Eljött az otthoni nagy társasjátékozások ideje! – Ezek a legjobbak

Mintegy öt kilométert húzódott vissza a kelet-antarktiszi Denman-gleccser
2020-03-26
A vadon élő emlősök nőstényei tovább élnek, mint a hímek
2020-03-27
Show all

Eljött az otthoni nagy társasjátékozások ideje! – Ezek a legjobbak

Gyerekeink bizony egy időre otthonaikba kényszerültek. Itt pedig a szabad idő egyik leghasznosabb időtöltése a társasjáték lehet. A modern társasjátékok világában elsődleges cél az, hogy a játék izgalmát ne a kiszámíthatatlan szerencse, hanem a játék közben meghozandó döntések sikere vagy kudarca okozza – mondta a Tudás.hu-nak Aczél Zoltán, a Gémklub, az egyik legnagyobb magyar társasjátékkiadó tulajdonosa. A gamerből lett üzletemberrel a modern társasjátékfejlesztés kérdésein túl, otthoni karanténba zárt gyerekeink  társasjátékozásáról is beszélgettünk.

Ön szerint mivel lehet ma megfogni a gyerekeket? A klasszikus társasjátékok, mint a Monopoly vagy a Ki nevet a végén?  – sokak számára már unalmasak.

A modern társasjátékok világában elsődleges cél az, hogy a játék izgalmát ne a kiszámíthatatlan szerencse, hanem a játék közben meghozandó döntések sikere vagy kudarca okozza. Ez a népszerűség kulcsa, amellett, hogy az utóbbi években megjelenő társasjátékok kivitelükben is mind szebbek, esztétikusabbak, egyre intenzívebb játékélményt nyújtanak.

Honnan merítenek a játékfejlesztők inspirációt?

A mai társasjátékok igen sokszínűek, van, hogy klasszikus (Sherlock Holmes), vagy divatos filmekből, könyvekből (Harry Potter, Csillagok háborúja) veszik a témát.

De sok társasjáték maga teremt egy képzeletbeli világot, ahol a játék zajlik. Van olyan, amelyben egész birodalmat építhetünk terület-lapkákból, máshol kereskedőkként terjeszkedhetünk régi korokban.

De az absztrakt játékok mögött is állhat történet, mint az Év Játéka díjas Azul-ban, ahol színes csempefalat kell kirakni.

Felfedezhetők a társasjátékokban nemzeti sajátosságok?

Bár a társasjátékok világa két alapvető részre oszlik, az „ameri” és az „euró” játékokra, ez nem nemzeti sajátosságot, hanem bizonyos játéktípust jelent. Az ameri társasjátékokban fontosabb szerepet játszik a dobókocka, és a dobás hatása, míg az eurókban inkább a szerencsének kevésbé kiszolgáltatott gazdálkodás. Itt fontosabb az, hogy a játékos az erőforrásait milyen tervek felépítésére használja fel. Egyértelmű nemzeti sajátosságok nem jelennek meg a játékokban, legföljebb a  földrajzi és civilizációs játékoknál az éppen  adott kontinens térképtáblája szerepel.

Mitől modern egy társasjáték? Mi minden változott az idők során?

Egyre szélesebb körben játszanak stratégiai játékokat a könnyedebb partijátékok mellett, de a bővülő társasjátékos kínálatban valójában minden irányzat képviselteti magát. Jellemző a modern játékokra a bonyolultabb játékmechanizmus. De az a tény, hogy ilyen izgalmas és összetett játékok jelenhetnek meg, annak köszönhető, hogy nőtt a bázis, vagyis a társasjátékozást hobbiként űző felnőttek –  gémerek –  száma, ők pedig állandóan éhesek az újdonságokra.

Az aktuálisan népszerű játékok egyszerű szabályok mellett, nagyon sok döntési lehetőséget kínálnak.

Új jellemző az is, hogy a játékban a döntés sok esetben nem agymunka, hanem érzelmi ráhangolódás eredménye, például a legnépszerűbb partijáték, a Dixit, vagy a magyar fejlesztésű Lélekpillangó esetében, illetve a siker sok játéknál nagyban függ a nyelvi kreativitástól is.

Hogyan dolgoznak a mai tervezők? A téma születik meg előbb, vagy a játékmechanizmus?

