Itt a következő magyar hadiipari siker: repülésfejlesztési központot hoz hazánkba a Saab

Újabb nagy lépés a magyar hadiiparban: a Gripen vadászgépek gyártója repülésfejlesztési központot nyit Budapesten – ezzel Magyarország felkerült Európa csúcstechnológiás katonai repülőgép-fejlesztési térképére. A Saab budapesti központja hozzájárul ahhoz, hogy hazánk ne csak használója, hanem fejlesztőpartnere is legyen a modern vadászgépeknek.

A Gripen vadászgépeket gyártó Saab csoport repülésfejlesztési központot hoz létre Magyarországon, ami komoly lehetőséget biztosít a hazai mérnökök számára, hogy a harci gépek gyártásának csúcstechnológiás iparágában vállaljanak szerepet – jelentette be a napokban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a svédországi Linköpingben.

A központ csúcstechnológiás kutatási és fejlesztési munkát fog végezni, szorosan kapcsolódva a Gripen vadászrepülőgép-programhoz, amely már több mint két évtizede a magyar légvédelem pillére​ – írja az osztrák Militär Aktuell katonai szakportál hozzátéve, hogy

az új budapesti Saab-központban kezdetben 20–30 főnyi mérnöki gárdával dolgozik majd, amit később 100 főre terveznek bővíteni​.

A fejlesztések fókuszában elsősorban a fedélzeti elektronika (avionika) továbbfejlesztése áll​, de a Saab illetékesei szerint olyan területeken is technológiai ugrást jelenthet az itteni munka, mint

a virtuális valóság alkalmazása, a mesterséges intelligencia vagy a szoftverfejlesztés​.

Ez az új mérnöki fejlesztési központ felteszi Magyarországot arra a térképre, amely a harci repülőgépek fejlesztésével foglalkozó országokat tartalmazza Európában, hozzájárul a magyar gazdaság technológiai színvonalának fejlesztéséhez, és hozzájárul ahhoz is, hogy a magyar gazdaság újabb dimenzióba lépjen

sorolta a fejlesztés előnyeit a Szijjártó Péter.

A svéd vállalat budapesti terjeszkedése mögött az a felismerés áll, hogy a jelenlegi biztonsági helyzetben Európában nő a korszerű harci repülőgépek iránti igény.

A megváltozott biztonsági környezet miatt megnőtt a harci repülőgépek iránti kereslet, ami új fejlesztési kapacitásokat tesz szükségessé – ezek egyike pedig most Magyarországon jön létre.

Ennek jelentőségét nehéz lenne túlbecsülni, ugyanis a Saab beruházása révén a magyar mérnökök közvetlenül bekapcsolódhatnak Európa egyik legfejlettebb védelmi technológiai szektorába, arról nem is beszélve, hogy Magyarország immár nemcsak felhasználója, hanem fejlesztőpartnere is a korszerű vadászbombázó repülőgépeknek.

A védelmi, repülőgépgyártó társaság február 18-án új irodát nyitott Budapesten – tudta meg a Tudás.hu a Honvédelmi Minisztériumtól.

Kérdésünkre azt is elárulták, hogy a bejelentett Légiképesség-fejlesztési Központ már az idei év végére elkészülhet.

Hozzátették, az intézet hatalmas lehetőség a magyar repülőgépiparnak, az innováció, a tudományos kutatás és az oktatás területén egyaránt. Összekapcsolja a kormányt, az ipart és az akadémiai szférát.

Két évtizedes együttműködés

A mostani fejlemények hosszútávú partnerségre épülnek. Magyarország 2001-ben döntött a Saab JAS-39 Gripen típusú vadászgépek rendszeresítése mellett, amikor aláírta a 14 gépre szóló lízingszerződést a svéd féllel​.

Ezzel a döntéssel Magyarország az elsők között csatlakozott a Gripen üzemeltetőkhöz (Svédország és Csehország után a harmadikként), áttérve a korábbi szovjet eredetű MiG-29-es flottáról egy nyugati, korszerű többfeladatú harci repülőgépre.

A lízingkonstrukció úttörő megoldás volt, amely lehetővé tette a viszonylag gyors és költséghatékony átállást Nyugaton bevált haditechnikára.

A gépek 2006-ban érkeztek meg Kecskemétre, és azóta a Magyar Légierő gerincét alkotják. A szerződést az évek során kétszer is meghosszabbították, így a Gripenek 2026-ig biztosan szolgálatban maradnak, addigra pedig a tervek szerint a tulajdonjoguk teljes mértékben átszáll a magyar államra​.

Ez garantálja, hogy Magyarország hosszú távon is számíthat a Gripen típusra, amelyhez az elmúlt évtizedekben jelentős üzemeltetési és harci tapasztalatot halmozott fel.

A 2001 óta tartó együttműködés számos területre kiterjed. A vadászgépek beszerzésén és karbantartásán túl a svédek támogatást nyújtottak a magyar pilóták és műszaki személyzet kiképzésében, fegyverrendszerek integrációjában, valamint folyamatos modernizációban.

Ennek köszönhetően a Magyar Honvédség Gripenjei képesek részt venni a NATO integrált légtérellenőrzési és -védelmi rendszerében.

A Gripenekkel Magyarország rendszeresen szerepet vállal nemzetközi porondon is: a Baltic Air Policing keretében többször védték már a balti államok egét, de 2014-ben például Magyarország látta el a balkáni légtérrendészeti feladatokat is Szlovénia felett.

Mindezek a missziók erősítik Magyarország megítélését szövetségesi körökben, bizonyítva, hogy a magyar légierő kiemelt fontosságú hozzájárulást tud nyújtani a közös biztonsághoz.

A most megnyitott budapesti Saab-fejlesztőközpont és a Gripen-flotta korábban bejelentett bővítése ennek a két évtizedes együttműködésnek a betetőzéseként is felfogható.

Azáltal, hogy a Saab beruház Magyarországon és bevonja a magyar szakembereket a fejlesztésekbe, valódi technológiai ugrást tesz lehetővé a hazai védelmi iparban.

A svéd–magyar védelmi kapcsolat így már nem csak a kész eszközök átvételéről szól, hanem közös fejlesztésekről és innovációról is, ami hosszú távon mindkét fél számára gyümölcsöző. A stratégiai léptékű döntések azt jelzik, hogy Magyarország és a Saab partnersége továbbra is dinamikusan fejlődik.

Ennek tükrében igaznak bizonyulhatnak a tavaly szárnyrakapott híresztelések is, miszerint Magyarország a legmodernebb Gripen E vadászgépek iránt is érdeklődik.

A gyártó legújabb harci repülőgépei jelentős technológiai ugrást hozhatnának a magyar légierő számára.

És bár ez még semmilyen megerősítést nem nyert, felröppent olyan hír is, hogy az MH Vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár jelenlegi 14 darabos Gripen C/D flottája egy jelentős bővítéssel 30 gépesre nőhetne.

Ez nem csupán mennyiségi ugrást, hanem minőségi szintlépést is jelentene, hiszen a Gripen E a 4+ generációs harci repülőgépek kategóriájában mozog, és egyes képességek tekintetében megközelíti az F-35 Lightning II szintjét is.

További hírek