Ingadoznak az árak a logisztikában, továbbra is késések vannak

A tengeri és légi áruszállítás piacán – különösen Közép- és Kelet-Európában – továbbra jellemző az árak gyors ingadozása. A Vörös-tenger térségében fennálló geopolitikai kockázatok miatt a hajók gyakran a Jóreménység foka felé kerülnek, ami hetekben mérhető késéseket okoz. Közben a légi szállításban az e-kereskedelem fűti a keresletet, az uniós megfelelési követelmények pedig egyre szigorúbb adatfegyelmet várnak el a piaci szereplőktől. A Raben Sea & Air szakértői szerint mindez egy olyan piaci környezetet teremt, ahol nem az árverseny, hanem a kiszámítható és minden körülmények között végigvihető logisztikai megoldások jelentik az igazi versenyelőnyt.

Tengeri szállítás: kerülők, díjingadozás, kockázatok

A Vörös-tengeri feszültségek tartósan felborították a menetrendeket, a kerülők pedig jelentős többletidőt és költséget hoznak.

A Panama-csatorna vízhozam-ingadozásai 2024–25-ben további kapacitáskorlátozásokkal jártak, miközben a háborús kockázati felárak is emelkedtek.

Ha egy szóval kellene leírni az idei évet, az a kiszámíthatatlanság. Ebben a helyzetben tapasztalatunk alapján az a megoldás értékes, amely rugalmasan végigvihető és előre tervezhető

mondja Csery László, a Raben Trans European Hungary Kft. légi és tengeri vezetője.

A fuvarozók a bizonytalan költségtényezőket – például az üzemanyagárakat – jellemzően indexált díjszabással kezelik, miközben a szállítási határidők és zárási időpontok előre rögzítettek. A kapacitások gyors feltöltődése miatt a díjak akár egy héten belül is változhatnak.

„A Raben Trans European Hungary Kft. rendkívül erős belföldi és európai gyűjtőhálózattal rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy rugalmasan kezeljük az összegyűjtött árukat, akár több ország beszállítóitól is. Egy válsághelyzet során az árukat számos európai depónkba szállíthatjuk, majd onnan közúti konténeres szállítást indíthatunk a megfelelő célállomásra. Ez a szinergikus megközelítés különösen előnyös tengeri szállítmányozásnál, mivel lehetővé teszi a gyors megoldásokat a komplex logisztikai kihívások kezelésében” – tette hozzá Csery László.

Légi árufuvarozás: az e-kereskedelem hatása

A Kína–Európa viszonylatban az e-kereskedelmi platformok érdemben növelték a légi keresletet. A csúcsidőszakokban az utasszállító járatok raktere gyorsan megtelik, a teherszállító kapacitás pedig nem bővíthető egyik napról a másikra – aki későn foglal, gyakran csak drágábban vagy késve tud szállítani

mondta el a Raben szakértője.

A tengeri és légi szállítás kombinálása akkor éri meg igazán, ha a tengeri szakasz költségelőnyét a légi gyorsasággal egészítik ki, így a küldemény határidőre megérkezik, de összességében kedvezőbb áron. 2025 első felében a hosszabb tranzitidők mellett rekordközeli kapacitás állt rendelkezésre, ami különleges ár–idő egyensúlyt eredményezett. Az év második felében a flottabővülés több szállítási viszonylatban enyhítette az árakat.

Budapest mint régiós kapu

A Budapest Airport teherforgalma 2025 első félévében erősödő trendet mutatott, és a megfelelés és adatminőség egyre inkább versenytényező lett. Az uniós megfelelési rendszerek – mint az ICS2, az EU ETS vagy a CBAM – az adatpontosságot és az átláthatóságot helyezik előtérbe. Az ICS2 új szabályai szerint az EU-ba érkező légi küldeményeknél előtöltési és előérkezési adatkészletet kell benyújtani, ami lehetővé teszi a kockázatos szállítmányok korai azonosítását. A tapasztalat szerint a jobb adatminőség gyorsabb vámkezelést eredményezhet.

Digitalizáció és zöld megoldások

A tengeri szállítás 2024-től az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerének (ETS) hatálya alá került, az első kvóták leadása 2025 őszén esedékes. A vállalatoknak így a logisztikai tervezésben már a fenntarthatósági szempontokkal is számolniuk kell.

Az ügyfelek egyre inkább keresik a valós idejű láthatóságot biztosító adatokat – mint az ETA-megbízhatóság (Estimated Time of Arrival), CO₂-intenzitás vagy a korai deviáció-riasztások. A szállítmányozók portfóliójában megjelentek a SAF (fenntartható repülőüzemanyag) és a „book & claim” (forgalomképes tanúsítványok rendszere) típusú dekarbonizációs opciók, amelyek a vállalatok Scope 3 kibocsátáskezelési céljaihoz illeszthetők.

Útmutató a negyedik negyedévre

A Raben Sea & Air szakértői szerint a negyedik negyedévben várhatóan élénkül a forgalom a Kína–Közép- és Kelet-Európa, valamint Törökország felé tartó viszonylatokban.

Ez szigorúbb menedzsmentet és több rövid tengeri–közúti kombinációt igényel majd. A csúcsszezonban a siker kulcsa az előrelátás: aki időben leköti a kapacitást, és előkészíti az adatokat, az nemcsak késést, hanem többletköltséget is elkerülhet.

A Raben Group 

A Raben Group egy holland logisztikai szolgáltató, amely a raktár- és frissáru-logisztikától a belföldi és nemzetközi közúti, teljeskocsi-rakományos, intermodális, továbbá tengeri és légi szállítmányozásig kínál átfogó megoldásokat. Működésének 95 éve alatt a piacon szerzett tapasztalata lehetővé teszi számára, hogy ügyfeleivel hosszú távú kapcsolatokat alakítson ki és tartson fenn. A vállalat kis-, közepes és nagyvállalatok számára nyújt logisztikai szolgáltatásokat.

A vállalatcsoportnak 17 európai országban (Lengyelországban, Németországban, Hollandiában, Csehországban, Szlovákiában, Ukrajnában, Litvániában, Lettországban, Észtországban, Magyarországon, Romániában, Bulgáriában, Görögországban, Olaszországban, Svájcban és Ausztriában) több mint 170 telephelye van, mintegy 2 millió négyzetméternyi raktárterületet üzemeltet, és naponta 11 000 kamiont indít útnak. Azonban minden egy kis holland családi vállalkozással kezdődött.

A Rabennek 12 200 munkatársa van.

További hírek