Napjaink legsikeresebb tervezőinek nehéz dolguk van, mert egy-egy sikeres mechanizmus megszületésekor gondolnak ugyan egy hangulatra, bábuk, kártyák, figurák, pénz, kincs vagy egyéb tárgyak felhalmozásának  és cseréjének valamiféle ritmusára, esetleg egy játékkörnyezetre, de felülírhatják ezt az éppen aktuális társasjáték-trendek. Megtörtént már, hogy hajós játékot tervezett valaki, aztán végül vonatos játék lett belőle. De előfordul az is, hogy egy játék végleges külsejét a magyar és külföldi cégek kooperációja befolyásolja. Így történt például a Spicy játék esetében. Ez a magyar újdonság, egy blöffölős kártyajáték, végleges külsejét egy koreai grafikustól kapta meg, miután a Gémklub a nemzetközi kiadást tervező német HeidelBär kiadóval ebben állapodott meg.

A bonyolult, modern társasjátékok a gyerekek milyen tulajdonságait fejlesztik?

A mai társasjátékok talán legnagyobb értéke az, hogy a színes világok, történetek, amelyekbe a játékosokat elrepítik, annyira magukkal ragadják a gyerekeket, hogy észre sem veszik, mennyit tanulnak, fejlődnek a szórakozás közben.

Léteznek egyebek között a memóriát, a gyorsaságot, a kreativitást vagy a taktikai-stratégiai érzéket fejlesztő társasjátékok is, de fontos, hogy egyes összetettebb, vagy speciális témájú játék kifejezetten azt kívánja, hogy felnőttek segítségével játsszanak a kicsik.

A Plüssmesék példa erre, hiszen ott a gyerekeknek a rémálmok világával kell megküzdeniük.

Hány magyarországi társasjátékkiadó van és milyen a külföldi és a magyar fejlesztésű játékok aránya?

Az ezekben az években megjelenő társasjátékok mögött nagyjából négy nagyobb és öt-hat kisebb magyar kiadó áll, de emellett sok kis cég is működik, amelyek vagy saját fejlesztésű játékok kiadására születnek, vagy egy-egy külföldi kiadó képviseletét végzik. A magyar piacon magyarul megjelenő játékok jelentős része külföldi játékok magyarítása. Saját fejlesztésű játékok ritkábban jelennek meg, de vannak üdítő kivételek: a két éve kijött Igen? című partijátéknak tavaly már folytatása is született.

Van-e ma valamilyen trend vagy divat a társasjátékok területén?

Igen népszerűek a kooperatív játékok, és nagyon kedveltek a stratégiai játékok. Ez utóbbiban családi és gémer nehézségi szinten is jelennek meg sikeres darabok. És vannak a televíziós sorozatokhoz hasonlóan folytatásos társasjátékok is, ilyen a TIME Stories, amelyben sci-fi környezetben, egy időügynökség csapataként élhetnek át a játékosok újabb és újabb kalandokat.

Ön szerint miért nem söpörte el a digitalizáció a hagyományos társasjátékozást?

Főként azért, mert a mikrofonos-fejhallgatós csevegés nem képes visszaadni azt az élményt, hogy egy asztalnál ülve, egymás arcát, reakcióját látva játszhatunk. Döntéseink hatását azonnal érzékeljük. Egy bábu mozgatása, egy kártya kijátszása után észrevesszük az arcizmok legapróbb rándulását is játékostársainkon, vagy azt, ahogy megkönnyebbülésükben megereszkedik a tartásuk.

Miután a telefonfüggőséggel mindenki visszahúzódott a saját „kockájába”, időnként kedve van kilépni onnan.

Milyen társasjátékokat ajánl a gyerekeknek az otthoni karantén idejére?

Elsősorban könnyed, vidám és gyors játékokat javaslok, amelyek képesek oldani a bezártságban óhatatlanul jelentkező szorongást. Erre jó példa a nemrég megjelent Nem én voltam!, amelyben a gyorsaságukat és a memóriájukat tehetik próbára, miközben megpróbálják tisztára mosni házi kedvenceik becsületét. Jó ötlet még a Cortex Kids, ahol nyolcféle feladatban – memória, tapintás, logika, stb. – kell bizonyítaniuk, és már hozzáférhető a játék második része is. Vagy a Dobble, amely a partijátékok koronázatlan királya, és kifejezetten gyerekek számára készült a Dobble Kids és a Dobble Animals. Ha az ügyességüket és a logikájukat egyszerre szeretnék tesztelni, a Go Go Gelato vagy a Dr. Microbe a legjobb választás. A Pandemic a témájával vált újra aktuálissá. Az első utazás-ban pedig színes kártyalapokból épített vasútvonallal kell összekötni Európa nagyvárosait. Ha a valóságban jelenleg nem is, ez utóbbi társasjátékkal mégis csak utazhat a család.

Cikk küldése e-mailben

Vélemény, hozzászólás?