Hihetetlen képek a kommunizmus cipődivatjáról

Milliószámra ontották a lábbeliket a magyarországi üzemek az 1960-70-as években, de megsokasodtak a minőségi kifogások is. Vadonatúj technológiák ide, frissdiplomás tervezőművészek oda, a talpak csak leváltak. A korabeli felvételek mesés kirakatok és elegáns bemutatók képét őrzik, a vérmesen reklamáló vevők és a kitartó panaszoslevél-írók nemigen kerültek a kamerák elé.

Mi ugrik be elsőként, ha magyar cipőmárkákról kérdeznek bennünket? A hatásos hirdetésekre a nyolcvanas években rácsodálkozóknak bizonyára a Mino reklámja (tűzpiros magassarkú a legszebb lábú magyar manöken, Kristyán Judit lábán), és persze a

Corso cipőben Corso cipővel jól jár

szlogen. A hetvenes évekből a Tisza cipők lendületes, fiatalos reklámjaira emlékszünk, meg az Alföldi papucsra, amiből később ugyan már mindenkinek volt otthon egy pár, ekkoriban azonban még egy jól körülírható szubkultúra szimbóluma volt. A hatvanas években pedig olyan mondatok hívogattak, mint

A gyermekeknek a nyuszi, a felnőtteknek a Fővárosi Cipőbolt Vállalat csizmás kandúrja hozza a húsvéti ajándékot.

Valóban, a pesti boltok logója évtizedekig egy kackiás csizmás kandúr volt.

Cipő és Fabulon reklám a falon Kálvin tér, Budapest, 1985
Kálvin tér, Budapest, 1985, Fotó: Fortepan / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ /

Akárhogy is, magyar cipőmárkát mindannyian ismer(t)ünk, és annak ellenére, hogy ma főként külföldi lábbelik közül válogathatunk az üzletekben, létezett egy hosszú időszak, amikor – büszkén, beletörődve vagy épp ügyet sem vetve rá – magyarok milliói jártak magyar gyártású cipőben. A választékról gondoskodott többek között az Alföldi és a Duna, a Bonyhádi és a Szombathelyi, a Tisza és a Szabolcsi Cipőgyár, és többtucatnyi cipőipari szövetkezet.

Az iparosítás, a szocialista munkaerő-gazdálkodás települések sorát ajándékozta meg cipőgyárral, ahol százakat, ezreket foglalkoztattak betanított munkásként. Képeink jó része az 1960-as évek második és a ’70-es évek első felében, vagyis a „fénykorban” készült. Már ami a számokat illeti: 1967-ben például több mint 30 millió pár bőrcipő, közel 3 millió papucs és 4 millió gumicsizma készült – nagy részük a baráti szocialista országok piacára.

Duna Cipőgyár főbejárata, Budapest, Károlyi István (Táncsics Mihály) utca 10., 1959
Duna Cipőgyár főbejárata, Budapest, Károlyi István (Táncsics Mihály) utca 10., 1959, Fotó: Fortepan / FSZEK Budapest Gyűjtemény / Sándor György

Alföldi papucsból 1981-ben 180 ezer párt gyártottak. 1979-ben a férfi papucs 383 forintba került, az átlagkereset ebben az évben 3877 forint volt.

Alkotás utca 1/a, Budapest, 1960
Alkotás utca 1/a, Budapest, 1960, Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Városrendezési és Építészeti Osztályának fényképei

Több üzem bőven a második világháború előtt alapított bőrgyár államosításával jött létre, és a rendszerváltás után szinte kivétel nélkül tönkrementek. Csak egy-kettőbe, az Alföldibe vagy a Tiszába sikerült új életet lehelni. Lábbelit ugyan sok helyen készítenek Magyarországon ma is, de leginkább külföldi megrendelésre.

