Gréczy Zsolt (DK) a parlamentben azt mondta, bajban van „az Orbán-kormány gazdasági zászlóshajója”, az akkumulátorgyártás: 24 százalékos a termelési visszaesés, miközben az akkumulátorok gyártása miatt egyes helyeken kérdéses, lesz-e elég ivóvíz. Az elektromos autók iránt jelentősen csökkent az érdeklődés világszerte, így „húzóágazat helyett lehúzóágazattá válik az akkumulátorgyártás” – figyelmeztetett.
További problémaként jelölte meg, hogy az akkugyárakban nagyrészt külföldi vendégmunkások dolgoznak. Nem akarják-e átgondolni az akkugyárak jövőjét, és a „bérrabszolgaság” helyett az ország fejlődését, a bérszínvonal emelkedését és a környezetvédelmét is szolgáló gazdaságfejlesztést indítani? – tette fel a kérdést.
Fónagy János, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára válaszában hangsúlyozta: globálisan és Magyarországon is nagy jelentősége lett mára az akkumulátorágazat és az elektromobilitás térnyerésének. Az energiarendszer dekarbonizációja elengedhetetlen ahhoz, hogy az uniós és magyarországi éghajlatvédelmi célkitűzések teljesüljenek – jelezte.
Hozzátette: a nemzetközi piacok vetélkednek egymással, de az autóipar átalakuló korszakában van, így természetes, hogy a kereslet és a kínálat ingadozást mutat.
A kormányzat a gazdasági semlegesség stratégiáját követi, a magyar gazdaság már most találkozási pontja a keleti és nyugati gazdaságoknak.
Európa jövőjét az elektromos autók jelentik, Magyarország pedig már ma is élen jár a high-tech akkumulátorgyártásában, hazánk GDP-arányos exportja az akkumulátorok terén meghaladja az 5 százalékot, amivel listavezető az EU-ban – közölte.