fbpx

Miért költünk annyit élményekre és kevesebbet termékekre?

Idén Európa számos globális sporteseménynek, zenei turnénak és filmfesztiválnak ad otthont, melynek apropóján a Mastercard új kutatásában mélyrehatóan vizsgálta, hogy miért helyezik az emberek egyre inkább előtérbe az élményekre fordított kiadásokat. Évről-évre az „Öreg Kontinens” számít egyébként is a legnépszerűbb utazási célpontnak: csak 2023-ban 700 millió turista töltötte itt a szabadidejét.

A Mastercard több mint 16 000 fogyasztó megkérdezésével készült új felmérése szerint az európaiak és a nemzetközi látogatók egyaránt élményekre költenek a legszívesebben: 10-ből majdnem 9 ember (88%) azt mondta, hogy 2023-hoz képest 2024-ben ugyanannyit vagy többet tervez ilyen célra kiadni.  

A Mastercard Economic Institute adatai is alátámasztják azt a tendenciát, hogy a „tárgyakkal” szemben az élményekre költött összegeket helyezik előtérbe, például az utazásra vagy étkezésre fordított kiadások aránya Európa-szerte a 2019-es 19%-ról 2023-ra az összes kiadás 22%-ára emelkedett. Ehhez képest a tárgyi cikkekre fordított kiadások aránya nem változott.

A felmérésből az is kiderül, hogy az emberek idén leginkább utazással kapcsolatos élményekre vágynak (60%), ezt követik a kulináris kalandozások, a szabadtéri élmények és az élőzenei események (35-35-35%), valamint a wellness-utak (34%).

A kutatás alapján az emberek számára az élmények megfoghatatlansága egy olyan értéket jelent, ami miatt szívesebben költenek erre, mint tárgyakra. Ötből majdnem négyen (78%) mondták azt, hogy az élményekre való költés az esetek túlnyomó többségében sokkal jobban megéri, szemben azzal a 4%-kal, aki szerint ritkán vagy soha nem éri meg a rá költött összeget. A fogyasztók 29%-a már az általános költségtervezés szintjén is külön figyel az élményekre való spórolásra.

A válaszadók 40%-a számára az élmények nyújtják a legszebb emlékeket: több mint egyharmaduknak (35%) ezek segítettek új megvilágításba helyezni a világot, 33%-uk pedig azt is kiemelte, hogy amikor mindezt másokkal is megoszthatták, az még „gazdagabbá” tette őket, legyen szó egy új úti cél felfedezéséről, egy kulturális eseményen való részvételről vagy egyszerűen csak egy közös étkezésről. Tízből több mint négyen (41%) nyilatkoztak úgy, hogy az élmény egyedisége döntő tényező abban, hogy költenek-e egyáltalán rá, ami jól mutatja az emberek törekvését az életre szóló emlékek szerzésére.

A megkérdezettek 26%-a mondta, hogy ez a vágy az elsődleges oka az utazásuknak, és 10-ből több mint 4 (41%) válaszadó elutazna egy másik országba vag

További hírek