fbpx

Hamarosan tesztelik a hidrogén hajtotta kamionokat – hat töltőállomás épül

Az üvegházhatású gázok kibocsátása az elmúlt évtizedekben az Európai Unió országaiban folyamatos csökkenésben volt, s 1990 és 2019 között már a negyedére esett vissza. A közlekedés viszont a folyamatosan korszerűsödő technológiai trendek ellenére szembe ment a fő irányvonallal és jelenleg a teljes uniós széndioxid kibocsátás egyötödét adja. Ezért is fontos az új megoldások, mint a hidrogénmeghajtás támogatása. A Horizon, az EU kutatási és innovációs magazinja két fontos kezdeményezésről adott hírt.

A közlekedés a teljes uniós széndioxid kibocsátás egyötödét adja.
Forrás: Horizon

Miután az EU közúti közlekedésből származó szénkibocsátásának negyedéért a kamionok, buszok, és szemétszállító járművek a felelősek, jelenleg elsődleges cél az uniós utakon közlekedő nehézgépjárművek kibocsátásának csökkentése. Ezek engedik ki ugyanis az EU közúti közlekedésből származó szénkibocsátásának a negyedét, ami ráadásul 1990 és 2019 között 29 százalékkal még nőtt is.

A közeljövő még riasztóbb, hiszen a tehergépkocsik szennyezésének részesedése a szennyezésből a következő években tovább nő, mivel a járművek más kategóriáiban egyre nagyobb lesz az elektromos meghajtás aránya.

Nehéz lejönni a dízelről

A gond, hogy ezeket a nehéz járműveket meglehetősen nehéz átállítani szénkibocsátást nélkülöző meghajtásra. Különös problémát jelent az akkumulátorok töltésének gyakorisága és gyorsasága, s a töltéshez szükséges infrastruktúra megléte, illetőleg hiánya. Ugyancsak akadály a kaminonokba való akkumulátorok nagysága és súlya, ami negatívan befolyásolja a szállítható áru mennyiségét és az egy töltéssel megtehető út hosszát.

Ezért lehet célszerű megoldás a hidrogéntermelő üzemanyagcellák használata, amelyekben a bejuttatott hidrogén és a levegő oxigénjének keveredése, azaz a hidrogén oxidációja adja energiát, amely egy akkumulátor közbeiktatásával, elektromos motort hajt, s végtermékként csak víz keletkezik. Nagyobb energiasűrűségű hidrogéntermelő cellák esetén kevesebb akkura van szükség, ami megnöveli a töltés nélküli útszakaszt és több hasznos teher fuvarozását teszi lehetővé. Az üzemanyagcellás járművek hatótávolsága egyébként nagyobb, mint az újratölthető akkumulátoros elektromos autóké, ezek egy töltéssel kb. 400-500 kilométert tudnak megtenni.

Az ilyen járműveket ráadásul percek alatt fel lehet tölteni, a fejlődés ezen a téren mégsem volt elég gyors, csak kisebb teherautó flottáknál jelent meg a technológia. Az Európai Unió ezért támogatja a H2Haul projektet, amely a technológiát megpróbálja a következő szintre emelni 16 hidrogénhajtású nehézkamion üzembeállításának támogatásával.

Hidrogénhajtású kamion
Hidrogénhajtású kamion
Forrás: Wikimedia commons

Hat töltőállomás épül idén

Ehhez 2 nagy teherautógyártó, az IVECO és a VDL gyártja le a járműveket, amelyek a francia, belga, német és svájci utakon több mint egymillió kilométert tesznek majd meg normál tesztüzemmódban. Az elsők a közeli hónapokban indulnak és a kutatók az év során összegyűjtött adatokat a kísérlet lezárulta után elemzik.

A H2Haul résztvevői hat hidrogéntöltő állomást is telepítenek, kettő ezek közül Svájcban már működik, a továbbiakat Belgiumban és Franciaországban a következő hónapok során nyitják meg, míg az utolsó kettőt az év végén Németországban.

Hidrogénfeltöltő állomás
Hidrogénfeltöltő állomás
Forrás: Wikimedia commons

A szintén uniós REVIVE projekt a szemetes autóknál igyekszik ugyanezt megvalósítani. Ennek keretében 14, valós körülmények között működő szemeteskocsit készítenek fel üzemanyagcellás meghajtásra és két éven keresztül vizsgálják majd a járművek működését nyolc színhelyen Belgiumban, Olaszországban, Svédországban és Hollandiában. A projektet irányító belga Tractebel Engineering vezetője szerint a szemetesautók átalakítása eddig inkább kisebb autógyártóknak keltette fel az érdeklődését, de szükség lenne a nagyobb cégek belépésére is erre a piacra.

Szemeteskocsik üzemanyagcellával

Az üzemanyagcellás hidrogénhajtás előnyei a szemétszállításnál különösen nyilvánvalóak, hiszen ezek a járművek egy depóból kiindulva előre meghatározott úton haladnak, vagyis nincs szükség sok töltőállomásra, ami a hidrogén meghajtás korai szakaszában kedvezőnek számít. S mivel többnyire szennyezett levegőjű városi környezetben közlekednek, a lakosság első kézből ismerkedhet meg a zéró kibocsátás és a zajcsökkentés előnyeivel.

Ráadásul a hulladékégetőkbe szállított szerves hulladékból kinyert hidrogén visszajuttatható a gépjárművek meghajtására, a többlet pedig más járművek, vagy ipari létesítmények működtetésére szolgálhat.

A REVIVE keretében jelenleg már közlekedő öt jármű eddig 13500 kilométert tett meg. Bár a kísérlet eredményei az adatok értékelésével a jövő évre várhatók, de az már most is nyilvánvaló, hogy a környezetbarát és kevesebb zajjal járó üzemeléssel a sofőrök is elégedettek. Ez azért is fontos, mert az új technológiára való átállásnál a gépjárművezetőket is be kell vonni a folyamat előkészítésébe.

Az Európai Parlament vonatkozó céljai között szerepel, hogy 2028-ig az uniós utakon száz kilométerenként legyen hidrogénfeltöltő állomás, amivel felpörgették a korábban 2031-re megcélzott 150 kilométerenkénti célt.

Magyarországon tavaly februárban állt forgalomba az első hidrogénhajtású autóbusz, az első mobil hidrogén-töltőállomást pedig a Linde Gáz Magyarország Zrt. budapesti telephelyén tavalyelőtt adták át. A konténeres kialakítású töltési ponton targoncákat, buszokat, teherautókat, illetve a magasabb töltési nyomást igénylő hidrogénüzemű személyautókat is fel lehet tölteni.  

További hírek