fbpx

Magyar kutatók új módszere teheti biztonságosabbá az űrutazást

A legfőbb cél kideríteni, hogy a Hold és a Mars felszínén közlekedő roverek speciális forgó tengelyei és tömítései milyen ütemben kophatnak el. A számtalan sikeres űrmisszió ellenére rendkívül meglepő módon korábban ilyen jellegű vizsgálatokat még sohasem végeztek az Európai Űrügynökségnél.

A valódi holdfelszíni minták persze felbecsülhetetlen értékűek és rendkívül ritkák az ilyen speciális kopásvizsgálatok elvégzéséhez. Épp ezért a Hold és a Mars felszínét borító regolithoz rendkívül hasonló, de földi körülmények közt előállított modellmintákat (ún. simulantot) kaptunk az Európai Űrügynökségtől a laboratóriumi mérések elvégzéséhez

– avat be a kutatás részleteibe Dr. Barkó György, a MATE Műszaki Intézetének tudományos főmunkatársa.

A simulant fizikai, kémiai és mechanikai tulajdonságait tekintve rendkívül hasonló az eredeti anyaghoz. Ily módon a MATE Műszaki Intézetben rendelkezésre álló speciális laboratóriumi műszer mintákkal végzett mérései alapján következtetni lehet arra, hogy a hold- és marsjárókon lévő fémtengelyek és tömítések az extrém terhelési feltételek között hogyan és milyen alapanyagokkal lehetnek a lehető legtovább tartósak.

A szakemberek vizsgálati eredményei révén ráadásul nemcsak a mars- és holdjárók válhatnak tartósabbá, hanem az űrutazás is biztonságosabb lehet. 

Mint emlékezetes, a Challenger űrrepülőgép 1986. január 28-i katasztrófáját is egy elégtelen tömítés okozta. A hideg időjárás károsan befolyásolta egy tömítőgyűrű rugalmasságát, így az nem volt képes megfelelően betölteni funkcióját és pusztító robbanást okozott.

További hírek