A fekete katonalégy lárvákból Üllőn készül takarmányzsír és fehérjeliszt

Már tíz éve oroszoké a Krím – Zelenszkij üzent: vissza kell foglalni
2024-02-26
Megválasztották az új köztársasági elnököt
2024-02-26

A fekete katonalégy lárvákból Üllőn készül takarmányzsír és fehérjeliszt

Az utóbbi években komolyabb tényezővé váltak azok az ipari vállalkozások, melyek a rovarok élelmezési célú felhasználásnak lehetőségeit kutatják. Magyarországon is megjelentek már rovarfehérjét előállító cégek, igaz, ezek csupán az állatti takarmányozás számára termelnek. Az Agroloop is egy ilyen vállalat. Az újabb komoly fejlesztést megvalósító cég a fekete katonalégy lárvájának tenyésztésével foglalkozik.

A közelmúltban kapott több millió eurós befektetésüket az üllői Aerozone Parkban történő tevékenységük bővítésére fogják felhasználni. A cél az, hogy rövid időn belül megduplázzák a lárva tenyésztési kapacitásukat.

Előreláthatólag a 13 ezer négyzetméteres üzemcsarnokban napi 120 tonna alapanyag érkezik be, ebből évi 6000 tonna talajjavító granulátumot, közel 3000 tonna takarmányfehérjét és több, mint 600 tonna takarmányzsírt állítunk elő. Nagyságrendileg 10 000 tonna végterméket állítunk majd elő

sorolta a számokat Percze Rajmond.

Az Agroloop társalapító-ügyvezetője, Percze Rajmond

Az Agroloop társalapító-ügyvezetőjét kérdeztük a rovarfehérje termelés sajátosságairól, érdekességeiről, a speciális technológiáról és arról, milyen felhasználási lehetőségei vannak az előállított termékeknek. Percze Rajmond az is elárulta, mit gondol a rovarok emberi célú fogyasztásáról.

Pontosan mit lehet tudni ezekről a rovarokról? Miért éppen a fekete katonalégy a megfelelő „alapanyag” az iparág számára?

A fekete katonalégy széles elterjedésű rovarfaj, európai generációi is ismertek. Lomha mozgású állat, nem invazív, nem csíp, nem terjeszt betegséget. A kifejlett rovar jellemzően csak 1-2 hétig él. Ennek a fajnak a lárvájában ideálisan akkumulálódnak azok a hasznos amino- és zsírsavak, amik segítik az emésztést, immunerősítők és antibakteriális hatásúak. Ezen kívül a fekete katonalégy lárvák alacsony értékű tápokon is gyorsan fejlődnek, így gazdaságosan tenyészthetők. Érdekesség, hogy tíz kilogramm fekete katonalégy petéből kikelt lárva mintegy 100 tonna takarmány minősítésű élelmiszeripari mellékterméket is képes elfogyasztani 6-8 nap alatt.

Milyen területeken és hogyan lehet felhasználni ezeket a rovarokat az élelmezésben? Az emberi fogyasztás is szóba jöhet?

A fekete katonalégy lárvákból kizárólag takarmány fehérjeliszt és -zsír készíthető, illetve a virágföldszerű ürülékükből fermentált szerves trágya granulátum. A tevékenységünk során egyébként éppen azt tartjuk a legfontosabbnak, hogy a haszonállatok és a házikedvencek, akik eleve kedvelik a rovarokat, számukra legyen elérhető minél nagyobb mennyiségben ez a tápanyagforrás, és az embereknek ne kelljen változtatniuk a szokásos étrendjükön. Minél több háziállat takarmányát tudjuk ilyen fenntartható, minőségi alapanyaggal gazdagítani, annál inkább megkíméljük az embereket attól, hogy változtassanak a táplálkozási szokásaikon.

Milyen nehézségei, speciális igényei vannak az előállításának?

Mint minden haszonállatnak, a fekete katonalégynek is biztosítani kell a megfelelő életteret, hőmérsékletet, páratartalmat és eleséget. Ám a széles körben elterjedt fehérjeforrásokhoz képest a fekete katonalégy lárvákkal egységnyi fehérjemennyiséget 30-40-szer kisebb ökológiai lábnyommal lehet előállítani, mint a hagyományos állati takarmányalapanyagokat. Nem kell hozzá óriási földfelület, műtrágya, permetezőszer és minimális a friss víz- és energiaigény is: a rovarlárva tenyésztése és a belőlük készült takarmányfehérje és takarmányzsír azonos súlyra vetítve 30-szor kisebb földfelület és 40-szer kevesebb víz felhasználásával valósítható meg, miközben 40-szer kisebb karbonkibocsátással jár, mintha az átlagos haszonállat-tenyésztésből származna.

