Öt bolygó látható szabad szemmel a Naptól való távolsága sorrendjében pénteken

Tudományos könyvsorozatot indított az ELKH
2022-06-03
Az időskorral bekövetkező hanyatlás okaira adott magyarázatot egy kutatás
2022-06-03

Öt bolygó látható szabad szemmel a Naptól való távolsága sorrendjében pénteken

Öt bolygó, a Merkúr, a Vénusz, a Mars, a Jupiter és a Szaturnusz látható szabad szemmel az égen péntekre virradóra a Naptól való távolságuk sorrendjében. A ritka jelenségre legutoljára 2004-ben volt példa.

Az eget fürkésző koránkelők számára, akik akadálytalanul látják a horizontot kelet és délkelet felé, a Merkúr, a Vénusz, a Mars, a Jupiter és a Szaturnusz válik láthatóvá, mielőtt a leghalványabb, a Merkúr eltűnik majd a felkelő Nap fényében.

Nem ritka, hogy két-három bolygót egymás közelében láthatunk, de a szabad szemmel észlelhető öt bolygó 2004 decembere óta nem jelent meg sorrendben az északi féltekéről nézve emlékeztetett rá a The Guardian cikke.

A Naprendszer bolygói egy keskeny síkban keringenek a Nap körül, ami azt jelenti, hogy a Földről nézve úgy tűnik, az égbolt egy képzeletbeli vonalához, az ekliptikához közel helyezkednek el. Az öt bolygó pénteken a kora reggeli órákban emelkedik a horizont fölé.

Greg Brown, a Greenwich-i Királyi Múzeum csillagásza szerint a Vénuszt és a Jupitert láthatjuk majd a legkönnyebben: a Vénusz a brit idő szerint körülbelül hajnali 4 órától, a Mars és a Jupiter pedig körülbelül 2 óra 45 perctől lesz látható a horizont felett. A Szaturnusz hajnali fél kettőkor emelkedik a horizont fölé, de a Marshoz hasonlóan napfelkelte előtt már nehezen lesz látható. A Merkúr csak hajnali fél öt körül kel fel, ezért a hajnali fényben már nehéz lesz észrevenni, és közel marad a horizonthoz. (Közép-európai idő szerint mindez egy órával későbben látható.)

Mind az öt bolygót csak egy nagyon szűk időablakban láthatjuk együtt: a Merkúr felkelése után, de még a napfelkelte előtt

magyarázta Brown.

A tudós hozzáfűzte, hogy egy távcső is elég a leghalványabban látható bolygók megpillantásához. Ugyanakkor figyelmeztette az érdeklődőket, hogy mielőtt a Merkúrt próbálnák megfigyelni, győződjenek meg róla, hogy a Nap tényleg a horizont alatt van még, és még véletlenül se nézzenek közvetlenül a Napba, mert az súlyosan károsíthatja a szemet.

A Merkúrt júniusban később könnyebb lesz megfigyelni, június 24-én pedig az öt bolygóhoz a Vénusz és a Mars között egy félhold is csatlakozik.