Változásra van szükség a járműiparban

A hazai járműipari kibocsátás súlya magas, de az ágazat kibocsátáshoz viszonyított hozzáadott értéke Magyarországon az egyik legalacsonyabb az EU tagállamok körében – írja Szabó Eszter elemzésében, amely a Magyar Nemzeti Bank honlapján olvasható. 

A járműipari kibocsátás és hozzáadott érték/kibocsátás arány az EU országaiban (2020)

A járműipari kibocsátás és hozzáadott érték/kibocsátás arány az EU országaiban (2020)
Megjegyzés: 10 országra és az Európai Unióra vonatkozóan nem állnak rendelkezésre 2021. évi adatok, így a nagyobb lefedettség biztosítása érdekében 2020. évi adatokkal számoltunk. Forrás: Eurostat

A járműipar kibocsátáshoz viszonyított hozzáadott értéke mindössze 16,6 százalék volt a jelentős importigény következtében, ami Szlovákia után a második legalacsonyabb az EU-ban.

A hazánkban tapasztaltnál beágyazottabb az autóipar a gazdaságba Csehországban és Lengyelországban, de ott is elmarad a nyugat-európai országoktól.

A magyar járműipar a hazai gazdaság alapja

A hazai kibocsátás mintegy 10 százaléka a járműiparból származik, ami az EU átlag több mint két és félszerese. A koronavírus-válságot követően valamelyest csökkent az ágazat kibocsátáson belüli súlya, ugyanakkor a termelési értéket tekintve továbbra is a járműgyártás a legnagyobb ágazat a magyar gazdaságban. 

A hozzáadott értékben azonban érdemben alacsonyabb a járműipar súlya (átlagosan 3,6 százalék az elmúlt két évben), amivel nem szerepel a tíz legnagyobb ágazat között.

A járműgyártás hozzáadott értéke a kibocsátás arányában a második legalacsonyabb az ágazatok körében. Tehát jelentős tér mutatkozik a hazai hozzáadott érték arányának növelésére.

A járműipar támogatta az extenzív gazdasági növekedést, ugyanakkor jobban be kell ágyazódnia a gazdaságba, hogy az intenzív növekedést is elősegítse. A gazdasági növekedéshez és az ország fejlődéséhez nagymértékben hozzájárultak az elmúlt évtizedek jelentős járműipari beruházásai és az ágazat termelése. Az ország több pontján is járműipari központok jöttek létre, amelyek támogatták a beszállítói láncok kiépülését, a foglalkoztatás bővülését és összességében ezen térségek gazdasági és társadalmi fejlődését. Az autógyártók és beszállítóik több ezer munkahelyet teremtettek az évek során.

Ugyanakkor a járműipar beágyazottsága alacsony, magas az import aránya az ágazatban.

A termelékenység, a tudás szerepe lenne a legfontosabb a járműiparban

Az extenzív növekedés forrásai kimerülnek, így át kell térni az intenzív növekedési modellre, amelyben a termelékenység, a technológia és a tudás szerepe meghatározó.Ehhez elengedhetetlen a hazai hozzáadott érték arányának növelése.

Az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően hazánk a jövő járműiparában is fontos szerepet fog betölteni. Ugyanakkor kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy a magasabb hozzáadott értéket teremtő tevékenységek felé mozduljunk el.

Az előrelépéshez több hazai beszállítóra van szükség, támogatni kell a kutatás-fejlesztést, az innovációt és az okosberuházásokat, valamint fejleszteni kell a hazai vállalati és startup ökoszisztémát. A beáramló tőke erősebb integrálása mellett pedig tovább növeli a hazai gazdaság növekedési képességét a hazai vállalatok külpiacra lépésének támogatása.

További hírek