Brutális vámokat vetne ki az EU a kínai elektromos autókra – Magyarország nem ért egyet

Elhunyt Schubert Gusztáv
2024-06-12
A keleti lengyel határ óriási migrációs nyomás alatt van Fehéroroszország felöl – lépni kellett
2024-06-12
Show all

Brutális vámokat vetne ki az EU a kínai elektromos autókra – Magyarország nem ért egyet

BYD Atto 3 típusú elektromos autó márkajelzése a BYD autóátadó ünnepségén a Puskás Arénában 2024. február 23-án. A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai vállalat több milliárd eurós, több ezer új munkahelyet létrehozó óriásberuházással Szegeden épít gyárat. MTI/Balogh Zoltán

Nem értünk egyet a kínai elektromos autógyártókat sújtó brutális európai büntetővámokkal, a túlzott protekcionizmus nem megoldás – nyilatkozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tárca közleménye szerint.

Az Európai Bizottság szerdán nyilvánosságra hozta a Kínából importált, teljesen elektromos autókra vonatkozó intézkedés-tervezetet, amely jelentős büntetővámokat vetne ki a Kínában gyártott elektromos járművekre.

A tervezet a jelenlegi 10 százalékos már meglévő vámokra további 17,4 és 38,1 százalék közötti büntetőterhet róna ki.

A kivetni tervezett büntetővámok nem egységesek, hanem gyártónként eltérő mértékűek. Ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottság egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak. Az ilyen differenciált és további nagyfokú diszkriminációt okozó büntetővám-rendszer szinte példa nélküli a történelemben – írták.

A nemzetgazdasági miniszter a tervezettel kapcsolatosan kijelentette, hogy a kormány nem ért egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás.

Ehelyett együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül nincs erős Európai Unió sem – tette hozzá.

A közlemény szerint a büntetővámok kivetését a legnagyobb európai autógyártókat is tömörítő, mintegy 60 ipari és technológiai vállalatot tömörítő Gyáriparosok Európai Kerekasztala sem támogatja. Ezt a héten lezajlott, miniszterelnökkel folytatott találkozón is megerősítették.

Nagy Márton kiemelte, hogy a magyar kormány az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a verseny fokozása érdekében uniós szintű akciótervet dolgoz ki, amelyet a soros magyar elnökség keretében, a Versenyképességi Tanács július 8-9-ei ülésén mutat be a tagállamoknak – olvasható a közleményben.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.