Meseszerűen is kezdhetnénk: egyszer volt, hol nem volt… A 33. esztendejét taposó Bozó Szabolcs alkotói pályája tényleg álomszerűen indult, de a helyzete ma teljesen valóságos. Valós és sokat érő: 2023-ban ő volt a legmagasabb áron elkelt élő magyar képzőművész, ami egyértelműen jelzi nemzetközi elismertségét és műveinek értékét.
A Londonban élő és alkotó Bozó Szabolcs festőművésznek New York, Velence és Hongkong után, a Liget Budapest Projekt programkínálatában nyílt meg első önálló magyarországi kiállítása a NEO Kortárs Művészeti Térben, a Millennium Házában.
401 millió forintért vették a képeit a világon – övé a rekord

Forrás: Courtesy of Carl Kostyál, London-Stockholm-Hong Kong
Szakértőket megszólaltatva a tudas.hu többször firtatta, hogy a magyar képzőművészet, különösen a kortárs, mennyire keresett a világpiacon. Természetesen a mutargy.com hazai műtárgykereső, -hirdető és hírportált is érdekelte a kérdés. Adataik szerint az élő magyar művészek aukciós forgalma sokkal erőteljesebb növekedést mutatott 2022-ben, mint a nem élőké, és a 2021-es eredményekhez képest közel háromszorosára nőtt. Ebbe a szegmensbe robban be a nemzetközi aukciókon ekkor debütáló, Bozó Szabolcs, méghozzá elképesztő összeggel: aukciós forgalma 401, 4 millió forint volt, vagyis ekkora értékben vették meg a képeit világszerte.
Bozó Szabolcs Pécsett született, mivel nem vették fel Győrbe formatervező szakra, elindult nyelvet tanulni Londonba, eredetileg egy évre tervezte ottlétét. Bárokban, éttermekben dolgozott, egyebek között, mint barista. Két finom kávé szervírozása közben kis cédulákra kezdett rajzolni. Aztán pihenő idejében kisebb képeket festett kikapcsolódásként, „2013-ban fogtam először komolyabban ecsetet, mindig szerettem rajzolni, mindkét nagymamám festett” – mondta egy nyilatkozatában. A bátyja beszélte rá, hogy tegye fel a munkáit Instagramra.

Forrás: Ligetbudapest.hu
Körülbelül fél év elteltével egy privát gyűjtő talált a műveire, aki egy spanyol galériás ismerőse figyelmét hívta fel a fiatalemberre. Egyfajta rezidens programként a galériás meghívta Szabolcsot két hétre Palma de Mallorcára festeni. Az ott készül művek láttán a legjobb galériások vették fel művészlistájukra az ifjú alkotót.
Festményei rövid idő alatt New York, Velence, Hong Kong és más művészeti központok rangos kiállításaira és gyűjteményeibe jutottak el. Bozó Szabolcsot jelenleg olyan neves galériák képviselik, mint a kiállítás egyik fő partnere, a londoni, milánói és stockholmi székhelyű Carl Kostyál Gallery.
Bozó eleinte harmadmagával bérelt egy műtermet Londonban. Ma a brit fővárosban saját stúdiójában fest, így lehetősége van nagyméretű alkotásokat létrehozni. Az előző generáció, például Bak Imre inkább a pálya vége felé fedezte fel az akril festéket, az anyag harsány színeit. Szabolcs ezzel kezdett, és mostanában a „régivel” az olajjal kísérletezik.

Forrás: ligetbudapest.hu
Első önálló tárlat idehaza
A nemzetközi művészeti színtéren üstökösként feltűnt világhírű alkotó „Lelki társ – Soulmate” című tárlata átfogó képet nyújt a művész eddigi pályájáról és legújabb alkotói periódusáról, bemutatva azt az átalakulást, amely során a játékos, „cuki” figurák mögött egyre inkább felsejlenek mélyebb tartalmak. Ez a budapesti kiállítás mérföldkő Bozó Szabolcs karrierjében és a magyar kortárs művészeti életben egyaránt, hiszen a rangos aukciókon rekorder áron elkelt műveiről ismert művész, bár a Ludwigban csoportos anyagban már szerepelt, először mutatkozik be önálló tárlattal a hazai közönségének.
Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója a kiállítás kapcsán hangsúlyozza: „Öröm számunkra, hogy most egy olyan fiatal magyar alkotó, Bozó Szabolcs műveit láthatják a látogatók, aki rövid idő alatt rendkívüli nemzetközi sikereket ért el. Ez tökéletesen illeszkedik a NEO törekvéséhez, a Liget Budapest Projekt keretében a kortárs művészet legfrissebb és legizgalmasabb tendenciáit mutassa be a hazai közönségnek.”

