Czóbel Béla, Derkovits Gyula és Rippl-Rónai József egy-egy festménye is szerepel a Kieselbach Galéria karácsonyi árverésén, amelyet december 10-én rendeznek a Budapest Marriott Hotelben.
A 266 tételt felvonultató aukció anyagát bemutató kiállítás csütörtöktől december 9-ig látogatható a Kieselbach Galériában – olvasható az MTI-hez eljuttatott tájékoztatóban.
A tájékoztató a tételek közül kiemeli Czóbel Béla nemzetközi rangú, muzeális értékű Kislány ágy előtt című, 1905-ben készült festményét, amely szinte elkészülte óta napjainkig rangos gyűjtemények része volt és eddig nem szerepelt nyilvánosan a műkereskedelemben.
A festő fiatalkori remekműve saját művészetén és a 20. századi modern magyar festészeten belül is az egyik legemblematikusabb alkotásnak számít. Czóbel Párizsban, a paradigmaváltó 1905-ös év legvégén, közvetlen a Matisse körül csoportosuló fauve-ok jelentkezése után festette ezt vadonatúj látásmódot tükröző művét.
A Montparnasse-on bérelt hotelszobájában született alkotással egy időben megfogalmazott Önvallomás című írásából kiderül, hogy a művész ekkor fontos fordulóponthoz ért: leszámolt korábbi stílusával, a nagybányai plein air naturalizmussal és a párizsi inspirációk hatására festészetét teljesen új alapokra helyezte. Czóbel ekkor került a nemzetközi élvonal közelébe.
Már ebben az évben olyan fontos vásárlói akadtak, mint Thomas Mann sógora, a zeneszerző és karmester, Mahler-növendék Klaus Pringsheim.
Matisse és Picasso környezetében, Gertrude Steinék híres művészeti szalonjában pedig nem sokkal később az akkori párizsi avantgárd legjobbjai között emlegették Czóbelt
– olvasható a tájékoztatóban.
Czóbel életművében ma már csak elvétve találni olyan festményt, amely elkerülte a restaurátori beavatkozást és amelyet megkímélt az elmúlt század „vérzivataros” történelme is.
A Kislány ágy előtt érintetlen, lakkozástól mentes festmény, amelyet eredeti keretében bocsátanak árverésre – írják.
Licitálni lehet még Derkovits Gyula 1933-as Szövők című művére, amelyben az avantgárd kollázsos szerkesztésmód találkozik az expresszív formaképzéssel és „az ezüst porfesték különös izzásával”. Az egyetlen olyan nagyméretű, muzeális kvalitású Derkovits-remekmű, amely még nem került közgyűjteménybe – írták.
A magyar művészettörténet egyik legnagyobb gyűjtője, Nemes Marcell kollekciója része volt egykor Rippl-Rónai József Kis szőke fiú naranccsal című 1904-es festménye.
A 20. század elején született – „Kunffy gyerekként” is ismert – kép az érett, kaposvári korszak ikonikus remekműve – írták a tájékoztatóban.
A tételek között szerepel még Vaszary János 1930-as években született Művésztársaság című kompozíciója, amely a tatai Park-sorozat családias összejöveteleinek „intim világát” ötvözi a Korzó-képek „nagylélegzetvételű, fővárosi környezetével”. A művész egykori krisztinavárosi otthonának, a „penthouse”-os Vágó-háznak a tetőkertjén készült jeleneten vidám művésztársaság ünnepel a háttérben kirajzolódó Budavári Palota régi, Hauszmann-féle kupolája alatt. Mint írják, a korábban ismeretlen festmény felbukkanása igazi művészettörténeti szenzációnak számít.
Licitálni lehet a Csontváry által halhatatlanná tett Taorminát megörökítő Taorminai napkelte (1930) című Egry József-festményre is.
A képet a 20. század során sokáig egy elzárt pécsi magángyűjteményben őrizték, több mint fél évszázada nem szerepelt együtt a többi kiemelt alkotással. Reprodukcióról viszont jól ismerik a hazai műértők, hiszen már a festő első – majd százéves – monográfiájában is szerepelt a fotója, onnantól kezdve pedig az összes jelentős Egry-albumban megtalálható Taormina I. címmel – áll a közleményben.