A legnagyobb bevételű filmeknek világszerte mindössze 11 százalékát rendezik nők – állapította meg egy új tanulmány, amelyet az Oxfordi Egyetem Nők a filmben című hétfői rendezvényén mutattak be.
A szórakoztatóiparban a sokszínűséget és befogadást vizsgáló kutatócsoport, az USC Annenberg Inclusion Initiative jelentése szerint globális filmek rendezőinek 11,6 százaléka nő, ami azt jelzi, hogy globális szinten változik a nők szerepe a filmiparban, ugyanakkor arra is rámutat, hogy a nemek közötti egyenlőség ezen a téren még messze van – számolt be róla a Variety.com hollywoodi filmes portál.
A tanulmány négy területen vizsgálta a nők helyzetét: filmrendezőként 11 országban, hat ország filmfesztiváljain, filmes díjazottként, valamint filmes vezetőként az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Franciaországban.
A jelentés szerzői az első területen olyan játékfilmeket vettek figyelembe, amelyek globálisan a mozikban legalább egymillió dolláros bevételt hoztak, és 11 ország valamelyikében – Ausztráliában, Kanadában, Franciaországban, Németországban, Indiában, Olaszországban, Japánban, Dél-Koreában, Új-Zélandon, Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban – készültek. Összesen 4532 filmet vizsgáltak, és 4991 rendező nemét jelölték meg.
Egyetlen országban sem volt egyenlő a nemek aránya a rendezők között.
Női rendezők a legmagasabb arányban Németországban (18,7 százalék), Nagy-Britanniában (18,5 százalék) és Ausztráliában (18,3 százalék) dolgoztak. A legkisebb számban pedig Indiában (4,9 százalék), Japánban (4,7 százalék) és Dél-Koreában (9,1 százalék). Amerikában a jelentés szerint a filmrendezők 11,3 százaléka volt nő.
Az elmúlt tíz évben Nagy-Britanniában, Kanadában, Franciaországban, Japánban és Dél-Koreában is érezhető volt az elmozdulás – írták a tanulmány szerzői, kiemelve, hogy
a női rendezők száma legjobban Nagy-Britanniában nőtt, ahol 2015-ben még 8,3 százalék volt az arányuk, 2024-ben pedig már 32,3 százalék.
Az Egyesült Államokban 2024-ben a filmek 16,2 százalékát rendezték nők, míg 2015-ben még csak a 8,5 százalékát.
A tanulmány szerint az elmúlt évtizedben a hat nemzetközi filmfesztivál programjaiban vetített filmek mindössze 27,8 százalékát rendezték nők. A Sundance Filmfesztiválon volt a legmagasabb, 34,7 százalék a női rendezők aránya, ezt követte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál 30,3 százalékkal, a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál 29,4 százalékkal, a Londoni Nemzetközi Filmfesztivál 25,9 százalékkal, a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 21,6 százalékkal és a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál 20,5 százalékkal.
2015 és 2025 között az Oscar-, a BAFTA- és a César-díjakon a női filmesek a legjobb film, eredeti forgatókönyv és adaptált forgatókönyv kategóriákban kapták a legtöbb jelölést.
A rendezői díjra jelölt alkotóknak azonban mindössze 14,8 százaléka volt nő.
A jelentés az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország filmes vállalatainak 1367 vezetőjét is vizsgálta. Mint írták, közülük 56 százalék volt férfi, 44 százalék pedig nő. Franciaországban ezen a téren egyenlő volt a nemek aránya. Nagy-Britanniában 46,6 százalékos, az Egyesült Államokban pedig 42,9 százalékos volt a női vezetők aránya.
Összességében az eredmények azt mutatják, hogy a nők megtalálták a módját, hogy különböző helyeken mutassák meg történetmesélő tehetségüket – de még mindig alulreprezentáltak a férfiakhoz képest
idézte a tanulmány záró megállapítását a Variety.com.