fbpx

Mészáros Márta 14 filmjét vásárolták meg világforgalmazásra

Mészáros Márta 14 filmjét vásárolta meg világforgalmazásra a francia Coproduction Office a magyar rendezőnő életműve előtt tisztelegve, új együttműködési megállapodás részeként a Nemzeti Filmintézettel (NFI) – tájékoztatta az NFI az MTI-t.

A megvásárolt alkotások között szerepelnek Mészáros Márta legjelentősebb művei, többek között az Eltávozott nap (1968), az Örökbefogadás (1975), a Kilenc hónap (1976), az Ők ketten (1977), valamint Mészáros Márta önéletrajzi trilógiája: a Napló gyermekeimnek (1984), a Napló szerelmeimnek (1987) és a Napló apámnak, anyámnak (1990).

A közlemény szerint

a 14 nagyjátékfilm restaurálása nemrég fejeződött be az NFI Filmarchívum és Filmlabor együttműködésében. Az Örökbefogadás 4K-ban restaurált változatát 2019-ben a Berlinale Classics, a Napló gyermekeimneket 2021-ben a Cannes Classics szekcióban mutatták be az NFI Filmarchívum kezdeményezésére.

Mészáros Márta restaurált, 4K-s rövidfilmjei, a Bóbita (1964), a Mészáros László emlékére (1969) vagy A lőrinci fonóban (1971) 2025-ben debütálnak a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon (IFFR) – írták.

A rendező alkotásait a 2019-es Budapesti Klasszikus Film Maraton részeként vetítette az NFI, amely elérhetővé teszi a filmeket a hazai mozik és televíziók számára, valamint a Filmio streaming platformján is.

A felújított filmeket külföldön több fesztiválon, retrospektíven játszották. Az NFI Filmarchívum együttműködéseinek köszönhetően a Criterion Channel, a BFI, az Arte TV, valamint a MUBI számos online és televíziós elérhetőséget is biztosított a filmeknek.

2023-ban a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) tisztelgett Mészáros Márta korai pályafutása előtt a Youthquake: The Early Cinema of Márta Mészáros című programmal.

Mészáros Márta a világ legjelentősebb női filmalkotóinak egyike, Agnes Varda és Vera Chytilová kortársa, aki pályájának több mint öt évtizede alatt a nők művészi emancipációjáért is küzdött. 1968 óta rendez markáns szerzői filmeket.

Életművét végigkísérték az árvaság, a női identitáskeresés, a szeretetvágy, az elmagányosodás és a kommunista diktatúra ábrázolásának jellegzetes témái. Öntudatos, lázadó nőalakjai mögé mély szociológiai hátteret rajzolt fel a hetvenes évek Magyarországáról.

A Coproduction Office elkötelezett a progresszív szerzői filmek gyártása, megőrzése és népszerűsítése iránt.

A cég együttműködött a Cinecitta Lucéval és a Cineteca di Bolognával Roberto Rossellini filmjeinek restaurálásában, valamint jelenleg a DEFA Stiftung és a DEFA Distribution közreműködésével Konrad Wolf alkotásait újítja fel. Emellett saját gyártású filmjeit, köztük Michelangelo Frammartino, Lou Ye, Jessica Hausner és Carlos Reygadas korai munkáit is restaurálja – áll a közleményben.

További hírek