Először találtak új antibiotikumot mesterséges intelligencia segítségével

Akár illetéktelenül átprogramozhatók a testbe épített kütyük – És az ilyen terrorizmus ellen nincs még védekezés
2020-02-24
Miért kék az ég?
2020-02-25

Először találtak új antibiotikumot mesterséges intelligencia segítségével

Először találtak egy új típusú antibiotikumot mesterséges intelligencia (MI) segítségével amerikai tudósok. Szakértők jelentős áttörésnek tartják a felfedezést a gyógyszerrezisztencia elleni küzdelemben – számolt be róla a BBC News.

A kutatók egy algoritmust használtak több mint százmillió kémiai vegyület alig néhány napot igénybe vevő elemzésére.

Az újonnan felfedezett antibiotikum 35 potenciálisan halálos baktériumfélét képes elpusztítani.

Az antibiotikum-rezisztens fertőzések száma Nagy-Britanniában 2017 és 2018 között 9 százalékkal nőtt, és megközelítette a 61 ezer esetet – emlékeztetett a brit hírportál.

Az antibiotikumok helytelen alkalmazása miatt a testben élő káros baktériumok ellenállóvá válhatnak a gyógyszerrel szemben, és ennek következtében, amikor tényleg szükség van a szerre, már nem hatékony a fertőzésekkel szemben.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a jelenséget az egyik legnagyobb fenyegetésnek tekinti a globális egészségügyi biztonságra és fejlődésre.

Regina Barzilay, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatója, az új antibiotikum egyik felfedezője hangsúlyozta, hogy az antibiotikum-kutatásban a mesterséges intelligenciával most felfedezett antibiotikum “az abszolút első”.

A felfedezést egy olyan algoritmussal érték el, amelyet az emberi agy felépítése inspirált. A kutatók az úgynevezett mély tanulás (deep learning) módszerét alkalmazták.

Megtanították az algoritmust, hogy 2500 gyógyszert és más vegyületet elemezzen azért, hogy megtalálja az E. coli elleni leghatásosabb baktériumölő tulajdonságú antibiotikumot. Ezt követően a kiválasztott mintegy száz jelölttel végeztek vizsgálatokat az előtt, hogy felfedezték volna a halicint.

Úgy gondolom, ez az egyik legerősebb antibiotikum, amit eddig felfedeztek

mondta James Collins, az MIT kutatócsoportjának biomérnöke. Hozzátette, hogy ehhez annak a platformnak a kifejlesztése kellett, amelynek segítségével fel tudják használni a mesterséges intelligenciát az antibiotikumok új nemzedékeinek felfedezéséhez.

A módszert az orvosi kutatásokban már korábban is sikerrel használták új terápiák kifejlesztéséhez.

A kutatók hozzáfűzték, hogy a mesterséges intelligencia használata hozzájárulhat ahhoz, hogy csökkenjenek az új antibiotikumok előállításának költségei.

Az MIT kutatócsoportja eredményeit a Cell című tudományos folyóiratban publikálta.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük