3+1 tipp gyermekeink digitális pénzügyi biztonságáért

Kiállításon mutatják be a Műegyetem elmúlt 240 évét
2022-05-30
Több mint háromezer éves város maradványait tárták fel Irakban
2022-05-31
Show all

3+1 tipp gyermekeink digitális pénzügyi biztonságáért

A szülőknek a nyári szünet alatt nemcsak gyermekeik felügyeletéről, hanem a kamaszok pénzügyeiről és annak biztonságáról is érdemes majd gondoskodni. A digitális biztonság téma szakértője ad most tanácsot, mire kell odafigyelnünk, hogy a nyár adta nagyobb szabadidőben se váljanak a kiberbűnözők áldozatává a fiatalok.

A digitalizáció elkerülhetetlenül a mindennapjaink része, de ehhez nem ugyanúgy alkalmazkodnak a különböző generációk képviselői. A pénzügyi termékeknek is egyre szélesebb palettája érhető el digitálisan; az új, fintech megoldások használata azonban még sok esetben a felnőtteknek is kihívást jelent, pedig a szülőknek kellene felkészíteni a gyerekeket az online tér biztonságos kezelésére.

A különböző generációk nemcsak életkorban térnek el egymástól, hanem a pénzkezelési szokásaikban és pénzügyi tapasztalatukban, illetve a technikai tudásukban is. A Z és Alfa generáció tagjai fiatal koruk révén tapasztalatlanok, de pénzügyi ismeretek és digitális kompetenciák terén mégis előnnyel indulnak szüleikkel szemben. A magyar gyerekek átlagosan 9 évesen már önállóan használják az internetet, de a legújabb összeurópai felmérés szerint ez a kor évről – évre egyre alacsonyabb. Még megdöbbentőbb tény, hogy a mai 2 évesek 30 százaléka már használt táblagépet és 10 százalékuknak az első szava a tablet volt, sőt egy holland felmérés szerint az 1 évesnél fiatalabb gyerekek 5% százaléka volt már online.

A pénzügyi termékek piaca, akár csak a technológia olyan villámgyorsan fejlődik, hogy az követhetetlen egy átlagember számára. A közgazdászok már a 2008-as válság után felfigyeltek arra, hogy a pénzügyi piacon hirtelen megjelenő, komplex, nagyon sok technikai újítást felvonultató pénzügyi termékeket megérteni és okosan használni csak nagyon kevesen tudták felelősséggel. Így a pénzügyi tudatosság mellett megjelent a digitális pénzügyi biztonságra törekvés is. A zöld digitális megoldások költséghatékonyak és kényelmesek, ám a felhasználók jelentős részének gondot okoz az átállás.

A diákok azonban szerencsés helyzetben vannak, hiszen a digitális világ egyéb területeken is az életük része, és már egyre többen az iskolapadban ülve is megismerkedhetnek a pénzügyek világával. Így számukra már nem felfoghatatlanok az online pénzügyi eszközök, és arról is fogalmuk van, hogy milyen csapdákat kell elkerülniük. Persze a szülők szerepe ettől függetlenül is óriási, nekik kell példát mutatniuk abban, miként kell felelősséggel kezelni a digitális platformokat. A Pénziránytű Alapítvány megkérdezte Pásztor Szabolcs közgazdászt, pénzügyi szakértőt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docensét, aki szerint 3 területen van nagy szükség a szülők jelenlétére a fiatalok digitális életében.

  1. Rossz megoldás az okoseszközök tiltása

Sok szülő panaszkodik arról, hogy a gyerek túl sok időt tölt a digitális térben, és sokan erre azt gondolják megoldásnak, ha elveszik a fiataloktól az okoseszközöket. Pedig ezzel csak nagyobb kárt okoznak. A mai fiatalokat elzárni a digitális világtól nem lehet és nem is érdemes – fogalmaz a szakember. Célszerűbb, ha közösen állítanak fel a gyerekkel szabályokat az internetezést illetően. Ha a gyerek is részt vesz a határok meghúzásában, akkor sokkal jobban elfogadja, mintha alku nélkül csak eltiltják valamitől. Ugyanis, ha azt érzik, hogy kimaradnak valamiből, az akár komoly lelki panaszokat is okozhat. Ezt a digitális világ által felerősített jelenséget FoMO-nak (Fear of Missing Out) nevezi a tudomány, és a felnőtteknél is előfordul, nemcsak a fiatal generációknál.

A szülőknek emellett a példamutatásra is nagy figyelmet kell fordítaniuk. Ha a gyerek azt látja, hogy anya és apa impulzusvásárlóként mindent azonnal megrendel, ami szembe jön vele az interneten, akkor ő is ezt a példát fogja követni. Pedig a kényelem és a gyorsaság nem írhatja felül a pénzügyi tudatosságot.

