Így bontanak le egy tengeri gázplatformot

Megkezdődött az INA horvát olajipari vállalat egyik adriai-tengeri gázplatformjának tartós szanálása – írta a Jutarnji List című horvát napilap kedden. Az Ivan D névre keresztelt fúrótorony még 2020-ban sérült meg egy viharban, a szerkezetét pedig napokkal később, negyven méter mélyen találták meg a tenger fenekén.

Az INA a munkálatok elvégzésére egy olasz céget, a mélytengeri merülésekre szakosodott CNS-t szerződtette, amelynek GSP Falcon nevű hajóval hétfőn már meg is érkezett a pulai kikötőbe.

A GSP Falcon egy norvég szabványú, többcélú hajó, amely

képes a nehéz terhek kiemelésére és a búvárok munkájának biztosítására.
A hajó a tervek szerint két hónapig lesz a horvát vizeken, ennek során

28 búvár telítettségi (szaturációs) merülést végez,

ami általában több napig tartó és nagy mélységben végzett tevékenységet jelent, jelen esetben

41 métert.

Nikola Misetic, az INA olaj- és gázkutatási, valamint kitermelési igazgatója elmondta: egy

speciális merülési módszerről van szó, amely szerint a búvárok még a fedélzeten nyomás alá kerülnek,

így kevesebb időt kell dekompressziós kamrában tölteniük, valamint hosszabb ideig maradhatnak a víz alatt.

Nem kell lemerülniük és feljönniük, hanem egy speciális búvárharanggal ereszkednek a mélybe – hangsúlyozta.

Hozzátette: a búvárok

cementtorlaszokkal véglegesen lezárják a gázfurat torkolatát,

valamint kiemelik a sérült szerkezet megmaradt részeit, és ezzel biztonságossá teszik helyszínt a környezet számára.

Az INA közleménye szerint a munkálatok a horvát törvényeknek és szabályoknak megfelelően zajlanak, a legjobb ipari gyakorlatnak megfelelően – írta a lap.

További hírek