Milyen technológiával termelik a lárvákat?

Működésünk egy körforgásos modellen alapszik: helyi élelmiszerfeldolgozók melléktermékeit használjuk a lárvák etetésére, amelyek az alacsony értékű biomasszát magas minőségű takarmányfehérjévé és -zsírrá alakítják át. Az ipari lárvatenyésztés lényege, hogy miután a lárvák milliói takarmány minősítésű élelmiszeripari melléktermékekből kevert takarmánnyal táplálkoznak, 12 nap alatt szemmel alig látható tojásból, 1,5-2 centiméteres méretre fejlődnek – ekkor érik el a „vágósúlyukat”. Ez az a pont, amikor a tisztítás és gőzöléses fertőtlenítést követően a bennük lévő nedvességet szárítóberendezésben elpárologtatják, majd kisajtolják az olajtartalmukat. Az így kapott szárított és zsírtalanított lárva chips-et pedig porrá őrölik, ami nem más, mint a 60% fehérjetartalmú takarmányliszt.

A nőstény legyek által, egyenként 7-900 darab lerakott tojásokból kikelt és felhizlalt lárvák közel 3 százalékát hagyjuk bebábozódni, majd légyként újjászületni – ezek aztán párosodnak és újraindul a körforgás. A „vérfrissítés kedvéért” időnként importálunk friss tojás állományokat is.

Mi történik a melléktermékekkel és a felesleggel?

Veszteség, hulladék, felesleg nincs. A lárvák virágföldszerű ürülékét is felhasználjuk: fermentált szerves trágya granulátumot készítünk belőle, ami kiváló talajjavító, így jó áron értékesíthető.

A rovartrágyából nyert termésnövelő anyagok komplex hatással rendelkeznek: tápanyagforrásként szolgálnak a talaj és a növények számára, növénykondicionáló hatásuk kedvezően hat a növények fejlődésére, és nem utolsó sorban közvetlen szerepet játszhatnak a kártevők és kórokozók visszaszorításában is.

Ez a megújuló, körforgásos működés az, ami hatékony természeténél fogva versenyképessé teszi az Agroloop-ot és partnereit.

Szárított lárvát, takarmánylisztet, takarmányzsírt és szerves trágya granulátumot készítenek. Milyen piacra termelnek? Kik vásárolják ezeket a termékeket?

Kisállateledel gyártók és a haszonállatoknak (baromfi, sertés, tenyésztett hal) takarmányt készítő vállalkozások az elsődleges partnereink, hiszen a rovarlárvából készülő prémium minőségű takarmányfehérje és olaj kiváló alapanyagot biztosít a házi kedvencek tápjaiba és a haszonállatok takarmányaiba.

A talajjavító granulátum javít a talajok termőképességén, így hozzájárul a jó minőségű élelmiszer- és takarmány-alapanyagok előállításához, ezért elsősorban azoknak a gazdáknak ajánljuk, akik élettelibbé szeretnék tenni a földjeiket.

Mit üzennek azoknak, akik idegenkednek a rovarok élelmezési célú felhasználástól?

Jelenleg az emberi fogyasztásra szánt élelmiszercélú rovarok kérdése igencsak megosztja társadalmunkat, de ez nem is tartozik az Agroloop profiljához. Ugyanakkor azt szeretném hangsúlyozni, hogy Európában a közeljövőben nem lesz olyan mértékű a fehérjehiány, hogy nekünk, embereknek rovarokat kelljen fogyasztanunk. Az azonban széles körben ismert tény, hogy a rovarok évmilliók óta kedvenceink és haszonállataink természetes táplálékát képezik, ezért ne sajnáljuk tőlük ezt a kiváló alapanyagot, és azoktól a házi állatoktól sem, akiknek az emésztése, bőrbetegsége vagy viszketegsége a rovarliszttel készült tápoktól jön helyre.

Fotók: Agroloop