Nem kizárt, hogy a kelet-csehországi Pardubice környékén főzték Európában legrégebben a sört

A gyapjas mamutot akarja életre kelteni egy amerikai genetikai vállalat
2021-09-16
Ingyenes szabadtéri mozizás a Bazilika előtt
2021-09-16

A mai Csehország területén főzhettek legrégebben sört gyógynövényekből. Ennek bizonyítékát találták meg cseh régészek abban a bronzedényben, amelyet 2017-ben fedeztek fel a kelet-csehországi Pardubice melletti Kladina településen.

A mintegy 3000 éves bronzedényt az olmützi Palacky Egyetem, a brünni Masaryk Egyetem és a Ceské Budejovice-i Dél-csehországi Egyetem szakértői vizsgálták, akik az edényben kimutatták a köles és a keserű gyógynövények maradványait. A növények kombinációja vezette a tudósokat arra a következtetésre, hogy az edényben a korabeli emberek sört tároltak.

A következtetést a régészek és a természettudósok szakmai együttműködése alapján vontuk le

közölte Zuzana Golec Mírová, a prágai Károly Egyetem régészprofesszora, aki szintén bekapcsolódott a munkába.

Lukás Kucera, az Olmützi Egyetem kémikusa egy régi recept alapján meg is főzte a feltételezett sört. Ennek a sörnek az alapját a köles, útifű és vadon élő élesztőgomba adja. A kémikus a sört egy belga gyümölcssörnél használt eljárás alapján erjesztette. Szerinte a sör aránylag ízletes, és ivása nyáron felüdítheti az embert.

A 2017-ben talált bronzedényt a tervek szerint kiállítják, s nem zárható ki, hogy a feltételezett recept alapján sört is főzni fognak.

Sör bronz üst