Európában már tesztelik az önjáró vonatokat

Miközben idehaza szinte naponta szembesülünk a vasútközlekedés problémáival, Európa-szerte a kutatók fejlett automatizálási megoldásokat tesztelnek a vasúti közlekedésben, hogy az utasok és az áruk számára intelligensebbé, tisztábbá és megbízhatóbbá tegyék azt, ahogy azt a Horizonban, az EU kutatási és innovációs magazinjában olvashattuk.

Oslo városában egy élénk kék villamos gördül hangtalanul a helyi járműtelep pályáján. Első pillantásra olyannak tűnik, mint bármelyik másik villamos, de a figyelmes megfigyelő egy fontos különbséget észlel: nincs vezetője. Ezt a villamost az EU által finanszírozott FP2-R2DATO jelzésű kutatási kezdeményezés keretében kifejlesztett csúcstechnológiák segítségével távirányítással működtetik.

Jönnek a távirányítású vonatok

Az Európai Vasúti Közös Vállalkozás (EU-Rail) támogatásával indult projekt 2026 májusáig tart. A kezdeményezésben 10 tagország (Ausztria, Belgium, Csehország, Franciaország, Németország, Lengyelország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Svédország), valamint Norvégia és Svájc vasúttársaságai és mérnöki szakértői fogtak össze. A kutatók olyan technológiákat tesztelnek, amelyek átalakíthatják Európa vasútjainak jövőjét.

Az Eurostat szerint az EU-ban több mint 200 000 km vasúti pálya található, ebből már körülbelül 8 550 km nagysebességű vonal. Az együttműködés célja, hogy a digitalizáció és az automatizálás fokozásával tovább javítsa az európai vasúti hálózatok kapacitását és hatékonyságát, így a vonaton való utazást könnyebbé, olcsóbbá és környezetbarátabbá tegye.

Az FP2-R2DATO kutatócsoport ennek keretében új technológiákat fejleszt és tesztel, például távirányítású és teljesen autonóm vonatokat, amelyek átalakíthatják az európai utazást. Érzékelőkkel, kamerákkal és más innovatív rendszerekkel felszerelve a vonatok – és nemcsak az oslóihoz hasonló villamosok – biztonságosan távolról irányíthatók egy távoli irodában ülő operátor által. Ezt a fajta távoli vezetést Norvégiában, Hollandiában és Svájcban már sikeresen tesztelték.

A vonat szeme

A következő lépésben az FP2-R2DATO kutatói egy speciálisan kifejlesztett érzékelő rendszer, az úgynevezett „vonat szeme” segítségével tesztelik a teljesen autonóm vonatokat. A rendszer folyamatosan vizsgálja a környezetet, észleli a veszélyeket és meghatározza, hogyan kell a vonatnak reagálnia. Ezeket a technológiákat egyelőre biztonságos depó környezetben tesztelik, ami az első lépés a széles körű bevezetés felé. A projekt szakemberei idén szeptemberében sikeresen ellenőrizték a távoli és autonóm üzemeltetést az utas- és árufuvarozásra használt kereskedelmi pályákon Utrechtben, Hollandiában.

A kutatók célja egy egységes európai vasúti hálózat létrehozása, amely magában foglalja a városi, regionális, nemzetközi és teherforgalmat. A projektet koordináló francia állami vasúttársaság, az SNCF felelőse szerint az utasok számára az egyik legjelentősebb előny az lesz, hogy zökkenőmentesebbé válnak az utazások Európa határain. Jelenleg ugyanis minden európai országnak saját jelzőrendszere van, ami néha bonyolítja a távolsági utazásokat. A határokon átlépő vonatoknak ezért ma még többféle jelzőrendszerrel is rendelkezniük kell. Az automatizálást lehetővé tevő digitális platformok a tervek szerint „közös nyelvet” is teremtenek a nemzeti vasúti rendszerek műszaki és üzemeltetési szabványai között, megteremtve ezzel az interoperábilis európai vasutak alapjait.

Az FP2-R2DATO kutatóinak másik célja a hálózat kapacitásának növelése a Moving Block technológia segítségével, amely lehetővé teszi, hogy a vonatok rövidebb követési távolságot tarthassanak azáltal, hogy a rendszer folyamatosan figyeli azok helyzetét. Hagyományosan a vasúti pályák rögzített szakaszokra (blokkokra) vannak felosztva, és egy blokkban egyszerre csak egy vonat közlekedhet.

A cél ezeknek a blokkoknak a megnyitása és a rugalmasabb üzemeltetés lehetővé tétele. A mozgó blokkok egy „biztonsági zónát” hoznak létre, amely minden vonattal együtt mozog, és amelyet érzékelők és számítógépek állandóan és dinamikusan újraszámolnak. Ennek a technológiának a valós körülmények közötti tesztelést is elindították már a németországi Annaberg-Buchholz tesztpályáján.

Űrből figyelt vasútak

A kutatók a franciaországi Nouvelle-Aquitaine régióban egy szabad pályán futó vonaton is tesztelik a földrajzi helymeghatározást, amely a valós környezetben jelenleg tesztelt nyolc különböző prototípus egyik példája. A cél annak vizsgálata, hogy a műholdas helymeghatározás az Európai Űrügynökséggel együttműködésben milyen mértékben tudja támogatni például az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszert (ERTMS).

Az EU-Rail támogatása döntő szerepet játszott az FP2-R2DATO munkájában. Az EU-Rail egy európai köz (állami)- és magánszféra-együttműködés, amely koordinálja a vasúti kutatási projekteket és összehangolja azokat az EU legfontosabb közlekedéspolitikáival. A partnerség hozzájárul az EU stratégiai céljainak eléréséhez is, amelyek szerint 2030-ra meg kell duplázni, 2050-re pedig meg kell triplázni a nagysebességű vasúti forgalmat. Az európai vasutak a tervek szerint az elkövetkező 10 évben jelentős átalakuláson fognak átesni és ez fellendítheti egyrészt az európai vasúti ipart, másrlszt teljesen megváltoztatja a vonatok üzemeltetésének módját. Végső soron pedig a vonatok pontosabbak, megbízhatóbbak és rugalmasabbak lesznek, így mindenki számára könnyebb lesz vasúton utazni Európában. Reméljük, ehhez a magyar valóság is felzárkózhat egyszer.

További hírek