A vírusfertőzés lefutását szimuláló modellt készítettek az SZTE kutatói

Négy érmet szereztek a magyar diákok a kolumbiai Csillagászati Diákolimpián
2021-11-24
Kétezer éves sékelt talált egy kislány Izraelben
2021-11-24

A vírusfertőzés lefutását szimuláló modellt készítettek az SZTE kutatói

A gazdasejtek vírusfertőzésnek időbeli és térbeli mintázatát leíró modellt készítettek a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Bolyai Intézetének munkatársai, a kutatás eredményei a közelmúltban jelentek meg a Royal Society Open Science folyóiratban – tájékoztatta a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága.

A közlemény szerint a szervezeten belüli vírusdinamika pontos megértése kulcsfontosságú tudományos kihívás. A SZTE matematikusai, Juhász Nóra, Sadegh Marzban, Renji Han és Röst Gergely egy olyan, modern technikákat ötvöző szimulációs eszközt fejlesztettek ki, amely követi a sejtek fertőződését, a vírusreplikációt és a kórokozó sejtek közötti terjedését is.

A kutatók eredményei pontosabb előrejelzéseket adnak a fertőzés lefutásáról, mint a klasszikus módszerek. A modell képesnek bizonyult a virológusok által lefolytatott in vitro kísérletek szimulációs reprodukálására is.

A kutatók a modellel nemcsak a koronavírus, hanem az influenza fertőzését is tudták szimulálni, és összehasonlították, miben más a két betegség tipikus kimenetele. A matematikusok további tervei között szerepel a modell felskálázása – a rendszer jelenleg százezres nagyságrendű sejtet képes kezelni -, valamint az immunválasz modellezése és az antivirális kezelések beépítése a szimulációs rendszerbe. Ezzel hosszabb távon akár egy virtuális laboratórium is létrehozható – áll a közleményben.