A sportipar dinamikus növekedés előtt áll, különösen Közép-Kelet-Európában, ahol évi 7,6%-os emelkedést várnak a következő 3-5 évben – írja a PwC tanácsadó cég legfrissebb elemzésében.
A sportvezetők szerint a közvetítési jogok piacának fejlesztése és a sportfogadás kiaknázása nagy lehetőségeket rejt, miközben a női sportágak népszerűsége rekordokat dönt.
A PwC 2024 Global Sports Survey kutatása a sportipar vezetőit rajongói szokásokról, a tartalomkészítésre is használt mesterséges intelligenciáról és a nemzetközi sportesemények rendezéséről is kérdezte.
A felmérés főbb megállapításai:
-
Közép-Kelet-Európa sportvezetői optimisták a régió jövőjével kapcsolatban, és a globális átlagnál (7,3%) magasabb, 7,6%-os éves növekedést várnak a sportpiacon a következő 3-5 évben.
-
A sportpiaci bevételek növekedését a kereskedelmi és szponzori jogok, a jegyértékesítés és vendéglátás, valamint a csapat- és franchise-értékelések terén várják a válaszadók.
-
A gazdasági bizonytalanságok ellenére a megkérdezett több mint 100 régiós szakember kiemelkedő potenciált lát a közvetítési jogok piacának és a sportfogadásnak a fejlődésében.
-
A generatív mesterséges intelligenciát (GenAI) már tartalomkészítésre és személyre szabott interakciókra is használják, de a sportszervezetek 59%-ának még nincs GenAI-stratégiája.
-
A női sportágak népszerűsége tovább erősödhet, a megkérdezettek 85%-a kétszámjegyű bevételnövekedést vár ezen a területen a következő 3-5 évben.
-
A rajongói szokások folyamatos változása is alakítja az iparágat, hiszen a sportszervezeteknek a szurkolók többcsatornás kapcsolatfelvételi szokásait kell elemezniük az elköteleződés növelése érdekében.
-
A nagy sportesemények megrendezésének fő motivációi között az infrastruktúra fejlesztése (25%) és a turizmus fellendítése (24%) szerepel. Emellett az események inspiráló hatása a fiatalokra (14%), valamint a sport és az egészséges életmód népszerűsítése (11%) szintén szempontok, ahogy a nemzeti büszkeség erősítése (11%) is.
-
A társrendezés – amely lehetővé teszi a költségek és a kockázatok megosztását – egyre népszerűbb modell lehet, különösen a magas biztonsági kiadások és költségvetési túllépések miatt.
-
A kormányzatok kritikus szerepet töltenek be a sport fejlesztésében, de a válaszadók mindössze 25%-a (a régióban 18%) érzi átgondoltnak és átfogónak a központi sportfejlesztési stratégiákat.
A szurkolók megismerése ma már nem csupán a rajongói elkötelezettség feltérképezéséről szól, hanem a fogyasztási szokások átfogó megértéséről is – ez az a tudás, amely nélkülözhetetlen az üzleti alapú szponzorációk és partneri kapcsolatok sikeres kiépítéséhez
mutatott rá Kelemen Árpád, a PwC Magyarország sporttanácsadási csapatának igazgatója.