A textilművészet jövőjét és lehetőségeit kutatja a berlini magyar kulturális intézet (Collegium Hungaricum Berlin – CHB) új kiállítása, amely Magyarországon és Németországban élő képzőművészek textilmunkáit és installációit mutatja be.
Az Összefonódó textúrák című csoportos kiállításon mások mellett a Lilith öröksége nevű magyar feminista művészcsoporttól, a kanadai származású Brent Waddentől és az egyik legrangosabb képzőművészeti egyetem, a londoni UAL egy Erdélyben született végzősétől, Kiss Adriántól mutatnak be alkotásokat.
A május 10-én nyitó tárlatról szóló tájékoztatóban kiemelték, hogy
a textilművészet évezredek óta az ember esztétikai önkifejezésének egyik legalapvetőbb eszköze, sokáig mégis a nyugati művészettörténet mostohagyerekének számított.
Rehabilitációja, beemelése a „magas” művészetek körébe csak a huszadik század második felében kezdődött.
A textilművészet a jelenkorban is
áthidaló szerepet tölt be ipar- és képzőművészet, privátszféra és nyilvánosság,
vagy a maszkulin és feminin jellegű identitás művészeti reprezentációi között.
Ugyanakkor az egyre szokatlanabb és archaikusnak tűnő, nagy türelmet és koncentrált munkavégzést igénylő hagyományos manuális eljárások – szövés, varrás, hímzés – révén
az emberekre megállíthatatlanul zúduló digitális információhalmaz ellenpólusaként is felfogható.
A CHB kiállításán látható művek ezen ellentétpárok között egyensúlyozva kutatják a textil jövőjét és lehetőségeit a képzőművészetben – fejtették ki.
A tárlat – amelyet Claudia Banz, a berlini iparművészeti múzeum (Kunstgewerbemuseum) vezető kurátora nyit meg – közvetve kapcsolódik a német főváros egyik legnagyobb szabású magyar vonatkozású kiállításhoz, amely a szocializmus dizájnjáról szól.
A Retrotopia – A szocializmus tereinek dizájnja című kiállítást a Baltikumtól a Balkánig tizenegy ország közreműködésével rendezték meg.
Magyarországról a budapesti Iparművészeti Múzeum vett részt a munkában.
A CHB és a Kunstgewerbemuseum kiállítása július közepéig látogatható.