A vetőmag-előállítás és termesztés a magyar agrárium csúcsteljesítménye

Csaknem háromszázan vesznek részt a PTE nyári egyetemi programsorozatán
2022-05-18
Második alkalommal rendeznek magyar kortárs művészeti fesztivált New Yorkban
2022-05-18

A vetőmag-előállítás és termesztés a magyar agrárium csúcsteljesítménye

Magyarország élen jár a vetőmagexport tekintetében, és egyike a világ tíz legjelentősebb vetőmag-előállító országának – jelentette ki Nagy Istvánagrárminiszter a Magyar Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és kirgiz partnere közötti együttműködési megállapodás aláírásán kedden, Martonvásáron az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.

Nagy István kiemelte, Magyarország számára az élelmiszergazdaság a nemzetgazdaság egyik meghatározó stratégiai ágazata. A koronavírus-járvány és a háború világosan megmutatta, mennyire fontos az élelmiszertermelés biztonsága. Évszázados tapasztalat, hogy a magyar agrárium csak akkor tudja megőrizni és javítani a versenyképességét, ha folyamatosan fejleszti a növénytermesztés számára kiváló alapanyagot biztosító genetikai alapokat is. Hozzátette, a növénynemesítés az egyik legfontosabb befektetés, amelynek eredménye hosszú távon is biztosíthatja gyermekek számára is az egészséges zöldségeket és gyümölcsöket. Szerencsére van mire alapozni, hiszen Magyarországon több mint 140 éves a vetőmag-minősítés intézményrendszere, a kutatók, növénynemesítők kivételes szakmai tudással rendelkeznek – fejtette ki a tárcavezető.

Nagy István szerint a terület fontosságát jól mutatják a számok is. Belföldön több mint 900 intézmény és vállalkozás foglalkozik vetőmag nemesítéssel és előállítással. A szakemberek évente százezer hektár feletti területen dolgoznak azért, hogy több mint 500 millió dollár értékű minőségi vetőmagot állítsanak elő. A másfél évszázados magyar növénynemesítés eredményei azonban nemcsak büszkeségre adnak okot, de folyamatos feladatot is jelentenek számunkra. Legfőbb cél, hogy a kutatás, a fejlesztés és az innováció a növénynemesítés területén is folytatódjon. A genetikai változatosság védelme a magyar mezőgazdaság jövője szempontjából elengedhetetlen, mert ez jelenti az alapját az új, a változó körülményekhez alkalmazkodni képes fajták nemesítésének – hívta fel a figyelmet a miniszter.

Nagy István példaértékűnek nevezte a Magyar Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és a kirgiz Vetőmag Szövetség közötti megállapodást. Kifejtette, a magyar vetőmag jó választás, mert Magyarország elkötelezett a génmódosítással szemben és a nemesítés mellett. Minden egyes vetőmag mögött óriási kutatómunka és tapasztalat áll. A keddi megállapodás egy kapu Kirgizisztán és Magyarország között, amin még sok jó eredménnyel be lehet majd lépni – tette hozzá a tárcavezető.