Egyre több bank kínál online személyi kölcsönt, akár percek alatt folyósítják a pénzt

A magyar bankrendszer úgy tűnik, lassan maga mögött hagyja a papírhalmokat és a végtelen sorban állással fémjelzett korszakát. A digitális forradalom, amely a mindennapjaink szinte minden szegletébe betört, a pénzügyi szektor legkényesebb területét, a hitelezést is megújulásra készteti. A bankfiókban eltöltött órák helyett ma már egyre többen döntenek úgy, hogy a személyi kölcsön igénylést otthonról intézik el. De vajon ez a trend valóban mindenki számára előnyös? A gyorsaság és a kényelem csábító ígérete mögött milyen valóság rejtőzik? A BiztosDöntés.hu szakértői utánajártak.

A digitalizáció a bankok számára is kulcsfontosságú.

Nem csupán kényelmesebb ügyfélélményt nyújt, de a belső folyamatokat is optimalizálja, ami jelentős költségmegtakarítást eredményez.

Az automatizált rendszerekkel működő online hitelbírálat nemcsak gyorsabb, de sok esetben pontosabb is lehet, mint egy emberi döntés, hiszen a mesterséges intelligencia (AI) és a fejlett algoritmusok másodpercek alatt több ezer adatot képesek feldolgozni.

A felhasználói oldalon a legfőbb vonzerő a gyorsaság és a kényelem.

Egy-egy váratlan kiadás, legyen szó autójavításról, egy hirtelen felmerülő orvosi költségről vagy éppen egy akciós nyaralásról, azonnali megoldást igényel. Ilyenkor a napokig tartó banki ügyintézés helyett a „perceken belüli” hitelfolyósítás valódi életmentő lehet.

A rugalmasság sem elhanyagolható tényező.

Az online igénylés bárhonnan elérhető, csupán stabil internetkapcsolat szükséges hozzá, akár banki nyitvatartási időn kívül is elérhető.

A dokumentumok feltöltése, az adatok megadása és az aláírás is digitálisan történik, így nem kell kinyomtatott papírokkal bajlódni.

Változatos banki kínálat, extra gyorsaság és kedvezmények

A bankok felismerik az online személyi kölcsön igénylés jelentőségét, és kifejezetten ösztönzik is az ügyfeleket erre a platformra. Ezért előfordul, hogy

az ilyen esetekben kamatkedvezményt is adhatnak. A legnagyobb előny azonban a hitelbírálat sebessége.

Az automatizált rendszereknek köszönhetően több esetben perceken belül kaphatunk előbírálatot, de akár a teljes folyamaton is végig juthatunk és akár az igényelt összeg is órákon, sőt perceken belül a számlán lehet, ha minden feltételnek megfelelünk.

A szabályozás is a digitalizáció irányába tereli a bankokat: a fogyasztóbarát személyi kölcsönök bevezetésekor már elvárás volt, hogy azok teljes mértékben online is igényelhetők legyenek, méghozzá az új ügyfelek számára is.

A hitelpiacon mára igazi verseny alakult ki a leggyorsabb folyósítás címéért.

Trive Bank az egyik úttörő ezen a téren, hiszen a felületükön történő igénylés és a dokumentumok benyújtása után akár 15 percen belül a számlán lehet a kért összeg.

Ezt a sebességet az automata hitelbírálati rendszer és a PSD2, vagyis a nyílt bankolás teszi lehetővé.

Lényege, hogy a bankok engedélyezik megbízható külső szolgáltatóknak (például más bankoknak) az ügyfelek bankszámla-történetéhez való hozzáférést. Ez kizárólag az ügyfél kifejezett engedélyével és korlátozott időre történhet. Ennek köszönhetően

az a bank, ahol a kölcsönt igénylik, látja a megosztott számlatörténet alapján az igénylő jövedelmét, és a hitelbírtálat is így sokkal gyorsabban le tud futni.

A Trive Bank üzleti modellje is erre a lehetőségre épül, és mivel 11 hazai bank netbankjával működik az információmegosztás, az új ügyfelek igényléseit is villámgyorsan el tudják bírálni.

