Új korszakot nyit a repülésben – félig repülő, félig helikopter

A repülőgépek sebességét a helikopterek rugalmasságával ötvöző járművet mutattak be Párizsban, mely egy közös európai kutatási program részeként az Airbus helikoptergyártó üzletágának termékeként új korszakot nyit és hozzá szeretne járulni a földrész, légijármű gyártásban vezető szerepének megtartásához. Erről közölt írást egyik legutóbbi számában a Horizon, az EU kutatási és innovációs magazinja.

Jelenleg Európa a világ új polgári repülőgépeinek 58 százalékát gyártja, így kontinensünk vezető szerepe igen erős a repülőgépiparban. A globális verseny és a geopolitikai változások azonban veszélyeztetik ezt a vezető szerepet. A légi közlekedés is Európa gazdaságának motorjának számít, hiszen 13,5 millió munkahelyet biztosít, és több mint 1 billió euróval járul hozzá az európai gazdasághoz. Ez az összes munkahely 3,6 százalékát és Európa GDP-jének 4,4 százalékát teszi ki.

Új értelmet ad a helikopteres repülésnek

Ehhez kapcsolódik az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiája, mely azt a célt tűzte ki, hogy 2035-re piacra kerüljenek a nulla kibocsátású repülőgépek. Ez jelentős lépés lenne a klímasemleges légi közlekedés és az európai égbolt tisztább jövője felé.

Nemrég a szektor vezető európai vállalata, az Airbus egy teljesen új járművet mutatott be: egy nagy sebességű, alacsony kibocsátású forgószárnyas repülő járművet, mely új értelmet ad a helikopteres repülésnek, mivel ötvözi a repülőgépek sebességét a helikopterek rugalmasságával és alkalmazkodóképességével – mindezt úgy, hogy a CO2-kibocsátást körülbelül 25 százalékkal csökkenti a hasonló súlykategóriájú hagyományos helikopterekhez képest.

Az először a júniusi párizsi légishow közönsége által megcsodált Airbus Racer mérnökei a legmodernebb aerodinamikát ötvözték a fenntartható repüléstechnológiával. A fejlesztés az EU Clean Sky 2 (Tiszta Ég 2) programjához (2014–2024) nyúlik vissza, amely a legnagyobb, Európában valaha indított repülési kutatási program volt. Ez a magán és állami cégek partnerségén alapult program nyújtott támogatást a RACER aerodinamikai, motorintegrációs és rotorrendszereket érintő alkatrészeinek fokozatos finomításához, mielőtt azokat együttesen tesztelték az Airbus által épített demonstrációs modellben. A prototípus fejlesztésében több mint 40 európai vállalat és kutatószervezet vett részt 13 országból.

440 kilométer óránként

A Clean Sky 2 utódja, a Clean Aviation Joint Undertaking (2025–2035) a Racert fontosnak tartja, mert 10 évnyi fejlesztés után a prototípusban bemutatott új technológiák az elkövetkező évtizedben a helikopterek tervezésének elengedhetetlen részévé válhatnak. De mit is tud ez az új légijármű? A RACER karcsú aerodinamikai kialakítása és oldalra szerelt oldalsó rotorjai több mint 440 km/h-s utazósebességet biztosítanak – ez több mint 50 százalékkal gyorsabb, mint a hagyományos helikoptereké, s a légellenállása is alacsonyabb, mint a piacon jelenleg kapható legkisebb ilyen járműveké. Ez 2,5-szer alacsonyabb, mint más, azonos súlyú helikopterek esetében.

A mérnökök a főrotort újratervezték, így csökkentették annak sebességét a stabilitás növelése érdekében. Ugyanakkor két szárnyat szereltek fel az oldalára oldalsó rotorokkal, hogy előre irányuló tolóerőt biztosítsanak. Ez azt jelenti, hogy a RACER bizonyos repülési fázisokban repülőgépként repülhet. Ilyenkor a szárnyait és az oldalsó rotorjait felhasználva előre tud siklani, így gyakorlatilag egy helikopter és egy szárnyas repülőgép keresztezésének tekinthető.

Az új jármű másik innovatív eleme az úgynevezett Eco Mode rendszer, amely hasonló a modern autók start-stop funkciójához. A hamarosan tesztelésre kerülő rendszer azt jelenti, hogy a két motor egyikét készenléti állapotba helyezik a repülés során, így a másik optimálisabb és energiahatékonyabb teljesítménnyel működhet. Ez a működési mód nemcsak körülbelül 15 százalékkal csökkenti a CO₂-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást, hanem növeli a helikopter által megtehető távolságot is. Egy motorral a RACER 350 km/h sebességgel repülhet, de a biztonság érdekében szükség esetén a másik motort is azonnal újra lehet indítani.

Negyedével kevesebb üzemanyag

A továbbfejlesztett aerodinamikának és az innovatív kialakításnak köszönhetően a RACER 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot is fogyaszt, mint a lassabb, hagyományos helikopterek. A fejlesztők szerint a RACER sebessége és hatékonysága miatt a kereskedelmi szállítás mellett ideális lehet sürgősségi orvosi szolgáltatásokhoz és kutató-mentő műveletekhez is.

A RACER létrehozásában közreműködött 40 partner egyike a KLK Motorsport, egy német kis- és középvállalkozás volt, amely nagy teljesítményű gépgyártásra, könnyűszerkezetes építményekre és fejlett kompozit anyagokra specializálódott. Az autóversenyzésben szerzett szakértelméről ismert cég a RACER kabinburkolatának fejlesztésében működött közre – ez a pilótafülke felett elhelyezkedő, áramvonalas burkolat, amelynek hatékonyan kell kezelnie a légáramlást az aerodinamika optimalizálása érdekében.

A RACER prototípusa 2024 áprilisában szállt fel először. Több mint egy évvel később már körülbelül 35 órányi repülési időn van túl, de még sok tesztelés vár rá. A tesztek az Airbus Helicopters székhelyén, Marignane-ban, Marseille közelében, Dél-Franciaországban folytatódnak. Az első eredmények biztatóak. A szakértők szerint a RACER tesztrepülései nem csak a rotorok sebességének határait feszegetik, hanem egy új, üzemanyag fogyasztás szempontjából hatékonyabb, intelligensebb repülési korszak útját is kijelölik Európában.

További hírek