Egy cserélhető rakterű elektromos furgon és egy teherbicikli diadalútja Európában

Egy elszánt férfi járja a Kárpát-medencét és szaval: ő a Versvándor
2024-04-11
Újabb közvetlen légijárat Kína és Budapest között – Már heti 17 van
2024-04-11
Show all

Egy cserélhető rakterű elektromos furgon és egy teherbicikli diadalútja Európában

Van traveling in the city

A városi áruszállításban használt kis teherautók, furgonok lecserélése elektromos üzeművé jelentősen javíthatná a helyi levegőminőséget. Az Európai Unióban ezért új, moduláris rendszerű autók fejlesztésén dolgoznak, ahogy erről nemrég a Horizonban, az EU kutatási és innovációs magazinjában lehetett olvasni.

Január végén a belga főváros éles szemű lakosai valami szokatlan újdonságot vehettek észre, a posta egy levehető rakterű elektromos járművel kezdte meg a küldemények egy részének kézbesítését. A váltás annak az UNBANIZED nevű uniós támogatásban részesült kutatási projektnek a része, amely a közúti közlekedés megtisztítását és a városi széndioxid kibocsátás csökkentését célozza Európa-szerte.

Elektromos áruszállítást a városokba

A projektben résztvevő német, brit, spanyol, francia, olasz és lengyel kutatók az ipar, több intézet és egyetem összefogásával egy teljesen elektromos járművet fejlesztettek ki a postai, kiskereskedelmi és egyéb szolgáltatások városi kiszolgálására.

A Padovában gyártott jármű egy kis teherautóra, vagy furgonra hasonlít, amelynek levehető rakodórésze három oldalról felgördíthető ajtókkal rendelkezik.

Az ajtók szinte az egész oldalt lefedik, megkönnyítve a ki- és berakodást. A rakodórész nélkül a jármű 4,2 méter hosszú, közel 1,4 méter széles és közel 2 méter magas. Hatótávolsága 200 kilométer, a feltöltés pedig egy, a kocsi tartozékát jelentő speciális töltővel hat órát vesz igénybe.

Az Uniós projektben fejlesztett moduláris elektromos furgon

Az Uniós projektben fejlesztett moduláris elektromos furgon
Forrás: Horizon

Az ilyen kis furgonokkal (UFT-kkel) végzett áruszállítások utolsó mérföldes szakasza a városokban a közúti forgalom 30 százalékát teszik ki, ami azonban szállítási csúcsidőkben 80 százalékra is emelkedhet. Ez különösen az online vásárlások felfutásával nőtt ilyen arányúra, hiszen az ilyen csomagokat furgonok és motorosok szállítják ki, ami a városok légszennyeződésének és a forgalmi dugóknak a növekedésével járt.

Az áruszállítás egyik fő célja és kihívása a moduláris megoldások elterjesztése, ami azt jelenti, hogy egyetlen jármű kétfajta szolgáltatást is képes legyen ellátni. Vagyis, hogy például egy járművet reggel postai szolgáltatásként lehessen használni, délután pedig a rakfelülete szétszedhető legyen és fel lehessen szerelni például egy élelmiszerkiszállításhoz alkalmas hűtőrekeszt.

Jelentős megtakarítás

A moduláris felépítés segíthetné ellensúlyozni a közúti közlekedésben használt akkumulátorok viszonylag magas költségeit, és így az elektromos járművekkel történő kézbesítés üzletileg is vonzóbbá válna. Az URBANIZED projektet irányító spanyol Applus IDIADA autóipari cég szakemberei is az akkumulátor költségeit tartják az elektromos szállítás kulcspontjának. Ha viszont egy jármű rakodóterét cserélhetővé alakítják, az felére csökkentheti a költségeket.

A kutatók szerint a moduláris elektromos UFT járművek önmagukban is legalább 3 százalékkal csökkenthetik a közúti közlekedés teljes szén-dioxid (CO2) kibocsátását. Az URBANIZED által javasolt megoldások pedig flottaszinten alkalmazva a projekt szerint legalább 51 százalékkal tehetik olcsóbbá a szállítást egy hagyományos elektromos járműflottához képest, ami már jelentős megtakarítás.

Azt is kiszámolták, hogy az áruszállítás a városi közlekedés CO2-kibocsátásának 20-40 százalékát teszi ki. Az Unió köztudottan arra törekszik, hogy 2050-re klímasemlegessé váljon, és e cél elérése érdekében 2035-től kezdődően betiltja a benzin- vagy dízelüzemű új személygépkocsik és kisteherautók értékesítését.

A belga posta egy hónapos kísérlete során az ASTRID nevű járművet 182 fordulóból hét alkalommal használták a központi kerületekben és eddig teljes a siker. Most azt vizsgálják, hogy egy ilyen jármű hosszú távon is alkalmas-e a postai küldemények és csomagok kézbesítésére.

Bicikli és furgon hibridje

Eközben egy német cég, az ONOMOTION egy olyan elektromos járművet fejleszt, amely a kerékpár rugalmasságát egy furgon tartósságával kombinálja. A Pedal Assisted Transporter nevű jármű egy kerékpár és egy kapszula méretű autó keresztezése. A keskeny és áramvonalas, elektromos teherbringa teljesen fedett vezetőfülkével rendelkezik, amely védelmet nyújt a rossz időjárás ellen. A fejlesztést az OMO nevű uniós kutatási projekt keretében végezték. A teherbicikli célja, hogy javítsa a futár-, expressz- és csomagszállítást a városközpontokban, könnyen alkalmazkodó és környezetbarát lehetőséget kínálva az úgynevezett utolsó kilométert kitevő kiszállításokra.

Az elektromos teherbicikli

Az elektromos teherbicikli
Forrás: ONOMOTION GmbH

A szállítás logisztikájában ugyanis ez az “utolsó mérföldes” szakasz a kulcsfontosságú, fejlesztésre szoruló terület, ráadásul az összes megtett járműkilométer 15-25 százalékát teszi ki és a szállítási folyamat legnagyobb kihívást jelentő és legköltségesebb része.

A teherbicikli már most is piacképes, a vállalat azonban a költségek további csökkentésén, valamint a karbantartás és a szervízelés könnyítésén dolgozik tovább. A német cég alapítóját egy kínai példa inspirálta, amikor a nyugat-kínai Csengtuban, a negyedik legnagyobb kínai városban az elektromos mobilitási lehetőségek széles körű használatára – és előnyeire csodálkozott rá.

Az ONOMOTION a siker hatására ügyfelei között tudhatja a német Hermes csomagküldő vállalaton kívül már a UPS globális szállítmányozó céget és a belga székhelyű DPD nemzetközi futárszolgálatot is, amelyek mindegyike az uniós projekt által kifejlesztett elektromos teherbiciklit használja.

A cég nemrég Párizsban is bevezette a szolgáltatást, Berlinben pedig korszerű gyártóüzemet nyitott. A következő lépésben Ausztriában és az Egyesült Királyságban tervezik elősegíteni a rugalmasabb és tisztább levegőt kínáló szállítási szolgáltatást.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.