Cofidis szintén élen jár a gyorsaságban, az előbírálat 5-6 perc alatt lezajlik, a folyósítás pedig 2 nap alatt megtörténhet.

A nyílt bankolás szintén elérhető náluk, amely gyorsítja az egész folyamatot, sőt, amennyiben az igénylő a K&H, az MBH vagy az OTP bankok valamelyikénél vezet számlát, választhatja a 20 perces folyamatot is, így fél órán belül az igényelt összeg a számláján lehet.

A videóbankok és a mobilapplikációk személyi kölcsönhöz

A nagybankok is felismerik az online igénylés fontosságát, az egyes bankoknál ugyan eltérő lehet a folyamat, de mindenhol igyekeznek biztosítani a meglévő és új ügyfelek kényelmes és gördülékeny kiszolgálását.

Bár a legtöbb bank pár napos hitelbírálati időket tud vállalni, vannak, ahol gyorsabb ügyintézést ígérnek. A meglévő ügyfelek jellemzően gyorsabban juthatnak kölcsönhöz, mivel esetükben a hitelintézet már elvégezte az azonosítást, és tisztában van a jövedelmükkel, költési szokásaikkal.

Az OTP Bank például akár egy órán belül folyósít. A bank ezt azonban kizárólag meglévő ügyfelek számára biztosítja, ahol a jövedelem is huzamosabb ideje a bankhoz érkezik. A szolgáltatás viszont a nap 24 órájában elérhető.

Új ügyfelek számára is elérhető az online személyi kölcsön igénylés, ami átlagosan 30 percet vesz igénybe. A folyamat ebben az esetben számlanyitással indul, és jövedelemigazolás benyújtása is szükséges, az azonosítás videóhívásban történik. Maga a bírálat viszont egy-két percen belül lezajlik és a szerződéskötéstől számított 1 munkanapon belül a számlán is lehet a pénz.

Az OTP mobilapplikációján vagy internetbankon keresztül igényelt személy kölcsönök folyósítási díját is elengedik.

Az Ersténél meglévő és új ügyfél is igényelhet teljesen online folyamatban, a folyósítás pedig 3 munkanapon belül megtörténik. Az online igényléshez elsőként regisztráció szükséges, ami történhet szelfivel vagy videóazonosítással is.

Az Erste George applikáción keresztüli igénylés, illetve szelfis számlanyitás előnye, hogy nem kell banki nyitvatartási időben intézni. Itt ugyanis nincs szükség ügyintéző munkatárs segítségére, így akár munkaidőn kívül vagy hétvégén is kérhetünk hitelt.

Az új ügyfelek számára is közvetlenül elérhető megoldás a videóbankon keresztüli igénylés. A videóhívás során a banki ügyintéző kizárólag az ügyfélazonosításban és a szerződés aláírásában vesz részt, tájékoztatást ad és válaszol a felmerülő kérdésekre.

A hiteligénylés első szakasza bármikor elvégezhető, de a videóhívásra csak munkaidőben van lehetőség, időpontfoglalás nélkül. A videóhíváshoz elegendő egy mobiltelefon vagy kamerával felszerelt számítógép és stabil internetkapcsolat.

Az MBH Banknál új ügyfélként is teljesen online igényelhető hitel, videóbankos azonosítással, munkanapokon 9-17 óra között. A hitelbírálat akár 48 órán belül megtörténhet.

Az UniCredit Banknál az új ügyfeleknek is jár a gyorsított eljárás videóazonosítással, amely munkanapokon 9 és 17:30 között lehetséges. Az igénylési folyamat pedig legfeljebb 50 percet vesz igénybe. Az online igényléshez egy akció keretében jelenleg 30 ezer forint visszatérítés is jár.

Szintén gyors bírálati idővel büszkélkedhet a CIB Bank is, ahol a meglévő ügyfelek mobilapplikáción keresztüli igénylése akár 7 perc alatt megtörténik. Ugyanakkor új ügyfélként is biztosított a teljesen online folyamat. Akár 1 órán belüli folyósítással, és100 százalékban online automatikus folyamatban igényelhetnek a K&H Banknál is személyi kölcsönt azok az ügyfelek, akiknek már legalább 6 hónapja a banknál vezetett számlájukra érkezik a jövedelmük.

További hírek