A Pekingben a héten nyitott Auto China kiállításon legújabb modelljeiket bemutató kínai elektromosautó-gyártók évek óta bőkezű támogatást élveznek a kormánytól, és néhányan közülük gyorsan növekedve globális szereplőkké váltak. A BYD például most a Teslával versenyez az elektromos járművek piacának vezetéséért. A túlkínálat jelenleg azonban hatalmas.
Kína több mint 200 elektromosautó-gyártója jelenleg hatalmas túlkínálattal küzd, és szakértők szerint sok kisebb vállalat nem fogja túlélni az éles versenykörnyezetet – írja a CNN.
Az országban kibontakozó kihívások – a brutális árháborútól kezdve a gyengülő gazdaságban lassuló eladásokig – néhány globális autógyártót is visszavonulásra kényszerítettek. Ezen az sem segít, hogy az EV-k iránti lelkesedés a világ más piacain is csökken.Még kínai tisztviselők is azt mondták, hogy az autógyártóknak öntöttvas gyomorra lesz szükségük ahhoz, hogy átvészeljék a következő néhány hónapot.
A verseny az új energiahajtású járművek iparágában rendkívül éles lesz 2024-ben
vélekedik a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC), az ország legfőbb gazdasági tervintézete.
A Kínai Személyautó Szövetség statisztikái szerint tavaly több mint egy tucat személyautó-gyártó tűnt el a piacról. Ezek között olyan egykor népszerű EV-márkák vannak, mint a WM Motor, a Byton, az Aiways és a Levdeo.
Néhány globális autógyártónak is át kellett szerveznie üzleti tevékenységét, vagy be kellett zárnia tevékenységét.
Októberben a Mitsubishi Motors bejelentette, hogy leállítja autóinak gyártását kínai vegyesvállalatánál. A Honda (HMC), a Hyundai és a Ford (F) szintén lépéseket tettek, beleértve az elbocsátásokat és gyáreladásokat, a költségek csökkentése érdekében.
Agresszív árcsökkentések
Az árháború 2022 októberében kezdődött, amikor a Tesla (TSLA) 9%-kal csökkentette a Model 3 és Model Y autók árait Kínában. Három hónappal később ismét leárazta autóit, ami 2023-ban árcsökkentési hullámot indított el, amely az ország autóiparát, köztük a benzines autógyártókat is utolérte.
A nyomás nem állt meg.
Éppen ezen a héten a Tesla ismét 14 000 jüannal (1932 dollárral) csökkentette a legnagyobb tengerentúli piacán, Kínában értékesített négy modell induló árát. A Xpeng és a Li Auto, Kína leggyorsabban növekvő autómárkái azonnal követték a példát, és meredek árengedményeket vagy támogatásokat adtak a vásárlók vonzására.Az árcsökkentések összenyomták a nyereségességet.
A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint 2023-ban a kínai autóipar átlagos haszonkulcsa 5%-ra zsugorodott, ami legalább egy évtizede a legalacsonyabb szint.
Túl sok játékos
Az NDRC várakozásai szerint idén több mint 110 új NEV-modell kerül piacra, és ez rengeteg. Az NDRC szerint 2024-re csak a BYD, a Huawei Aito és a Li Auto 2,3 millió járművel tervezi növelni a szállításokat. A teljes piaci kereslet azonban az előrejelzések szerint csak 2,1 millió autóval nő.
És most újabb cégek csatlakoznak a már így is túlzsúfolt mezőnyhöz.
A múlt hónapban a Xiaomi, egy kínai okostelefon-márka bemutatta elektromos autóját, az SU7 szedánt. Lei Jun vezérigazgató elmondta, hogy a Teslával és a Porschéval akarja felvenni a versenyt az új prémiumautóval, amelynek induló ára mindössze 215 900 jüan (29 794 dollár).
Tavaly novemberben egy másik okostelefon-gyártó,
a Meizu bejelentette, hogy a Geely Autóval együttműködve 2024-ben piacra dobja első elektromos autóját, a Meizu DreamCar MX-et.
Ugyanebben a hónapban a Huawei bemutatta első elektromos szedánját, a Luxeed S7-et, amelyet a Chery Autóval közösen fejlesztett azzal a céllal, hogy felvegye a versenyt a Tesla Model S modelljével.
A CAAM előrejelzése szerint az ország teljes személygépkocsi-értékesítése 2024-re 26,8 millió jármű körül lesz. A nagy gyártók együttes értékesítési céljai azonban eddig közel 30 millió darabot értek el.
Ez a túlkínálat azt jelenti, hogy a vállalatoknak fel kell gyorsítaniuk az értékesítést, többek között az export növelésével – kockáztatva ezzel a legfontosabb kereskedelmi partnerekkel való feszültségek kialakulását. Ennek elmulasztása pénzforgalmi problémákat okozhat, és válságba sodorhatja a gyártókat.
A külföldieknek még nehezebbé válhat a küzdelem
A Teslát a tavalyi negyedik negyedévben rövid időre letaszította a BYD a világ legkelendőbb elelktromos autó márkája trónjáról. A BYD belépőszintű modelljét Kínában alig 10 000 dollárnak megfelelő összegért árulják. Ezzel szemben a Tesla Model 3, a legolcsóbb modellje a legutóbbi árcsökkentés után jelenleg legalább 231 900 jüanba (32 002 dollár) kerül.A kínai EV-cégek vezérigazgatói szerint a verseny élesedésével sok autógyártó fog tönkremenni az elkövetkező hónapokban.
„2024-ben a kínai autóipar a konszolidáció időszakába lép, teljes átrendeződéssel” – mondta Gan Jiayue, a Geely Auto vezérigazgatója a vállalat márciusi eredménykonferenciáján.
Wang Chuanfu, a BYD elnöke szintén márciusban azt jósolta, hogy „brutális kiesési kör” következik.
„A kínai EV-ipar két évtizedes növekedés után a ciklikus alkalmazkodás szakaszába lépett” – mondta egy pekingi fórumon. „A vállalatoknak minél hamarabb méretgazdaságossági és márkaelőnyöket kell kialakítaniuk”.
Az iparág további konszolidációja azt jelenti, hogy több kis- és középméretű vállalat is megszűnhet, jósolják az iparági bennfentesek.
Yin Tongyue, a Chery Auto elnöke szerint az EV-gyártók „élet-halál versenyben” vannak. A múlt hónapban hozzátette, hogy cége 2024-ben és 2025-ben 39 új tisztán elektromos és hibrid modellt fog piacra dobni, hogy vezető pozíciót szerezzen az EV-piacon.De azok számára, akik túlélnek, a jövő nem teljesen borús.
A Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2024-ben az elektromos autók piaci részesedése elérheti a 45%-ot Kínában, amit a gyártók közötti verseny, az akkumulátorok és az autók árának csökkenése és a folyamatos állami támogatás segít.