Böjtbe kezd? – Dietetikus segít, hogy mire érdemes figyelnie

“Ceremoniális kivégzés” nyomait tárta fel egy egyiptomi fáraó múmiájának CT-vizsgálata
2021-02-18
A vastagbélrák legeredményesebb szűrővizsgálata a colonoscopia
2021-02-18

Böjtbe kezd? – Dietetikus segít, hogy mire érdemes figyelnie

Hamvazó szerdával elkezdődik a keresztényeknél nagyböjt időszaka, a felkészülés lélekben és testben a húsvétra, Krisztus eljövetelére. Vannak, akik nem vallási, hanem egészségmegőrzési okokból böjtölnek, számukra is hasznosak lehetnek Abonyi Orsolya dietetikus tanácsai.

A hagyomány szerint a farsang vége (húshagyó kedd) és a húsvét közötti – vasárnapokat leszámítva – 40 napban a 14 évesnél idősebb keresztény hívek péntekenként nem vesznek magukhoz húst, de szigorú böjtöt a katolikus egyház csak hamvazószerdára és nagypéntekre ír elő. Ekkor a 18 és 60 év közötti hívek a nap folyamán háromszor étkezhetnek ugyan, de csak egyszer lakhatnak jól.

Az utóbbi években, sőt évtizedekben ugyanakkor megszámlálhatatlanul sok olyan böjtölési forma is elterjedt a fejlett világban, amelynek nem szakrális okai vannak, hanem az egészség megőrzését célozzák.

Abonyi Orsolya okleveles táplálkozástudományi szakember szerint akár az egyik, akár a másik ok miatt böjtöl valaki, nagyon fontos, hogy körültekintően járjon el.

 

Aki a böjtölést életformaként, vagy hosszabb távon tervezi végezni, attól valamilyen pozitív egészségügyi hatást remélve, lehetőség szerint konzultájon dietetikussal, mielőtt bármelyikbe belefog.

A gyerekeknek, a 60 év felettieknek, bármilyen krónikus betegségben szenvedőknek nem, vagy csak korlátozottan ajánlott a böjtölés ilyen formája. Ellenkező esetben a kedvező élettani hatások helyett akár komoly következményekkel is számolni lehet, mint bizonyos hiánybetegségek kialakulása, vagy akár az alapbetegség súlyosbodása is.

Ami az időszakos böjtölés pozitív hatásait illeti, még nem vonhatók le igazán messzemenő következtetések, azok rövid utánkövetési ideje és kis esetszámaik alapján. De mindenképpen az előnyök közé sorolható, hogy a böjt segíti a sejtek természetes megújulását az autofágia nevű élettani folyamat által, javíthatja az inzulinérzékenységet, illetve növelheti a szervezetben a növekedési hormon termelődését. Hátránya lehet azonban, hogy a módszer hosszútávon túlevésekhez vezethet, annak összes negatív következményével.

Aki a nagyböjt során ügyel arra, hogy a szervezete minden fontos tápanyagot megkapjon, és a hús elhagyásával párhuzamosan, de az egyéb állati fehérjeforrások beviteléről nem megfeledkezve még növeli is a zöldség- és gyümölcsfogyasztását, az a vitamin-, ásványianyag- és antioxidáns-bevitelét is fokozza, felturbózva ezzel az immunrendszerét.

Egy húsvéti böjt, vagy egy okosan megválasztott időszakos diéta tehát számos előnyös hatással járhat, miközben így nem lesz negatívuma. Ha azonban a böjtölő nem elég megfontolt és körültekintő, hiánybetegségek is kialakulhatnak, gyengülhet az immunrendszer, amit a jelenlegi világjárvány idején még fontosabb elkerülni – mutat rá a dietetikus.

Nagyon fontos, hogy a böjt az önmegtartóztatásról, nem pedig a szervezet sanyargatásáról szól. Nem kérdés, hogy a civilizált világra a túlfogyasztás a jellemző, de erre nem a másik véglet, az étel teljes megvonása a megoldás – fogalmaz Abonyi Orsolya.

Ne felejtsük – hangsúlyozza –, hogy a húsvéti böjt sem jelent teljes, napokig, hetekig tartó koplalást, mert annak komoly egészségügyi kockázatai lennének mindenki számára, hiszen az éheztetés a legegészségesebb szervezetet is megviseli. Ha pedig mindezt esetlegesen fogyókúrás céllal végezné valaki, tudnia kell, hogy sajnos, a raktáraink kiürülésével, és a szervezet átáll tartalék üzemmódba, így pont az ellenkezőjét éri el. Amint a szervezet számára újra energiát biztosít, azt felhasználás helyett inkább tárolni fogja, felkészülve egy esetleg következő ilyen időszakra, tehát a remélt fogyás helyett hízás lesz a következmény.

A dietetikus szerint manapság, amikor egymás után születnek a divatdiéták, nem csak a laikusoknak, de még a szakembereknek is komoly nehézséget jelent ezekről megalapozott véleményt mondani.

Ami egyértelműen kijelenthető, hogy annak, aki egészségesen él, odafigyel az étkezésére, rendszeresen mozog, egészségügyi céllal nincs szüksége böjtre. A nulla kilokalóriás diétát például szigorúan csak kórházi körülmények között alkalmazzák, egy akut hasnyálmirigy-gyulladás kezelésének kezdetekor – magyarázza a szakember.

Hozzáteszi: ha ezt esetleg méregtelenítés címén végezné, akkor pedig jó, ha tudja: ezt a munkát magától is elvégzik a kiválasztó szerveink, a tüdő, vese és a máj, nincs szükség külön csodaszerekre. Azok maximum a pénztárcánkat „méregtelenítik”.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Weboldalunk bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel gyűjt névtelen látogatottsági információkat. Az Elfogadom gombra kattintva a webhely használatával Ön elfogadja a weboldal sütikre vonatkozó aktuális adatévelmi irányelveinket. További információért kattintson ide.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close