A borfogyasztás a világon és Magyarországon is csökken, a vörösbornál ez különösen látványos. Sok évtizedes BB márkáját most teljesen megújította egy különleges borász segítségével a Törley Pezsgőpincészet. Mit várnak az átstruktúrálástól? Milyen lehetőségek vannak még a borban, pezsgőben? Mi a helyzet az alkoholmentes borokkal? – erről kérdezte a tudás.hu Müller Kornélt a Törley Pezsgőpincészet ügyvezető igazgatóját.
A 64 éves BB bor- és pezsgőmárkán tényleg generációk nőttek fel, kevés ilyen van a piacon. Most azonban bejelentették, hogy teljeskörűen, kívül-belül megújítják. Miért volt erre szükség? Miért kellett hozzányúlni egy ennyire stabil márkához?
A megújulás minden ember és minden márka életében nagyon fontos. A BB valóban hatalmas múlttal rendelkezik, most jött el az ideje, hogy felfrissítsük.
Hozzányúltunk a külsejéhez, a csomagoláshoz és egyben a beltartalmat is igazítottuk a mostani világ elvárásaihoz igazítottuk. Könnyedséget, gyümölcsösséget vittünk a termékeinkbe, úgy is mondhatnám, hogy jobban a mai időkre hangoltuk. Kétségkívül a BB sikeres márka, de vannak további ambícióink vele.
Bár most is nagyjából tíz országba exportáljuk, de szeretnénk növelni ezt a számot. Egy modernebb külsővel, izgalmasabb beltartalommal újabb export lehetőségek is nyílhatnak előttünk.
Mely országokra gondol elsősorban?
Jellemzően a nem bortermelő országokra. Skandináviában például kifejezetten jó lehetőségeink vannak. De a balti piacok is izgalmasak számunkra. Bár nagyon nagy a verseny mindenhol, de szerencsére van benne gyakorlatunk, nem csak a bor, hanem a pezsgő miatt is. Régóta exportálunk már. Kifejezetten optimista vagyok a jövőt tekintve az új termékek kapcsán.
A megújításhoz egy Master of Wine segítségét is kérték. Miért kellett hozzá Master of Wine, amikor vélhetően elégedettek saját borászaikkal is?
A Master of Wine-ok a világon legjobban ismerik a borokat, a trendeket. Mindössze 400-an vannak a világon és magyar borszakértő még nem jutott fel erre a csúcsra.
Úgy éreztük, nekünk ez a nemzetközi tapasztalat sokat segít abban, hogy szintet lépjünk.
Fontosnak tartottuk, hogy egy külső szakértő más perspektívát hozzon be, máshogy nézzen a termékeinkre. Kritikusan vizsgálja meg , hogy mi az, amit még jobban tudnánk csinálni.
Nagyon sokat segített nekünk, hogy az általunk kiválasztott Master of Wine szakértőnek, James Davisnek mindenkinél nagyobb rálátása van a világ boraira. Ő tényleg látja, hogy merrefelé mennek a bortrendek a világban.
Mi általában azt látjuk, hogy az adott pillanatban éppen mi a helyzet. De hogy a jövőben mi lesz, milyen irányba fordul a világ, ahhoz komoly perspektívára van szükség.
Miben tudott konkrétan segíteni James Davis, Master of Wine?
Minden borász elfogult a boraival szemben, ha nem elfogult, akkor baj van, mert nem szereti eléggé. James Davis pont azért tudott rengeteget hozzátenni a fejlesztéshez, mert őszintén elmondta a véleményét, hozzáigazította a mostani trendekhez termékeinket.
Rengeteget kóstoltak az utóbbi időben saját kollégáinkkal, borászainkkal. Sokat egyeztettek, átbeszéltek dolgokat. A szüret alatt és utána is ismét várjuk vissza. Legközelebb jövő héten találkozunk vele Balatonbogláron, a szőlőben.
A borfogyasztás a világon és Magyarországon is nagyon csökken. A fiatalok kevesebbet és mást, inkább koktélokat isznak. A vörösbor esetében például óriási a fogyasztás visszaesése. Hogyan lehet ismét népszerűvé tenni a borokat? A BB borokat önálló fogyasztásra, esetleg koktélokba szánják?
Mindenre nyitottak vagyunk, minőségi boraink önálló fogyasztásra is nagyszerűek, de koktélokba és fröccsbe is kiválóak A borfogyasztás életstílus és alkalom kérdése. Ha alkalmakat teremtünk a fiataloknak a borfogyasztásra, akkor népszerűek lesznek és fogyni fog. Most épp Németországban botlottam bele egy hatalmas, zenei borfesztiválba, és rengetegen voltak, gyakorlatilag csak fiatalok, és mindannyian bort ittak.
