A fuvarozás és a sharing economy találkozásából környezetbarát megoldás születik. Erre az ötletre épít a TourMix csapata, akik a robbanásszerűen növekvő e-kereskedelem logisztikáját tennék zöldebbé úgy, hogy becsatornázzák a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság erejét.
Az EU-ban a légszennyezés jelenleg napi ezer ember haláláért felel. A globális szén-dioxid-kibocsátás 15 százaléka pedig a közúti szállításból származik. Ráadásul az e-kereskedelem gyors ütemben növekszik, tavaly csak Magyarországon több mint 52 millió csomagkézbesítést regisztráltak, ezek a 68 százaléka házhoz szállítás formájában valósult meg. Ez pedig azt is jelenti, hogy egyre több a csomagszállító furgon az utakon, tovább növelve a közlekedéssel járó, amúgy is jelentős környezetterhelést. Erre keresett megoldást Bagdy Márk és Márky András, az ötletfázisban lévő TourMix alapítói.
A fiatal startup egy alkalmazás segítségével bevonná a nap mint nap közlekedőket az áruszállításba. Akinek nagyjából útba esik egy csomag feladási és kézbesítési pontja, átveheti a feladatot a hagyományos futárcégektől, így pedig a küldemény kézbesítésével járó környezeti terhelés is lényegesen kisebb lehet. A futárok Überének is nevezett formabontó ötletet az MVM Edison startupversenyen második helyezéssel jutalmazta a zsűri.
Egyelőre még tesztfázisban vagyunk, sorozatos interjúkkal mérjük fel, hogyan lehetne sikeres az alkalmazás – mondja Bagdy Márk. Eerre azért van szükség, mivel Magyarországon az Airbnb-t leszámítva nem igazán arattak átütő sikert a sharing economy-n alapuló ötletek. Márpedig a TourMix akkor tud csak megfelelni céljának, ha minél többen regisztrálnak, és vállalnak is kézbesítéseket, különben megmarad egy szép ötletnek.
Az alapítók azt is felmérték már, hogy a hagyományos futárcégeknél drágábban tudják csak vállalni a szállításokat, és gyorsabbak is legfeljebb akkor lesznek, ha jól kiforrja magát a rendszer, sok aktív felhasználóval. Éppen ezért más oldalról közelítenek.
Fő célunk a környezettudatos házhozszállítás, ezért született meg a TourMix. Főleg most fontos ez, amikor számos webshop azzal hódít, hogy a termékeket vissza is lehet küldeni. Egyre több a fuvar, a városban eleve rendszeresek a dugók, a futárkocsik csak rontanak a helyzeten. Ha az úton lévők némi ellentételezésért cserébe vállalnák, hogy elvisznek egy-két csomagot, azzal akár jelentősen is lehetne csökkenteni a fuvarok számát
mutat rá Bagdy Márk.
Az anyagiak terén kiforrott számok még nincsenek, de az előzetes felmérések alapján hat-nyocszáz forint jár majd minden egyes elvállalt fuvarért. Mivel az a cél, hogy valóban azok vállaljanak szállításokat, akiknek ez nem jelent plusz fáradtságot, így akár meg is érheti nekik. Ugyanakkor az alapítók az eddig kitöltött kérdőívek alapján úgy látják, nem csak az ellentételezés lehet motiváló erő, sokan vannak, akik számára fontosabb az, hogy tehetnek valamit a környezetvédelemért, vagy hogy egy közösség részei lehetnek. Éppen ezért a leendő alkalmazásnak olyan funkciója is lesz, amellyel a felhasználók nyomon tudják követni, hogy egy-egy kiszállítással mennyi károsanyag kibocsátást spóroltak meg. Eredményeiket meg is tudják majd osztani, sőt a fejlesztők arra is gondoltak, hogy ebből akár egy játékos vetélkedő is kialakulhat.
A szállításokat 1000-1500 forintért vállalnánk el, ebből lesz kifizetve a futár, a fennmaradó összeg egy részéből pedig környezetvédelmi projekteket, például faültetést fogunk finanszírozni. Így aki minket választ, az abban a tudatban teheti ezt, hogy a károsanyag kibocsájtás csökkentésén túl ilyen formában is támogatja a környezetvédelmet. Így azok, akik minket választanak, nyugodt szívvel hírdethetik magukról, hogy zöld futárral szállíttatnak
hangsúlyozza a startup társalapítója.
Persze valódi környezetvédelemről csak akkor beszélhetünk, ha csakugyan azok vállalják el a fuvarokat, akik amúgy is az adott úton közlekednének. A TourMix csapata előtt intő példa az Uber esete, amely eredetileg azzal a céllal alakult, hogy az vállalhasson fuvart, aki eleve oda menne, ahova az utasa, ám a vége az lett, hogy a sofőrök többsége életvitelszerűen vágott bele a fuvarozásba. Ezt a TourMix el akarja kerülni, ki fogják szűrni azokat, akik megélhetést látnak a csomagok kiszállításában. A jelenlegi tervek alapján ez nem jelent majd automatikus kizárást, viszont egy-egy kiszállításért kevesebb díjat kapnak majd, másrészt több pénzt juttatnak zöld projektekbe.
Noha nagyobb cégek is jelezték már, hogy szívesen dolgoznának együtt a TourMix-al, Bagdy Márk úgy látja, az ő kiszolgálásukhoz rengeteg stabil felhasználóra és bejáratott rendszerre van szükség. Ezért első körben inkább a kiskereskedőket, kézműves gyártókat célozzák meg, akik adott esetben még olcsóbban is szállíttathatnak így, hiszen a nagy csomagszállító cégek akkor adnak kedvező ajánlatot, ha folyamatosan és nagy számban érkezik a megrendelés, ők viszont jellemzően napi egy-két csomagot adnak fel.