2. Fel kell hívni a gyerekek figyelmét az online tér veszélyeire

A digitális tér egyik legnagyobb veszélye a cyberbullying, azaz internetes zaklatás. A zaklatás során kialakuló önbecsülés vesztés kihathat a gyermek pénzügyi magatartására is. Az önbizalmát vesztett gyermek könnyebben befolyásolható, nehezebben áll ellen az impulzusvásárlásnak is. Az UNICEF Magyarország 2020-ban készült felmérése alapján a válaszadó gyerekek 60%-át csúfolták már neten, a megkérdezett lányok 55%-a pedig zaklatást is tapasztalt az online térben, míg a fiúk esetében ez az arány 27%-os. Ilyen esetben nem megoldás, ha elveszik a gyerekektől az elektronikai eszközöket, letöröltetik a közösségi oldalról a profiljukat, vagy rendszeresen beleolvasnak a levelezésükbe, azzal valójában a szülők nem tudják kontrollálni a helyzetet. Az a fontos, hogy az internetről való beszélgetés jelen legyen a családok mindennapjaiban, a gyerekek azt érezhessék, hogy nyugodtan megoszthatnak bármit a szüleikkel, nem lesz részük elutasításban. Ez növeli önbecsülésüket, biztonságot ad nekik, így határozottabban tudnak gondolkodni saját valós igényeikről is, mely a pénzügyi tudatosságukat is növeli. A megfelelő családi minta segít arra is felhívni a gyerekek figyelmét, hogy milyen veszélyeket rejthet az, ha a személyes adataikat harmadik félnek meggondolatlanul adják át. Az érzékeny adatokkal való visszaélés mellett jelszavaink biztonságos megalkotásáról és tárolásáról is érdemes beszélni a gyerekekkel.

3. A pénzügyi csalások elkerülésére is fel kell készíteni őket

A digitális pénzügyi biztonság nem merül ki abban, hogy a bankszámlákon lévő összeget megóvjuk. Szinte mindennaposak az adathalász e-mailek. A bűnözők trükkjei nagyon kifinomultak, gyanakodjuk, ha jelszavakat, pinkódot, vagy a bankkártya adatainkat szeretnék e-mailben megtudni, mert ezeket a bank sohasem kéri tőlünk. Érdemes azt is megnézni, milyen e-mail címről érkezett a levél, gyanúra ad okot, ha a levél szövegezése magyartalan, netán az ajánlat irreálisan kedvező. Ilyenkor érdemes az e-mailt törölni és a benne rejtett gyakran zsaroló vírust, vagy adathalász szoftvert tartalmazó hivatkozásra sem szabad kattintani. Ugyanez lehet a helyzet a telefonhívásokkal kapcsolatban. Telefonon a bankok sohasem kérnek tőlünk bankkártya adatokat, kódokat, jelszavakat és azt sem, hogy utalást indítsunk, vagy telepítsünk programokat a mobilunkra. Az online rendelések elterjedésével mindennapos kapcsolatban állunk futárszolgálatokkal is. Akár SMS-ben is kaphatunk rövid üzenetet, melyben a csomagunkkal kapcsolatban kérik, hogy kattintsunk egy bizonyos linkre. Érdemes körültekintőnek lenni, mert akár rosszindulatú, adathalász szoftvert is telepíthetünk a telefonunkra.

+1 A szülőknek is van segítség

A pénzügyi szektor és az állam is több fórumon keresztül segíti a lakosság és az iskolás korú gyerekek pénzügyi és digitális tudatosságának fejlesztését. A pénzügyek digitalizációja egyrészt a fenntartható fejlődést is szolgálja, másrészt a banki folyamatokat is költséghatékonyabbá teheti. Ha az ügyfelek a fintech megoldásokban járatlanok, azokkal szemben bizalmatlanok, akkor ez a pénzügyi szolgáltatások fejlesztését is lassíthatja. Magyarországon a pénzügyi megoldások digitalizációja terén például az azonnali fizetési rendszer bevezetésével kifejezetten jól állunk. A koronavírus járvány is segített a digitális megoldások elterjedésében, ám az online vásárlás térhódításával megnőtt a nem megfontolt impulzusvásárlások száma. A tanintézmények oldaláról is egyre átfogóbb lehet a pénzügyi oktatás. Az iskolai témaheteken, pénzügyi versenyeken, online játékok és applikációk segítségével sajátíthatják el az iskolások a mindennapi pénzügyi ismereteket és természetesen a korszerű pénzkezelés és a digitális pénzügyi biztonság legfontosabb tudnivalóit.

A szerző a Pénziránytű Alapítvány kommunikációs vezetője.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.