A kínai autómárkák erőteljesen megjelentek a világban, az Európai Unióban is. Nagyon sokan próbálkoznak, de ez konszolidálódni fog – emelte ki Ormosy Gábor az AutoWallis, Közép-Kelet-Európa meghatározó autókereskedelmi cégének vezérigazgatója. Beszédes, hogy 55 kínai autómárka próbálkozik, de csak 14 tud ezernél többet eladni az Európai Unióban. Szerinte kifejezetten nő az elektromos autók iránti igény, s erre már az európai gyártók is határozott válaszokat adnak.
Befektetői napot tartott az AutoWallis, amelyen a vezetés ismertette az idei első félév eredményeit és elmondták, mi várható a jövőben.
Az AutoWallis Csoport a közép-kelet-európai régió 17 országában (Albánia, Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Bulgária, Görögország, Horvátország, Koszovó, Lengyelország, Moldova, Montenegró, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Észak-Macedónia, Magyarország) gépjármű- és alkatrész kis- és nagykereskedelemmel, szerviz szolgáltatásokkal, rövid- és hosszú távú gépjármű-kölcsönzéssel van jelen.
Az AutoWallis 29 márkát képvisel.
Az első félév legfontosabb eseményei:
- Az AutoWallis idén az év elején megnyitotta első BYD kereskedését Győrben
- Csehországban megnyílt a csoport első nagyhaszongépjármű értékesítési pontja
- A kínai XPENG kizárólagos forgalmazói lettek Magyarországon, Szlovéniában és Horvátországban. Az autók értékesítése októberben indul
- Kizárólagos importőri jogokat szereztek a kínai NIO márkára a régióban
- 440 dolgozóval új, egységes irodaházba költözött a csoport, amely a növekedés ilyen ütemű fejlődése miatt elengedhetetlen volt
A csoport 26 ezer darab autót értékesített az első félévben. Ez előrevetíti, hogy az idei számok meg fogják haladni a tavalyi 50 ezer közelében lévő éves számokat. Az árbevétel 235 milliárd forintot ért el, az EBITDA pedig 8 milliárd forint felett van.
Az árfolyam, az erős hazai valuta most nem kedvez a forintos adatoknak – mondta el Ormosy Gábor vezérigazgató. De még így is, egy erős forint mellett húsz százalékos növekedést tudtak az első félév számaiban felmutatni.
A vezérigazgató kiemelte:
Az eredményeket látva nincs veszélyben a stratégiában kijelölt számok elérése. Mindezt alátámasztják a cég második féléves várakozásai is.
Vagyis továbbra is tartják magukat ahhoz, hogy 2028-ra 750 milliárd forintos árbevételt és 25 milliárd forintos EBITDA-t fognak elérni.
A csoport folyamatosan terjeszkedik a régióban, és ez lehetőséget ad a szinergiák egyre jobb kihasználására.
Turbulens autóipar
Az iparágban lezajló folyamatokról Ormosy Gábor elmondta, nincs nagy változás a korábbiakhoz képest. Erősödik az elektrifikáció. A kínaiak térnyerése pedig egyre erőteljesebb.
Az AutoWallis már 29 márkát képvisel, több kínait is, és ez a diverzifikáció pont abban segít, hogy kiegyenlíti a márkák közötti verseny okozta turbulenciát. Egyértelműen nő az elektromos autók aránya az összes autón belül, de a hibridek részaránya is emelkedik és ez az átmenet még jó sokáig velünk lesz – vetítette előre a vezérigazgató.
Az elektromos autózás terjedésében régiónk és Magyarország is követő, a skandináv vagy a Benelux államok jóval előrébb vannak etekintetben. Nem véletlenül a töltőhálózat kiépítése is sokkal előrébb jár. Nálunk egy százalék alatti a publikus töltőhálózat a lakosság arányában, Skandináviában tíz százalék. De ez behozható, politikai elkötelezettség is kell hozzá.
Az AutoWallis azért foglalkozik kínai márkák behozatalával, mert meggyőződésük szerint ugyanaz fog történni ezekkel, mint annak idején a japán vagy dél-koreai márkákkal. Egy agresszív, részben államilag támogatott indulási időszak után, elértek egy érdemi piaci részesedést. Ez után pedig normális piaci szereplőként, helyi gyártással kiegészülve, lokalizált kínálattal, a helyi igényekhez igazodva építik tovább jelenlétüket és megtalálták a maguk piaci részét. Az AutoWallis ezt várja a kínai márkáktól is, amelyek most vannak az agresszív terjeszkedő és maguk között is versengő időszakban.
Nyilvánvaló, hogy ötvenöt kínai márka az európai piacon nem tud hosszú távon fennmaradni. Az ötvenötből csak tizennégy márka volt képes ezer darabnál többet eladni és ez az ezer egész Európában nem nevezhető soknak. Ez nyilván fenntarthatatlan működés az ő részükről. Egyértélműen zajlik a kínai gyártók közötti konszolidáció – hangsúlyozta Ormosy.
Az európai gyártók reagálnak a kihívásra, ezt látni a Renault-nál és az Opelnél is.
Az AutoWallis olyan márkákat válogat portfóliójába, amelyek jelentős növekedést tudnak felmutatni, és nem csak Magyarországon. A XPenget pont ezért vették be az értékesítésbe, az XPeng növekedése ugyanis döbbenetes, minden összevetésben a világelső növekedést tudja felmutatni az elmúlt időszakban.
AutoWallis részvény
A cég stabil, növekedése meghatározó. Hogy az árfolyamban mindez miért nem látszik, arról Ormosy annyit mondott, hogy az autópiac, az autógyártás megítélése most nem a legjobb globálisan. Rengeteg problémával néz szembe és ez minden ágazaton belül tevékenykedő cégre rányomja a bélyegét. Mindenhol oldalaznak a részvények és ez itthon is így van.
Az AutoWallis részvény követését megkezdte az Erste is. Így már az MBH, a Concorde és az OTP mellett ők is elemzik a céget.
Az Erste célára a részvényre 202 forint, ami a tegnapi 162 forintos záróárhoz képest közel 25 százalékos emelkedést jelent.
Az OTP és az MBH 210 forint a Concord 200 forintos célárat irányoz elő a részvényre, s mind a négy cég vételre ajánlja a papírt..
Az osztalékra vonatkozó kérdésre válaszolva elhangzott, hogy az oszalékpolitika nem fog változni egyelőre, vagyis nincs osztalék. A tervek szerint 2027-től fizet majd osztalékot a cég. Ezzel a ténnyel a meghívott elemzők is egyetértettek, akik egyébként arra a kérdésre: mit javasolnának a cég vezetésének, egyértelműen azt mondták, csak így tovább.







