Csupa ellentmondás a BMW helyzete, nagy a visszaesés, de pislákol a fény az alagút végén

Ha a világnak három nagy gazdasági régiója van, akkor a BMW-nek mindegyikben van valami baja is, Ázsiában a kínai verseny, az Egyesült Államokban a vámok, Európában az európai ipar ismert nehézségei, a drága energia, a rossz versenyképesség. A cégnek csökkent is tavaly az értékesítése, illetve a nyeresége, ám egy erős márka azért erős, hogy túléljen, és tényleg máris vannak jó hírek is.

A német BMW egy rendkívül erős luxusmárka, aminek nem túl egzakt mutatója, hogy az ázsiai és az amerikai filmekben kifejezetten gyakori, hogy az amerikai hedge fund milliárdos, vagy a dél-koreai üzleti birodalom fiatal trónörököse német autóval, azaz BMW-vel furikázik. Természetesen a világhálón mindenre van találat, azt is összegyűjtötték a portálok, hogy mely sorozatokban, például a James Bond, a Mission Impossible, vagy a Transporter sorozatokban milyen modellekkel szerepelt a márka.

Ennél kicsit egzaktabban a Statista is mérte a cégérték változását, amely nem mindig volt pozitív változás az elmúlt időszakban, de azért a trend felfelé mutat.

A tavalyi év eladásai

Mindezek alapján is sejthető, hogy ennek a globális márkának nagyon fontosak az Európán kívüli eladások is, csakhogy ebben most nem járnak jó idők a cégre, ahogy általában az európai autóiparra sem.

Mégis, érdekes módon, annak ellenére, hogy a BMW 2024-es éves jelentése nem sikeredett túl jól, sőt, a BMW adózott eredménye egyenesen 36,9 százalékkal, 7,68 milliárd euróra esett tavaly, a tőzsde nem áreséssel reagált, hanem kicsit még drágultak is a papírok,

mert a piac már felkészült erre a forgatókönyvre. Maga a forgalom 142,4 milliárd euró volt, ami „csak” 8,4 százalékkal csökkent a bázishoz képest.

A cégvezetés, elsősorban Oliver Zipse elnök reális képet festett a riport ismertetése során, arról beszélt, hogy a még mindig kiszámíthatatlan, de egyre inkább elszabaduló amerikai vámpolitika 1 milliárd eurós kiesést jelenthet 2025-ben is.

Ugyanakkor az az eladott járműszám, amely tavaly 2,45 millióra csökkent az előző évi 2,55 millióról,már nem fog tovább apadni.

A vezér szerint az idén 5-7 százalékos lesz az autóiparban az árrés, ami azért nem egy különösebben rémisztő forgatókönyv, mert 2024-ben is ebbe a sávba esett a jövedelmezőség, akkor 6,3 százalékos volt. A BMW hosszú távú célja az, hogy az árrése 8 százalék felett legyen.

Azt a cégvezető még nem tudja ilyenkor megítélni, hogy merre alakulnak a vámok, az elmúlt napokban sem csökkent ugyanis az a bizonytalanság, ami az Egyesült Államok kontra Kína, EU, Mexikó, Kanada kereskedelmi harcban kibontakozott, de az biztos, hogy egyelőre az adok-kapok időszaka van, acél, alumínium, whiskey, autó, elektromos autó és pezsgő szerepelnek az oda- és a visszavágókban.

Az amerikai vámok pedig már most is sújtják a BMW-t, amely Mexikóban is gyárt autókat.

Kínában, amely a BMW-nek hagyományosan erős piaca amúgy nem is feltétlenül a vámok, sokkal inkább az állami segítséggel épített erős helyi konkurencia a fő veszélyforrás. Itt a BYD a legnagyobb konkurens.

Gondolnak a részvényesekre

A BMW azt ügyesen csinálta, hogy valamelyest anticiklikus lépéseket is tett a részvényesek felé.

Vagyis például az osztalék nem csökkent olyan mértékben, mint a nyereség, azaz a BMW a nyereségének nagyobb hányadát fordította tulajdonosi javadalmazásra,

de azért így is 4,32 euróra apadt az egy részvényre jutó osztalék, a tavalyi 6,02 euró után.

Ha egyesével nézzük a BMW piacait, ez a cég tényleg a világ minden tájára értékesít, a forgalom 42,7 százaléka származott az európai piacokról, 32,7 százaléka Ázsiából és 22,4 százalékkaÉszak- és Dél-Amerikából.

Az egyes országok közül a BMW eladásai azt a három érmest hozzák, akik az egyes nemzetgazdaságok világpiaci sorrendjében is dobogósok, csak felcserélve,

a BMW legnagyobb autópiaca ugyanis Kína, az összeladások 29,2 százalékával, a második az Egyesült Államok, 16,3 százalékkal, a harmadik pedig az óhaza Németország, 10,8 százalékkal.

A többieknek sem megy jobban

Hozzátehetjük, a nagy német autógyártók nagyjából szinkronban haladtak a BMW-vel, vagyis a Volkswagen és a Mercedes esetében is a nyereség harmada párolgott el a tavalyi nehéz esztendőben.

Ugyanakkor a BMW Group 2025-ben alapvetően mégis jó évre számít, az eladások már, ha kisebb mértékben is, de emelkedhetnek, az innováció pedig folytatódik, az úgynevezett Neue Klasse (egyszerűen új osztály) elektromos autó osztály bevezetése révén.

Az első Neue Klasse jármű, a BMW iX3 új verziója az idei év végén debütálhat. Az idei évben az a várakozás, hogy nő az értékesítésen belül az elektromos autók aránya.

A csoport várható adózás előtti eredménye vélhetően már szintén nem apad tovább, a 2024-es szinthez igazodhat, de a cég több szabad cash flow-t termelhet.

2024-eben pozitívum volt ugyanis a sok rossz hír mellett, hogy a cég hatalma összeget,18 milliárd eurót költött K+F-re,

amiről Walter Mertl, az igazgatótanács pénzügyiért felelős tagja elmondta, hogy rekordösszeg volt és 2025-ben ekkora kiadás már nem lesz ezen a soron.

A vállalat mindig komoly vállalásokat tesz a klímavédelem mellett is, hogy ez mennyire érdekli az ázsiai, az amerikai, vagy akár a magyar vevőket, azt nehéz megítélni, de úgy tűnik, hogy Nyugat-Európában azért számít az, hogy évről évre csökkennek az autók károsanyag-kibocsátásai.

A cégnek – némi áttétellel – segíthet a racionálisabb német iparpolitika is. miközben a világ kormányai az elmúlt években már javában élénkítettek, védték a piacaikat, Németország, ez a nagy tankerhajó, lassan fordult, nem változtatott doktríner klímapolitikáján, egyszerre vált le a szénről, az atomról és az orosz földgázról, emiatt nagyon drága volt a villamosenergia, emellett nem engedte el a költségvetés kiadási oldalát sem.

A német választások után azonban van némi esély arra, hogy a német kormány egy kicsit rálép a gázra, ami segítheti a német vállalatokat is.

A BMW vezetői talán ezért is mondták nagy magabiztosan, hogy 2025-ben nem terveznek létszámleépítést Németországban. Lehet, hogy évtizedekig azt szoktuk meg, hogy a német autógyárak fejlesztenek, embereket keresnek, de manapság ez már egy kifejezetten jó hírnek számít.

További hírek