A termelési számok jól mutattak, de a cipőipar- és kereskedelem szüntelenül a panaszlevél-írók kereszttüzében állt. Bár tartotta még magát a varrás, a szegezés, a ’70-es évekre a cipők több mint kétharmada már ragasztással készült. A fantáziadús kirakatok és a villamosplakátok hangzatos „Jól jár a műanyag talpú cipőben” szlogenjei népszerűvé is tették a könnyű, ragasztott lábbeliket – egészen addig, míg le nem vált a talpuk… A debreceni Centrum Áruház igazgatója egy interjúban azt mondta, évente több ezer pár cipőt vesznek vissza a vásárlóktól minőségi kifogás miatt, és már ott tartanak, hogy egy emberük csak a panaszokkal foglalkozik. És résen kellett lennie, mert:

Van, aki sűrűn akarja cserélni a cipőjét, 4-5 hónapos használat után hozza vissza, követelőzik, durván rátámad az eladóra.

Ecseri úti használtcikk piac, Budapest, 1963
Ecseri úti használtcikk piac, Budapest, 1963, Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr

A gyártók új, hátborzongató kifejezéseket használnak a magyarázkodásaikban: minőségtervezés, fröccsöntött műanyagtalp, talpleválásmentesség. A legprecízebb talán a Bonyhádi Cipőgyár illetékese volt:

A bőrtalpas cipők beázásának megszüntetésére úgynevezett szappanvizes talpszél előnyomást végzünk, a talpragasztás megszilárdítása érdekében pedig a talpbélés húsoldalán csináljuk a kézi borzolást.

A Bőr-, Cipő-, és Szőrmeipari Kutató Intézet szakemberei kerek perec megmondták, hogy a vékony talpú cipők nem alkalmasak arra, hogy

bennük lucskos időben, bokáig járjunk a vízben. Sajnos, nálunk a nagyközönség nem szívesen hordja a védőcipőket, mint a sár- és a hócipő, amelyek egyedül alkalmasak ilyen esetben a beázás kiküszöbölésére és amelyek viselése külföldön igen elterjedt.

A Magyarország című hetilap 1968 nyarán akkurátusan pontos adatokat közölt „az egy főre eső bőrcipő fogyasztásról”: 1955-ben ez 1,32 pár, 1967-ben 2,6 pár volt.

Cipők lépcsőn

A cipőbemutatókon (az elsőt 1965-ben rendezték a Divatcsarnok Lotz-termében) a látogatók kérdőíveken szavazhattak a cipőmodellekről.

Megkezdte működését az Iparművészeti Főiskolán a bőr- és cipőipari tervező szakcsoport, hogy a „gyáripari termékek művészi megtervezésére alkalmas tervezőművészeket is képezzen.” De mit tehettek a tervezők, ha a gyárak inkább a szimpla, lebutított esztétikájú és szerkezetű modelleket preferálták.

Zalatnay Sarolta énekesnő a Váci utcán, Budapest, 1970
Zalatnay Sarolta énekesnő a Váci utcán, Budapest, 1970, Fotók: Fortepan / Szalay Zoltán

A leleményesebbek igyekeztek házilag előállítani az áruházakban kapható egyencipők alternatíváját. Klimo Péter díszlet- és látványtervező arról mesélt a Heti Fortepannak, hogy a hetvenes években tornacipőket festett először magának, majd eladásra is.

A csehszlovák modellt választottuk, mert annak volt a legnagyobb, festhető vászonfelülete, és nem volt gumi félhold az orrán. Sportboltban lehetett hozzájutni, akkoriban a tornacipő nem számított utcai viseletnek, cipőbolt ilyesmivel nem is foglalkozott.

Látványos, és lehetőleg aszimmetrikus színezést kaptak a csukák, festéskor sóval, áztatásnál még ecettel lehetett rögzíteni a színt, a legmenőbb darabok pedig azután születtek, hogy Péter kapott egy ezüst lakkfilcet Bécsből.

Eladó egy cipőboltban
Fotó: Fortepan / Főfotó

A fotók alapján élmény lehetett akkoriban betérni egy cipőboltba. Ami azonban 1968 karácsonya előtt esett meg a 7-es számú üzletben, a Szent István körút 23. alatt, az némileg árnyalja a képet.

