötti kapcsolatot: nem tévedünk sokat, ha úgy gondoljuk, az MI automatizálja a SEO-t, mert pont azokból és hasonló szavakból építi fel a generált tartalmat, mint amit a felhasználó az utasításba (kérdésbe, keresőkifejezésbe) beleírt.

Hajsza a pénz után

A nagy keresőszolgáltatók az MI-t egyre inkább szervesen beleépítik a termékeikbe: a Google Gemini-t hovatovább „le sem lehet lőni”: minden egyes Android-telefonban alapértelmezésben be van kapcsolva, és több (sok) lépéses „táncrenddel” lehet kikapcsolni. Hasonlóképpen a Microsoft Copilot legalább olyan mélyen be lesz (van) „drótozva” a Windowsba, mint annak idején az Internet Explorer, ami miatt a Microsoftnak súlyos büntetést kellett fizetnie Európában, és a telepítéskor felugró böngészőválasztó-párbeszédablakot kellett beprogramoznia a Windowsba – mint nemrég a Google-nak az Androidba.

Mostanában egyre többször ütközünk bele az „AI-összefoglaló” szolgáltatásba: a Chrome (és a Bing) böngészők a keresőkifejezésünket átfuttatják az MI-n, és helyre kis összefoglalót rittyentenek elénk. Ember legyen a talpán, aki nem elégszik meg ennyivel: hiszen (látszólag) megkapjuk a választ, kereshetünk tovább. Ez a nulla kattintásos webböngészés… Abban a világban, ahol a kattintásszám az új olaj…

A keresőoptimalizálás tényezői
Forrás: Results Agency

Csakhogy ezen a módon azok, akiknek vérrel-verejtékkel-könnyekkel megalkotott a tartalmából a Google (Microsoft) MI-je összekaparta a „választ”, egy fityinget sem kerestek, mert az ő weboldalukon nem kattintott senki emberfia, nem csöngetett az ő pénztárgépük – csak a Google-é (Microsofté).

A jelenség valós. Az utóbbi fél-egy évben, amióta ezek az AI-összefoglalók megjelentek, folyamatosan csökken a weboldalak látogatottsága, azaz a tartalomgyártók bevétele. A nagy tartalomgyártókkal megegyeztek a nagy keresőszolgáltatók: fizetnek azért, hogy a tartalmaik szerepelhessenek az MI feltanításához használt adattömegben, kérdés, hogy eleget fizetnek-e a minőségi tartalomgyártás fenntartásához. A kisebbekkel nem egyeztek meg, és a népszerű, nyílt forrású MI-megoldások adathalmazai is nyílt forrásúak: „jó” esetben általánosak, de akkor a generálási képességeik is … általánosak, rossz esetben pedig az adathalmaz „szürke”: szerzői jog alá eső motívumok szerepelhetnek a generált anyagban. (Például egy baromfinevelési kérdésre adott válaszban felbukkan az „ej tyúkanyó” szókapcsolat…)

Tör előre a hadsereg

A vér-verejték-könnyek dolgot is árnyaljuk: folyamatosan nő az online tartalomban az MI-eredetű anyagok aránya. Bár arra van tanulmány, hogy csak a tisztán MI-eredetű feltanító anyag rontja a válaszok minőségét, a vegyes eredetű szinte egyáltalán nem. Mondjuk, az arány mértékét és a minőség fogalmát hosszan lehetne árnyalni. Az viszont egészen biztos, hogy ha számottevően tovább csökken a tartalomelőállítási ipar forrása, akkor már csak azért is hatványozottan fog nőni az MI-arány a tartalomban, mert a humán tartalomgyártók száma csökkenni fog.

E sorok olvasóinak biztos nem a Facebook- (Whatsapp-, TIktok- stb.) posztok az elsődleges hír- illetve termékinformáció-forrásai. A korral is nő a forrástudatosság: a boomer-generáció még a Google előtt tanult meg internetezni, tehát a böngésző könyvjelzői között ott szerepelnek a hírportálok és a főbb webáruházak főoldalának linkjei: kattintásaik a tartalomgyártók bevételeit növelik. Csöndben megjegyzem, hogy a hirdetésblokkolók alkalmazása pont azoknak a tartalomgyártóknak árt, amelyeket szívesen látogatnának…

Már mindent az MI dönt el?
Forrás: Dries Buytaert

Versenyfutás

A fiatalabbaknak kicsit eltérőek lehetnek a szokásai, de sajnos a vásárlóerő-forrástudatosság viszony olyannak tűnik, amely egyelőre jövedelmezővé teszi a kritikátlanság kihasználását.

Tehát most éppen versenyt fut a tartalomgyártás minőségromlása az MI minőségjavulásával. Ha szerencsénk van, akkor az általános mesterséges intelligencia (az emberi értelmességgel összemérhető képességű MI) kora hamarabb eljön, mint a humán eredetű, minőségi tartalomgyártás végső gazdasági ellehetetlenülése. Ja, és a szerencséhez hozzátartozik, hogy az általános mesterséges intelligencia nem veszi át a hatalmat, a Skynet nem ébred öntudatra.

További hírek