Magyarországon is szükség lenne hasonló rendezvényekre, ahol kifejezetten olyan zenéket játszanak, amelyeket a huszon-harminc éves korosztály szeret, ami megszólítja őket. A boroknál nagyon fontos, hogy tökéletes legyen a beltartalmuk, de az is fontos, hogy olyan életstílust kommunikáljon, ami vonzó.
Milyen most ez a vonzó életstílus?
Az életstílus egyre inkább eltolódik egy könnyedebb, informálisabb irányba. Igaz ez a borokra is.
Persze azért van benne egy kis elegancia, ambíció, de ugyanakkor megengedő.
A könnyedség, a gyümölcsösség nagyon-nagyon fontos manapság.
Meggyőződésem, hogy ez az akadálya jelenleg a vörösborok fogyasztásának is. A fehér borok könyedebbek, könnyebben párosíthatóak azokhoz a pillanatokhoz, amiket az emberek manapság élnek.
Ezért is döntöttek úgy, hogy hozzányúlnak a BB márkához?
Igen, ez is oka, de nem az egyetlen. Hosszútávon látható ugyan a teljes borpiacon visszaesés, rövidtávon nem feltétlen, inkább egyik év jobb, másik kevésbé.
Sokkal nagyobb jelentősége van az átalakulásnak, hogy ne kényelmesedjünk bele abba, ami van, hanem újuljunk meg, találjunk ki új dolgokat. Sokszor hajlamos akár a borásztársadalom, akár mi is megelégedni azzal, ami van. De mi most léptünk és mindenkit erre biztatok.
Mi a helyzet a pezsgőkkel? Ott nem ennyire egyértelmű a fogyasztás csökkenése, ugye?
Valóban, a buborékos italok iránt nagyobb az érdeklődés. De a BB pezsgőkhöz is hozzányúltunk.
A pezsgőkön belül is észrevehető egy átstruktúrálódás. Egyre népszerűbbek a könnyedebb stílusú italok itt is.
A proseccók többek között ezért szárnyalnak, mert egy könnyen fogyasztható, egyszerűen értelmezhető, nem túlságosan komplikált italról van szó.
De jönnek fel a frizzanték is, a mesterségesen szén-dioxiddal dúsított italok.
A visszaeső borfogyasztás okaként egyre többször hallani, hogy a borásztársadalom túlzottan komolyan vette magát, és ez rányomta bélyegét a fogyasztókra is. A fiatalok nem akarnak azzal bajlódni, hogy milyen ételhez, milyen bor illik, nem akarnak rosszul választani, ezért inkább nem választanak. Egyetért ezzel?
Ez részben igaz. Nyilván mint mindenben, itt is szegmentálódik a társadalom. Van, akinek van igénye arra, hogy sokat tudjon a borról, és ezt is ki kell tudni szolgálni. Van azonban, akit ez kevésbé érdekel.
Pontosan az életstílus változása miatt kétségkívül igaz, hogy egyre nagyobb arányban vannak, különösen a fiatalok körében, akiket nem érdekelnek a részletek. Ők szeretnének egy könnyű, egyszerű, de finom bort találni.
Azt is több kutatás állítja, hogy sok fiatal nem akar alkoholt inni. Egyre népszerűbbek az alkoholmentes borok. A borosok erre fel vannak-e készülve?
Kétségkívül növekszik az alkoholmentes termékek iránt az érdeklődés. Mi mindenképpen igyekszünk erre reagálni. Az elmúlt években nagyon sok figyelmet szenteltünk az alkoholmentes termékeknek, egyelőre elsősorban a buborékos italoknál.
A BB termékekből is van alkoholmentesünk. De proseccot is forgalmazunk ebben a kategóriában.
De pezsgőt is egyre több pincészet készít, nem?
Valóban egyre többen fordulnak rá, egyrészt fogy, másrészt pedig ez valamilyen szinten egy „játék”. Ha egy pincészet elkészít pár tucat, vagy akár pár száz palack pezsgőt, abból azért nem tud megélni. De kétségkívül pezsgőt is egyre többen állítanak ma már elő, legfeljebb nem viszik piacra. A BB pezsgők jól fogynak a polcokról a borhoz hasonlóan, és ezt mindenképpen meg akarjuk őrizni. Ezért pedig meg is teszünk mindent.