Egy idősebb asszony mérgében a földhöz vágja a felpróbálásra átnyújtott fél pár fekete cipőt. »Ezt így nem lehet csinálni. Egy lábon ugrálva képtelen vagyok cipőt próbálni. Annyi itt az ember, mint a hering a konzervdobozban. Azelőtt próbaszékek voltak. A vásárló rátehette a lábát és az eladó segített a cipő felhúzásában, felpróbálásában. Visszafelé fejlődünk?«

Erre a panaszra maga a Fővárosi Cipőbolt Kiskereskedelmi Vállalat igazgatója válaszolt, őszintén elmondta, hogy bizonyos szempontból hátrább tartanak, mint régen, mert a háború előtt Budapesten évi 1 millió pár cipőt adtak el 400 üzletben, most évente 7 millió párt, de 110 üzletben. A vevők tehát jogosan mérgelődnek a tolakodás és a kényelmetlenség miatt; sok új boltot kellene nyitni, de a vállalatnak erre nincs pénze.

Az eladóknak a hatvanas évektől kezdve elvileg érdekükben állt a kezdeményezés: minél több pár cipőt adtak el, annál nagyobb jutalékot kaptak.

Cipőbolt a Szépvölgyi út 4/a alatt, Budapest, 1972
Cipőbolt a Szépvölgyi út 4/a alatt, Budapest, 1972, Fotó: Fortepan / Péterffy István

A Lenin körút 41-ben és a Váci utca 28-ban speciális gyermekszaküzletek működtek – különös gonddal összeválogatott kollekcióval –, női egységeket a Felszabadulás téren, a Szent István körúton és a Lenin körúton kellett keresni – ezeken a helyeken kiemelten udvarias, figyelmes kiszolgálást is ígértek –, a Rákóczi út 10. vagy a Mártírok útja 29. alatt kizárólag férfilábbelit árusítottak.

A Baross téri cipőáruház volt Magyarország legnagyobb cipő szaküzlete.

És történtek csodák is: 1969 nyarán például az adóbevételek, a bőr világpiaci ára és ki tudja, még mi minden olyan jól alakult, hogy a lakosság számára kedvező árváltozásról számolhattak be a lapok. A lábbelik túlnyomó többsége olcsóbb lett, a vászonból készült, úgynevezett kismamacipő ára 88-ról mindjárt 77 forintra esett. Karácsonykor pedig a gyárak kis szériában készülő modellekkel, illetve különleges spanyol női cipőkkel, kelet-német papucsokkal is megörvendeztették a lakosságot. Még egy tanács a Magyarországtól, és már minden fontos tudnivalóval felvértezve indulhatunk vásárolni a cipőboltba: ha lábbelit nem pihent, friss, hanem fáradt, püffedt lábra veszünk, és vásárláskor nem szorít, akkor a későbbiekben sem lesz baj vele.

Dolgozók, 1980
1980, Fotó: Fortepan / Kádas Tibor
Tisza Cipőgyár, Martfű, 1980
Tisza Cipőgyár, Martfű, 1980, Fotó: Fortepan / MHSZ
Cipőkészítők
Fotó: Fortepan / Főfotó

 

Ott felejtett kirakatmatrica az Oktogon egyik cipőboltjában, Budapest, 1949
Ott felejtett kirakatmatrica az Oktogonon, Budapest, 1949, Fotó: Fortepan / Kovács Márton Ernő
A Sabaria cipőbolt kirakata
Fotó: Fortepan / Bauer Sándor
Május 1. felvonulás a Hősök terén, Budapest, 1947
Május 1. felvonulás a Hősök terén, Budapest, 1947, Fotó: Fortepan / Berkó Pál
Cipőbolt
Fotó: Fortepan / Főfotó
Kisfiú egy cipőboltban, 1985
1985, Fotó: Fortepan / Varga János
Gizella utca 33. számú ház hátsó homlokzata, Budapest, 1964
Gizella utca 33. számú ház hátsó homlokzata, Budapest, 1964, Fotó: Fortepan / Mészáros Zoltán

Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A Heti Fortepan sorozat további cikkeit a hetifortepan.capacenter.hu címen találja. A blog a Fortepan és a Capa Központ szakmai együttműködésében valósul meg.

További hírek