Szándékosan párosodnak másik faj hímjeivel egy észak-amerikai békafaj nőstényei

A tisztaságra elődeink is nehezen szoktak rá
2020-03-25
Mintegy öt kilométert húzódott vissza a kelet-antarktiszi Denman-gleccser
2020-03-26

Szándékosan párosodnak másik faj hímjeivel egy észak-amerikai békafaj nőstényei

Utódjaik túlélési esélyeinek javítása érdekében párosodnak időről időre egy másik faj hímjeivel az Észak-Amerikában honos lapátlábúbéka-félék egyik fajának nőstényei.

A Chapel Hill-i Észak-Karolinai Egyetem evolúcióbiológusa, Karin Pfennig még évekkel ezelőtt figyelt fel a különös jelenségre az Egyesült Államok délnyugati részén – olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

A lapátlábúbéka-félék családjába tartozó Spea bombifrons nevű faj nőstényei olykor szándékosan figyelmen kívül hagyják saját fajuk hímjeit és helyettük egy rokonfaj, a Spea multiplicata hímjeivel párosodnak.

Az ebihalak időszakosan kialakuló tavacskákban nőnek fel, és amikor ezek a kis tavak különösen sekélyek, a Spea bombifrons nőstényei inkább a rokonfaj hímjeivel hoznak létre utódokat, javítva azok túlélési esélyeit.

A hibrid ebihalak gyorsabban fejlődnek, vagyis nagyobb valószínűséggel érik el az érett kort még azelőtt, hogy az otthonukként szolgáló tavacskák teljesen kiszáradnának

magyarázta Catherine Chen viselkedésökológus.

A szakember szerint a nőstény békák nagyon specifikus kritériumok alapján választanak maguknak partnert a rokonfajból, biztosítva, hogy “magas minőségű” hímmel legyen dolguk. A kutatók szerint a világon elsőként sikerült megfigyelniük fajok között ilyen típusú szexuális szelekciót.

A Science című tudományos folyóiratban publikált eredmények szerint a kulcs a hímek párzási énekének ritmusában van: a nőstények azokat a hímeket részesítik előnyben, amelyek éneke lassabb ütemű. A kutatók egyelőre csak találgatni tudják ennek az okát. Lehetséges, hogy az ilyen éneklés jobb erőnlétre utal, vagy összefüggésben van az állóképességhez kötődő bizonyos génekkel.

A hibrid utódok külseje eltér a fajtiszta társaikétól, de új faj kialakulása nincsen folyamatban. A hím hibridek sterilek, a nőstények mindkét szülőfaj egyedeivel képesek párosodni.