A kirakatok fehér, kék és piros színben pompáznak, a plafonról egymás mellett lógnak a kínai és orosz zászlók. A bejáratnál derékig érő orosz babák fogadják a vásárlókat. Odabent a polcokon az orosz áruk – a csokoládétól és a süteményektől kezdve a mézig és a vodkáig – széles választékát kínálják – mutatja be a CNN helyi riportjában.
Kínában egyre gyakoribbá váltak az orosz gyártmányú termékekre szakosodott pop-up boltok.
Az elmúlt években, gyakorlatilag 2022 óta, mióta kirobbant az ukrán-orosz háború, több ezer ilyen üzlet nyílt országszerte, kihasználva a kínai közönség Oroszország iránti vonzalmát és elmélyítve a Peking és Moszkva közötti kereskedelmi kapcsolatokat.
Kína a szankciókkal sújtott Oroszország számára kritikus gazdasági mentőövvé vált, a kétoldalú kereskedelem évről évre rekordokat döntöget. Míg az olcsó orosz olaj, gáz és szén uralja a kínai importot, az orosz élelmiszerek – például a fagylalt, az édes kekszek és a tejpor – népszerűsége is meredeken emelkedett.
A kínai vállalkozások igyekeztek kihasználni a fellendülő keresletet.
A kínai üzleti nyilvántartás szerint 2022 óta több mint 2500 új, orosz áruk kereskedelmével foglalkozó vállalkozást jegyeztek be, amelyeknek csak az elmúlt évben közel felét regisztrálták – derül ki az üzleti nyilvántartásokból.
A legtöbb ilyen cég székhelye Heilongjiangban, az Oroszországgal határos északkeleti tartományban van, bár az elmúlt két évben egyre több tartományban megjelentek.
Nagyon népszerűek az orosz csokoládék, kekszek és tejporok, amelyek a Moszkva által preferált „Made in Russia” márkanévvel kerülnek a piacra.
Az üzletek robbanásszerű növekedése – amelyet egy kínai állami médiabeszámoló „őrültnek” nevezett – a termékek eredetiségének vizsgálatát is kiváltotta. A média és az influencerek által végzett vizsgálatok során kiderült, hogy egyes orosz márkás termékek valójában Kínában készültek, ami arra késztette a hatóságokat, hogy lépjenek fel a félrevezető címkézés és reklámozás ellen.
Putyin a kínai közvélemény körében is nagy népszerűségnek örvend.
A pekingi Tsinghua Egyetem Nemzetközi Biztonsági és Stratégiai Központja által közzétett felmérésben a megkérdezettek 66%-a „nagyon kedvező” vagy „inkább kedvező” véleményt fogalmazott meg Oroszországgal kapcsolatban. Ezzel szemben az Egyesült Államokkal szemben 76% „kedvezőtlen véleményt” fogalmazott meg.
A kínai állami média szerint az orosz termékek iránti rajongás 2022 elejére vezethető vissza. Néhány nappal azután, hogy orosz tankok gördültek be Ukrajnába, az „Orosz Állami Pavilon” – egy orosz nagykövetség által támogatott e-kereskedelmi üzlet – vírusként terjedt el a kínai közösségi médiában. A vásárlók a cukorkáktól a teás tasakokig mindent elkapkodtak, és a kínai média akkori beszámolói szerint három nap alatt közel 6 millió jüant (826 000 dollárt) költöttek orosz árukra.