A személygépkocsik és a teherautók szennyezik a környezetet? Dehogy! A fűnyírók!!

A gyepápoló berendezések – lombfúvók, fűnyírók és hasonlók – a legtöbb embernél nem szerepelnek az éghajlati prioritások listáján. Egy új kormányzati jelentés szerint viszont összességében a gyepápolás az amerikai légszennyezés egyik fő forrása.

jelentés a Környezetvédelmi Ügynökség (Environmental Protection Agency) 2020-as legfrissebb rendelkezésre álló adatait felhasználva megállapítja, hogy a berendezések több mint 68 ezer tonna szmogképző nitrogén-oxidot bocsátottak ki, ami nagyjából 30 millió autó által okozott szennyezéssel egyenértékű.

A fűnyíró berendezések 30 millió tonna szén-dioxidot is kiokádtak magukból, ami több, mint Los Angeles város teljes kibocsátása.

A kis motorral rendelkező kerti berendezésekről tényleg nem gondolnánk, hogy ennyire szennyezőek, valójában viszont aránytalanul nagy mértékben járulnak hozzá az éghajlatváltozáshoz.

Talán a legaggasztóbb szennyezőanyag, amelyet kibocsátanak, a PM2,5 néven ismert finom részecske, magyarul az egyszerűség kedvéért szálló pornak, esetleg szmognak mondjuk ezt.

A PM2.5 jóval kisebb, mint egy emberi hajszál szélessége, és a rákos megbetegedéseket, mentális egészségi problémákat, súlyos esetben korai halált is okozhat. A jelentés szerint a benzinmotoros fűnyíró berendezések 2020-ban 21 800 tonna PM2,5-t böfögtek ki – ez a mennyiség 234 millió átlagos személygépkocsi egy év alatt kibocsátott szennyezésének felel meg.

Ez a hatás azért következik be, mert a benzines fűnyírók más típusú motorokkal működnek, mint a személygépkocsik. Előbbiek kisebbek és általában kevésbé hatékonyak. A kétütemű motorok különösen problémásak, mivel kenőolaj és benzin keverékével működnek.

A kibocsátások államonként is nagymértékben eltérnek. Kalifornia és Florida áll a legmagasabb helyen a fűnyíró berendezések szén-dioxid kibocsátásának listáján, a PM2,5 listán pedig Florida és Texas, ami némileg meglepő, mert azt várnánk, hogy Kalifornia, az USA legnépesebb állama már pusztán a fűnyítás, gyepápolás mennyisége miatt is az első helyen áll ezen a listán is. A különbséget az magyarázhatja, hogy Kaliforniában alacsonyabb a kétütemű fűnyírók részaránya, több a korszerűbb, négyütemű modell.

Szakértők szerint országos szinten a kétütemű motorok felelősek a gyep-gépekből származó PM2,5 kibocsátás 82 százalékáért, de Kaliforniában ez az arány csak 41 százalék. A pontos ok nem ismert, de valószínűsíthető, hogy a kismotorok szigorúbb szabályozása áll a háttérben.

Kalifornia az 1990-es évek közepe óta következetesen élen jár a kibocsátási normák szigorításában, jövőre pedig életbe lép a kisméretű benzin- és dízelmotorok – beleértve a fűnyírókat is – egész államra kiterjedő tilalma.

További hírek