A Lidl Magyarország és az Agrárminisztérium közös sajtótájékoztatón jelentette be: megérkezett az első, magyar beszállítóktól származó görögdinnye-szállítmány az ecseri logisztikai központba. A bejelentéssel hivatalosan is kezdetét vette a 2025-ös magyar dinnyeszezon. A görögdinnye nemcsak kedvelt nyári csemege, hanem komoly gazdasági jelentőséggel bíró exporttermék is.
Jelentős szerep a belföldi piacon és az exportban
A Lidl számára a magyar görögdinnye továbbra is kiemelt stratégiai termék. A diszkontlánc adatai szerint 2024-ben több mint 16 ezer tonna magyar görögdinnyét értékesítettek belföldön, és 3 milliárd forint értékben exportáltak belőle európai piacokra. Ez a mennyiség 667 nyerges kamiont töltött meg, és 52%-os növekedést jelentett az előző évhez képest.
A cég hangsúlyozta:
A görögdinnyék a belföldi fogyasztásban és a zöldség-gyümölcs exportban is komoly értéket jelentenek, ezért a Lidl számára továbbra is kiemelt jelentőségű a dinnye piaci pozíciójának erősítése.
Beszállítói program: stabilitást és fejlődést hoz
A Lidl több mint tíz éve működteti beszállítói programját, amelynek célja a magyar gazdák támogatása és a hazai termékek előtérbe helyezése. Jelenleg több mint 500 magyar beszállítóval dolgoznak együtt, közel 6000 különböző termékkel van jelen a hazai boltok polcain.
Felelős és etikus vállalatként elkötelezettek vagyunk a magyar beszállítók, a magyar gazdaság és agrárium támogatásában. A beszállítóinkkal való együttműködéseink azonban nem állnak meg az országhatárnál. A magyar görögdinnye ma már messze földön híres, és büszkék vagyunk arra, hogy a Lidl hálózatán keresztül tavaly öt európai országba, így Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Lengyelországba és Litvániába is exportáltak partnereink. A nemzetközi hálózat nem csak új piacokat, hanem további stabilitást, kiszámíthatóságot, fejlődési lehetőséget jelent számukra. Továbbá egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a magyar mezőgazdaság versenyképes a nemzetközi porondon is
fogalmazott Szlavikovics Zita, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke.
Az idei szezonról elmondta:
Az első, hazai görögdinnye szállítmány a mai napon megérkezett, július elejétől pedig már minden Lidl áruházban kizárólag hazai görögdinnyét kínálunk majd vásárlóinknak.
A fogyasztói igényekhez igazodva a klasszikus magos görögdinnye mellett a Lidl kínálatában megjelennek a magnélküli, mini, valamint sárgabélű fajták is, melyek népszerűsége egyre nő.
Később indul, de jó minőségű lesz az idei termés
A sajtótájékoztatón Nagy István agrárminiszter is felszólalt, és optimista képet festett a 2025-ös szezonról.
Idén később indul a dinnyeszezon, a termés pedig minden előjel szerint jó minőségű lesz. A hazai termőterület nagysága görögdinnye esetében 3590 hektár, amely lényegében megegyezik a múlt évivel, a sárgadinnyénél pedig 707 hektár, amely viszont jelentős, 62 százalékos éves növekedést jelent.
A miniszter külön kiemelte a magyar dinnye kiváló minőségét:
A magyar dinnye minősége felülmúlja az importtermékét: a hazai klimatikus adottságok, a napon belüli hőingadozás harmonikus cukor-sav aránnyal járul hozzá az élvezeti értékéhez.
Zárásként hozzátette:
Kóstoljuk meg minél többen az ízletes magyar dinnyét, mert amellett, hogy a nagy melegben mindig jól esik a fogyasztása, segítjük vele a hazai termelőket is.
Több mint egy frissítő: szuperélelmiszer is
Az eseményen szó esett a görögdinnye táplálkozási előnyeiről is.
A közismert tévhittel szemben nem hizlal, sőt, az egyik legalacsonyabb cukortartalmú gyümölcs, ezért inzulinrezisztensek és cukorbetegek is bátran fogyaszthatják.
Emellett gazdag antioxidánsokban, mikrotápanyagokban, és jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, a bőrre, a vérnyomásra és az izomműködésre is.
Fenntarthatósági szempontból is figyelemre méltó: a dinnye minden része ehető. A héjból savanyúság készülhet, a magja pedig – fehérje- és zsírsavtartalma miatt – csíráztatva, pirítva vagy smoothie alapanyagként is értékes.
A Lidl és az Agrárminisztérium összefogása a hazai dinnyetermesztés mögött egyre kézzelfoghatóbb gazdasági eredményeket hoz.
Az elmúlt évek adatai azt mutatják, hogy a magyar görögdinnye nemcsak itthon népszerű, de versenyképes exportcikké is vált.
A Lidl nemzetközi hálózata pedig új piacokat, stabilitást és kiszámíthatóságot kínál a hazai gazdáknak – így a magyar dinnye valóban „messze földön híres” lehet.