Forrás: Ligetbudapest.hu
„Amikor először találkoztam Szabolcs munkáival, azonnal megérintett bennük az a sajátos kelet-európai érzékenység, amit gyerekkorom magyar meséi és animációi idéztek fel bennem. Süsü és a Kisvakond világa visszaköszönt a festményeiben, ami azonnal személyes kapcsolatot teremtett számomra. Büszke vagyok rá, hogy segíthettem nemzetközi karrierje elindításában, és külön öröm számomra, hogy most hazájában is bemutatkozhat. A NEO Kortárs Művészeti Tér tökéletes helyszín ehhez: egyszerre modern és mélyen gyökerezik a magyar kultúrában” – véli a művészről Carl Kostyál, Bozó Szabolcs galeristája, a Carl Kostyál – London | Stockholm | Hong Kong tulajdonosa.
Bozó Szabolcs játékos, élénk színekkel operáló, nagyméretű festményei azonnal felismerhetővé teszik stílusát. Alkotói világa a klasszikus magyar animáció történetéből, annak közismert, gyermekkorunkból ismerős figuráiból merít ihletet. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy Bozó nem másol, hanem emlékezetből, sajátos vízióján keresztül alakítja tovább ezeket a karaktereket, akik így új életre kelve népesítik be vásznait, izgalmas és dinamikus festészeti kompozíciókat hozva létre.
„Gyerekkoromban rengeteg időt töltöttem rajzolással és azzal, hogy újraalkottam a tévéből ismert figurákat – Süsüt, a Kisvakondot vagy épp Frakkot. A mai napig ezekből az emlékekből és érzésekből is táplálkozik a munkám, és ezért is jelent nekem különösen sokat, hogy most, hosszú londoni évek után először Magyarországon is bemutatkozhatom egy önálló kiállítással. A Millennium Házában, a NEO Kortárs Művészeti Térben kiállítani számomra valódi hazatérés, nemcsak földrajzilag, hanem lelkileg is. Bízom benne, hogy a látogatók nemcsak a színekben és formákban, hanem a képek mögött húzódó emlékekben is magukra ismernek majd.” – reméli Bozó Szabolcs.

Forrás: Ligetbudapest.hu
Egyszerű, közvetlen, ironikus és groteszk
A NEO-ban nagy számban látható sokalakos kompozíciókon az ironikusan vagy groteszken megformált figurák komplex kapcsolatba kerülnek egymással. A művek egyre inkább az emberi lét pszichológiai és közösségi aspektusainak törékenységét vizsgálják, olyan művészettörténeti referenciákat is megidézve, mint James Ensor látomásos festészete, Gulácsy Lajos szimbolikus világa vagy Tóth Menyhért organikus absztrakciója.
„Bozó Szabolcs festményei a legjobb értelemben meglepik a nézőt. Egyszerűek, közvetlenek, és a mindenkiben lévő gyermeki emlékezetet ébresztik fel és aktiválják. Felidézik azt az érzést, amikor lelki társra vágyik valaki, de nem tudja pontosan meghatározni, hogy az milyen karakter lehet. Ilyenkor lép működésbe a képzelet, és az így manifesztálódó „lényeket” festi meg Bozó egyre összetettebbé váló munkásságában.” – értékel a kiállítás kurátora, Petrányi Zsolt.

Forrás: Ligetbudapest,hu
A NEO impozáns tereiben Bozó Szabolcs mintegy 20 nagyméretű festményt és 80 kisméretű grafikát mutat be, amelyek átfogó képet adnak eddigi pályájáról, a korai munkáktól egészen a legfrissebb alkotásokig. Ezek a művek Európa különböző rangos magángyűjteményeiből érkeznek Budapestre – többek között Londonból, Milánóból, Koppenhágából és Stockholmból –, de természetesen magyarországi gyűjteményekből is láthatók lesznek alkotások.