Árt a derekunknak, ha nehéz tárgyat emelünk?

Inváziós rovarfajok Magyarországon – A lakosság segítségét kérik
2022-07-21
Budapest egészen másképp is kinézhetne, ha minden terv megvalósult volna
2022-07-22
Show all

Árt a derekunknak, ha nehéz tárgyat emelünk?

Már a cipőfűzőm miatt is félek lehajolni, nehogy megfájduljon a derekam.

Nem merek nehezet emelni, mert az árt a gerincnek.

Kresz Ábris, a Sherlock Rehab gyógytornásza, számos alkalommal hallott már ilyen és ehhez hasonló mondatokat derékfájással küzdő páciensektől. De fiatal, egészséges emberek esetén is előfordul, hogy azért kerülnek bizonyos sportokat, mozgásformákat, mert úgy vélik, az rosszat tesz a derekuknak. A szakember szerint önmagában az előrehajlás nem olyan veszélyes a gerincre nézve, mint ahogyan azt korábban gondolták, de mi a helyzet a nehéz tárgyak emelésével?

Törékenyek lennénk?

Hosszú ideje az az általános nézet az előrehajolással- és a nehezebb dolgok emelésével kapcsolatban, hogy ilyenkor az ágyéki gerincben keletkező nyíróerők hatására túlterheljük a derekunkat, ami ettől meghúzódhat, becsípődhet az ideg, sőt, akár sérvet is kaphatunk. – Az előrehajláskor keletkező, meglepően nagy erők vitathatatlanok, viszont a testünknek, a hétköznapi tevékenységek során is jelentős terhelést kell kibírnia. Járás közben például a csípő ízület a testsúlyunk nagyjából két és félszeresét viseli, a váll ízületre pedig a testsúly másfélszerese hat, amikor az asztalra támaszkodva kelünk fel mondta a szakértő.

Fáradtság és figyelemhiány

Az egyik kutatás során közel ezer embert kérdeztek meg arról, hogyan alakult ki a derékfájdalmuk. Ennek alapján kiderült, hogy a legnagyobb arányban nem egy nehéz tárgy megemelése okozta a panaszukat, sokkal inkább közrejátszott a fáradtság, a nem megfelelő egyensúly, vagy hogy nem arra figyelt az illető, amit éppen csinált. – Nem azt állítom, hogy előrehajolás vagy nehéz dolog emelése közben nem alakulhat ki derékfájdalom, azonban sok esetben ez a tünet azt jelzi, hogy valami nincs rendben a szervezetünkben. A fájdalom hátterében például állhatnak belsőszervi elváltozások, vagy akár pszichés tényezők is – hívta fel a figyelmet a szakértő.

Védeni kell a gerincünket?

 

Ha elfogadjuk azt a feltételezést, hogy csak olyan szabályok szerint szabad emelni és lehajolni, amivel csökkentjük a gerincükre ható terhelést, akkor arra következtethetünk, hogy a gerincünk gyenge, ezért védelemre van szüksége. Ez azonban távolról sem igaz. A gerinc elképesztő terhelést képes elviselni, nézzük csak meg az erőemelő embereket. Az erőemelésben szereplő alapgyakorlatokról – fekve nyomás, felhúzás, guggolás – azt gondolhatnánk, hogy szörnyű terhelést jelentenek a gerincnek, főleg az ágyéki résznek. Ezek a sportolók heti szinten több tucatszor, több száz kilót emelve ismétlik a gyakorlatokat, mégis náluk sokkal kisebb a sérülések előfordulásának aránya, mint azoknál, akik egyéb mozgásformákat végeznek – magyarázta a szakértő.

Fokozatos terhelés

Egy kutatás során úgynevezett VBR (Vertebral Body Replacement) szerkezetet ültettek a kísérleti alanyok csigolyatestének helyére. Ez az eszköz képes mérni a mozgások során keletkező erőket. A szakemberek azt kérték a résztvevőktől, hogy egyenes gerinc mellett guggoljanak le és hajoljanak előre. A felmérésből kiderült, hogy guggolás közben csupán 4 százalékkal kevesebb szöveti terhelést mértek, mint előrehajolásnál, ami nem mondható nagy különbségnek. A szakértő szerint, amennyiben rendszeresen gyakoroljuk az előbb említett mozgásformákat, és fokozatosan növeljük a terhelést, akkor a szervezetünknek van ideje alkalmazkodni, és erősebbek lesznek azok a szöveteket, amelyek a gerinc épségének megtartásáért felelősek.

De akkor most bárhogy és bármit emelhetünk?

 

A fentiek üzenete természetesen nem az, hogy mától fogva bárhogy lehajolva emelgethetünk olyan nehéz dolgokat, amilyeneknek eddig a közelébe sem mentünk. Tény, ha a hátunkat egyenesen tartjuk, és a csípőnket, valamint a térdünket is használjuk, akkor nagyobb súlyt tudunk biztonságosan megemelni. Viszont az is fontos, hogy ne kerüljünk minden olyan mozgásformát, ami mások szerint túl nagy terhelést jelentene számunkra. Ha esetleg mégis jelentkezik derékfájdalom, akkor ne feledjük, hogy nem mindig a gerincünkkel van probléma – sokszor ezzel a tünettel jelzi a testünk, hogy valami nem jól működik a szervezetünkben.


Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.

Weboldalunk bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel gyűjt névtelen látogatottsági információkat. Az Elfogadom gombra kattintva a webhely használatával Ön elfogadja a weboldal sütikre vonatkozó aktuális adatévelmi irányelveinket. További információért kattintson ide.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close