A villamosvezetők közt is van, aki beáll mentőzni – mentőautó-sofőrrel beszéltünk

Többekkel is előfordul, hogy megpróbálják a pályaváltást, de aztán idővel visszatérnek – mondta el a tudás.hu-nak Őri-Kiss Zsolt regionális műszaki-vezető, az Országos Mentőszolgálat mentőgépkocsi-vezetője.

Olyasvalakinek, aki csak személyautót vezetett korábban, mennyire nehéz átszokni a mentőautóra? Mit mutatnak a tapasztalatok: a kezdőknek mi okoz nehézséget az elején?

A gépkocsivezetőinknek tudatosítaniuk kell magukban, hogy mi betegeket szállítunk, és a beteg egészségi állapotának megfelelően kell megválasztani a sebességet és az útvonalat.

A pályakezdőknek szoktam mondani, hogy úgy vezessék az autót, mintha az újszülött gyermeküket vinnék haza a kórházból.

Egy kezdő gépkocsivezetőnél az elmélet mellett a képzés része az is, hogy beül egy tapasztalt mentőegységhez, hogy megtapasztalja, miként zajlik élesben a mentés. Ilyenkor az első vonulásnál befektetem a tanulókat a hordágyra szakszerűen rögzítve, hogy menet közben megtapasztalhassák, mit érez a beteg, mikor ott fekszik.

Van, aki részmunkaidőben vállalja a mentőautó vezetést?

Igen, a sorainkban többen is vannak rendvédelmi szervektől vagy a közlekedési társaságoktól: így például buszsofőrök és villamosvezetők is jönnek hozzánk.

Mennyi szokott lenni a reagálási idő? Azután, hogy jön a riasztás, mennyi ideig tart, míg a mentőautó elindul a célhelyre?

Két különböző forgatókönyv lehetséges: előfordul, hogy a mentőautó eleve mozgásban van, amikor jön a riasztás. Ilyenkor természetesen azonnal indul a helyszínre.

Ha állomáshelyről kell indulni, akkor nappal egy perc áll rendelkezésre: vagyis ennyi idő alatt kell elhagyni a mentőállomást. Éjszaka maximum két perc az előírás.

Egy mentőegység mozgását minden esetben az irányítócsoport határozza meg.

A közlekedők jellemzően mennyire előzékenyek a szirénázó mentővel szemben?

A saját tapasztalataim alapján az utóbbi években a tendencia egyértelműen javult. Úgy látom, hogy a mentőszolgálatok és a társszervek, így a katasztrófavédelem és a rendőrség is sok olyan promóciót indított, ami felhívta rá a figyelmet, hogy miként tudják az emberek segíteni a munkánkat.

Tapasztalt vonulóként egyébként viszonylag könnyen, már az autó mozgásából észreveszem, hogy valaki rutinos vagy sem.

Jellemzően azok, akik közlekedési vállalatnál dolgoznak, legyen szó akár taxisokról, vagy a BKK-sokról, gyorsan megtalálják a módját, hogy szabad utat biztosítsanak.

Ön miért választotta ezt a szakmát?

Gyermekkoromban nagyon sokat találkoztam az egészségüggyel. A mentősöktől pedig mindig kaptam egy jó szót: akár csak annyit, hogy „gyere öcsi, nincs semmi baj”, vagy épp megmutatták belülről a mentőautót. Úgy 10 éves lehettem mire úgy döntöttem, hogy én is közéjük szeretnék állni.

Egyszer ugyan felmerült bennem, hogy kipróbálom magam a versenyszférában, de ez nem tartott sokáig.

A próbanapomon körülbelül másfél órája ültem egy teherautóban egy tapasztalt sofőr mellett, amikor elment a közelben egy szirénázó mentő. Ott nagyon megköszöntem a sofőrnek, de mondtam: én kiszállok. Nekem a mentés a hivatásom.

Többekkel is előfordul egyébként, hogy megpróbálják a pályaváltást, de aztán idővel visszatérnek.

Úgy vélem, hogy ez egy nagyon szép szakma, hisz valóban azzal telnek a mindennapjaink, hogy valami rendkívülit teszünk és segítünk másoknak.

A mentőautó-vezetőket egymás között „gépésznek” is szokták nevezni. Honnan jött ez az elnevezés?

Arra utal, hogy aki a mentőautót vezeti, nem csak a kormányt tekergeti, hanem fontos bástyája a mentőegységnek. Nem csak remek sofőr, de mellette ismeri a különböző mentéstechnikai eszközöket és a mentési protokollokat is.

Akkor ezek szerint a gépkocsivezetők mentősként is helyt tudnak állni?

Nálunk nincs olyan, hogy valaki csak mentő-gépkocsivezető. A sikeres alapvizsga után a résztvevőknek teljes értékű életmentőként kell helytállni.

A képzés rengeteg mindenre felkészíti a jelentkezőket: az alapszintű újraélesztésre, vagy a hordágy kezelésére épp úgy, mint például arra is, hogy miként kell extrém körülmények között dolgozni.

A képzésnél figyelünk arra, hogy csak olyan üljön mentőautó volánja mögé, aki minden olyan adottsággal rendelkezik, ami ehhez a hivatáshoz szükséges.

Mennyi ideig tart a képzés?

Az alapképzés ideje főállású dolgozónak 1 hónap.

Országos szinten mekkora a létszámuk?

Pont az utóbbi időben volt egy komolyabb létszám növekedés, melynek oka, hogy a teljes orvosi ügyeleti rendszert az Országos Mentőszolgálat üzemelteti.

Hogy telik a mentőautó-vezetők átlagos napja? Hány órát kell dolgozzanak?

Alapvetően 12 óra a szolgálat, de van lehetőség 24 órás szolgálatra is. Az, hogy mennyi feladatot kapnak, sok mindenen múlik. Számíthat az is, hogy éppen milyen évszak van. Nyáron például nyilván megnőnek a strandbalesetek vagy többször előfordul, hogy fesztiválokra kell kimenni segíteni.

A mentés mellett az őrzött szállítások, illetve a kiemelt rendezvények egészségügyi biztosítása is a mentőszolgálat feladata.

További hírek